Rezultatele primului tur al alegerilor prezidențiale din România a creat un șoc în rândul multor români, care nu se așteptau să-l vadă pe Călin Georgescu, candidat independent considerat pro-rus, pe primul loc. S-a vehiculat foarte mult în spațiul public că această victorie în primul tur a fost obținută de candidatul independent datorită platformei de social media TikTok, unde acesta a publicat foarte mult conținut. Pentru a înțelege cât mai bine cum funcționează această platformă, Wall-street.ro a discutat cu mai mulți experți în digital marketing, pe acest subiect. Vă redăm mai jos, în acest articol, răspunsurile oferite de Eugen Predescu, paid media managing director al agenției de digital marketing DWF.
Rezultatele alegerilor prezidențiale arată, în momentul publicării acestei știri, că primul loc este ocupat de către Călin Georgescu, cu 2,12 milioane de voturi, acesta fiind urmat de Elena Lasconi de la USR, cu 1.771.599 de voturi și de către Marcel Ciolacu cu 1.769.419 voturi.
Zona de conținut organic, marele avantaj al TikTok-ului
Expertul în digital marketing Eugen Predescu explică că potrivit datelor din TikTok Creative Center, pe această platformă nu au fost active anunțuri sponsorizate pe zona de politică în ultimele 30 de zile.
„Marele avantaj al TikTok-ului este zona de conținut organic. Vorbim de platforma cu cel mai puternic storytelling, care poate aduce în față un format care reflectă autenticitatea creatorilor de conținut și oferă un reach organic ridicat. Se poate observa clar faptul că Dl. Călin Georgescu a fost cel mai vizibil candidat în ultimele sale postări, comparativ cu ceilalți 3 contracanditați principali”, recizează Predescu.
Acesta consideră că video-urile sale se bazează pe idei simple transmise. Fiecare video se bazează pe o singură idee și vizează tipologii diferite de votanți. Astfel, a putut să acopere o zonă ridicată din electorat.
„TikTok acoperă o gamă vastă de persoane cu tipologii diferite. Atunci când ne setăm un cont în această platformă selectăm niște interese – business, familie, etc. Strategia lui de comunicare a fost pe absolut toate tipologiile majoritare de electorat la nivel de România”, adaugă Predescu.
Imaginile de mai jos, furnizate de către reprezentantul DWF arată diferența de impact pe care au avut-o principalii canditați, observându-se cu lejeritate că Georgescu conduce topul. Dați click pe imagine pentru a o vedea mai mare.




De ce a ales TikTok și nu platforme precum Google sau Facebook?
Reprezentantul agenției DWF precizează că, TikTok, comparativ cu celelalte platforme, are avantajul de conținut scurt, autentic, concentrat pe idei bine definite.
„În plus, din punct de vedere organic, această platformă are cel mai bun reach organic comparativ cu principalii candidați. TikTok are un număr mare de utilizatori tineri, din generația Z și millennials, care reprezintă o parte semnificativă a electoratului în 2024. Această demografie este dificil de atins prin mijloacele tradiționale, dar este activă și implicată pe platformă”, precizează reprezentantul DWF.
Conținutul scurt, dinamic și creativ este ușor de consumat și distribuit. Videoclipurile captivante pot deveni rapid virale, sporind vizibilitatea mesajului candidatului. Algoritmul TikTok promovează conținutul în funcție de interes, nu doar de numărul de urmăritori, permițând candidaților să ajungă la noi audiențe fără costuri mari.
„TikTok permite interacțiuni autentice prin comentarii și sesiuni live. Candidații pot folosi aceste instrumente pentru a interacționa cu alegătorii, răspunzând la întrebări sau abordând preocupările acestora în timp real. Reacțiile rapide ale utilizatorilor oferă un feedback valoros, ajutând echipele de campanie să ajusteze strategia. În plus, consumul zilnic pe TikTok este dublu față de cel de pe YouTube, Facebook și Instagram”, adaugă reprezentantul
Acesta ne arată în continuare cât de irelevantă a fost pentru această campanie investiția în Meta comparativ cu TikTok. Călin Georgescu nu a rulat niciun anunț plătit în Meta, în timp ce Elena Lasconi a avut în jur de 990 de anunțuri, George Simion în jur de 1.200 de anunțuri, iar Marcel Ciolacu în jur de 4.400 de anunțuri.




Cum vede specialistul în digital marketing utilizatorii de TikTok din România
Eugen Predescu precizează că pe TikTok, in Romania, platforma are 7,4 milioane de utilizatori activi lunar. Majoritatea sunt tineri, predominant din categoriile de vârstă 18-34 de ani, ceea ce o face extrem de populara printre generatiile mai tinere. Acest grup demografic este adesea greu de atins prin mijloacele traditionale de promovare. Utilizatorii romani petrec in medie 32,5 ore pe luna pe TikTok, un timp semnificativ mai mare comparativ cu alte platforme sociale.
„Aceasta combinatie de utilizatori tineri, implicare ridicata si diversitate a continutului face ca TikTok să fie o platforma ideala pentru promovarea unor mesaje politice în 2024, mai ales cand se doreste atragerea unui electorat tanar si activ. Diferenta dintre promovarea ideologica si cea tranzactionala este una majora. Din punct de vedere tranzactional, pentru zona de ecommerce platformele Google Ads si Meta Ads raman cele care aduc cel mai mare numar de tranzactii”, precizează Eugen Predescu.
El precizează TikTok, din punct de vedere investiție, are un reach similar cu Youtube Ads și video Ads în platforma Meta Ads. Cu toate acestea, anunțurile în TikTok sunt în general mult mai autentice, cu un număr mai ridicat de interacțiuni. Cu toate acestea, specialistul în digital marketing consideră că pentru aceste alegeri a fost decisivă de organic.
„Comunicarea pe TikTok necesită o strategie adaptată platformei: creativitate, autenticitate și viteză de reacție. Pe alte platforme, conținutul poate fi mai structurat, orientat spre personal branding tradițional și mai puțin dependent de viralitate instantanee. Astfel, pentru TikTok, flexibilitatea și autenticitatea sunt esențiale. Ca în orice strategie, trebuie să înțelegi foarte bine audiența căreia i te adresezi. Electoratul trebuie împărțit pe categorii bine definite, cum ar fi clasa muncitoare, oameni de business, familii tradiționale, minorități sexuale, pro Europa, pro Rusia etc., și, în funcție de aceste lucruri și valorile candidaților, create videoclipuri care să acopere concentrat aceste categorii”, adaugă Eugen Predescu.
La nivelul campaniei au fost și diverse acuzații referitoare la folosirea boților pentru a genera cât mai multe interacțiuni la nivelul platformei TikTok.
„Utilizarea boților pentru a amplifica conținutul online este o practică bine documentată și observată în mediul digital, inclusiv pe platforme precum TikTok. Boții pot fi folosiți pentru a genera vizualizări, interacțiuni false (aprecieri, comentarii) sau pentru a amplifica artificial anumite postări, astfel încât să pară mai populare decât sunt în realitate. Acest lucru poate crea un efect de „bulgăre de zăpadă”, în care conținutul ajunge mai repede în atenția utilizatorilor reali datorită percepției de popularitate. În momentul de față nu dețin date relevante pentru a afirma că Dl. Călin Georgescu a apelat la astfel de ferme”, precizează Eugent Predescu.