Retailerii, obligati sa prezinte date retroactive cu preturile a 600 magazine

Raportul analizat de Guvern privind preturile la alimente din marile magazine nu prezinta informatii legate de cresterea acestora inainte de reducerea TVA, Consiliul Concurentei urmand sa ceara informatii retroactive privind preturile practicate si sa verifice, aleatoriu, aproximativ 600 de magazine

Raportul, redactat de catre Ministerul Agriculturii, mai releva ca patru mari magazine, respectiv Cora, Kaufland, Selgros si Carrefour, s-au angajat ca din luna iunie, cand TVA va scadea la alimente la 9%, sa afiseze la raft atat pretul vechi, cat si pe cel nou, iar Carrefour si Auchan au promis ca vor ingheta preturile pana la acea data, Kaufland luand la randul sau in calcul aceasta propunere, scrie Mediafax.

Billa, Metro, Profi si Auchan vor decide in perioada urmatoare daca vor afisa, din iunie, pretul vechi si pe cel nou la raft. Mega Image si Lidl nu au participat la discutia organizata de Ministerul Agriculturii. Conform documentului, Consiliul Concurentei a comunicat asociatiilor profesionale ale retailerilor si producatorilor ca pot recomanda membrilor sa scada preturile cu minimum 12%, dupa reducerea TVA, si i-a anuntat ca va verifica la nivel national evolutia preturilor si dupa scaderea TVA, pentru a vedea daca efectul este mentinut in timp.

"Daca piata de retail este una concurentiala, ne asteptam ca transferul reducerii TVA la alimente sa fie resimtit in evolutia preturilor la raft. Chiar daca pot exista fenomene locale de crestere a preturilor, date de puterea de piata superioara a unor magazine si/sau a unor producatori, la nivelul pietei in ansamblu astfel de fenomene nu pot fi decat temporare. Eventuale cresteri de preturi pe anumite grupe de alimente anterior datei de 1 iunie ar trebui sa fie doar temporare in zonele cu concurenta ridicata, deoarece pretul ar trebui sca scada cu reducerea de TVA plus cresterea anterioara de pret, intorcandu-se la nivelul de echilibru. Consiliul Concurentei va analiza in ce masura in practica se va intampla sau nu a;a ;i care vor fi cauzele", se afirma in raport.

Documentul mentioneaza "eventuale cresteri de preturi pe anumite grupe de alimente anterior datei de 1 iunie" si precizeaza ca, urmare a informatiilor pe aceasta tema din presa, Ministerul Agriculturii a dispus verificari in Bucuresti, Brasov, Cluj, Dolj, Iasi, Sibiu si Timis, directiile din minister urmand insa sa prezinte conducerii o nota informativa in care sa indice eventuale astfel de majorari. Si Autoritatea pentru Protectia Consumatorilor a verificat marile magazine la nivel national, dar a identificat doar nereguli constand in utilizarea de expresii precum "ieftin" sau "discounter garantat" care induceau ideea unui pret redus, dar fara afisarea pretului actual de vanzare, lipsa afisarii preturilor, etichetarea neconforma, nerespectarea conditiilor de depozitare.

Citeste si:
Camera Deputatilor retrimite la comisie propunerea de reducere a TVA
Camera Deputatilor retrimite...

Presa a relatat insa ca mari lanturi de magazine ar fi majorat preturile la diferite alimente cu pana la 30%, inainte de reducerea TVA, iar premierul Victor Ponta a reactionat spunand ca Guvernul nu poate ingheta preturile la marfurile din magazine, dar poate introduce masuri constitutionale si europene, precum taxe speciale foarte mari, in cazul in care comerciantii nu scad preturile la raft dupa diminuarea TVA. El a cerut ca Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Consiliul Concurentei sa verifice atent situatia preturilor din magazine. La randul sau, ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, a fost, joi, intr-un hipermarket din Capitala, pentru a verifica prețurile, spunand ca a venit in magazin pentru a transmite mesajul ca pretul final trebuie sa scada odata cu reducerea TVA.

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »



Setari Cookie-uri