Anul 2017 a adus mai putini metri patrati de spatii comerciale in mall-uri fata de 2016, iar 2018 va fi similar, din aceasta perspectiva, cu anul trecut, potrivit Danielei Popescu, Associate Director, Retail Agency în cadrul Colliers International România.

”Daca ne uitam strict la cifre, in 2017 livrarile sunt estimate la aproximativ 100.000 de metri patrati, fata de cei peste 240.000 mp care au fost livrati anul trecut, si, prin urmare, putem spune ca piata de centre comerciale din Romania a fost mai putin activa in 2017. Cu toate acestea, asa cum spuneam si la inceputul lui 2017, aceasta piata a trecut la un alt ciclu de dezvoltare. Daca pana anul trecut centrele comerciale de tip mall erau vedetele, incepand de anul acesta am intrat in etapa de dezvoltare a proiectelor de tip strip mall, intrucat au ramas doar cateva orase in Romania care mai pot sustine centre comerciale”, spune Daniela Popescu, Associate Director, Retail Agency in cadrul Colliers International Romania.

Si tipologia chiriasilor s-a schimbat in 2017 fata de 2016. Astfel, daca acum doi ani gama de chiriasi era variata, de la ancore pana la retaileri mici, in 2017 a fost vorba in principal de retaileri mari, cu suprafete inchiriate de peste 400 de metri patrati. In 2016, principalii dezvoltatori au fost NEPI (Mega Mall), Sonae Sierra (ParkLake), Prodplast (Veranda Mall) si Mitiska REIM, iar anul trecut acestia au fost NEPI, Prima Shops, Prime Kapital si Mitiska.

Valoarea tranzactiilor pe segmentul mall-urilor a crescut in 2017 fata de 2016, ajungand la 300 de milioane de euro fata de 230 de milioane de euro. Una dintre tranzactiile semnificative a fost achizitia a 50% din partile sociale ale Iulius Group de catre Atterbury Europe, estimata la 200 de milioane de euro. Achizitia a 50% din portofoliul Intercora de catre belgienii de la Mitiska REIM a fost o alta tranzactie importanta din 2017.