Marea problema din constructii: de lucrari nu ducem lipsa, dar cine le face?

Piata constructiilor va creste cu peste 8% in acest an, atat din perspectiva volumului propriu-zis de lucrari, cat si a valorii adaugate brute generate de segment, potrivit datelor Comisiei Nationale de Prognoza, citate intr-un studiu realizat de IBC Focus. Cu toate acestea, domeniul constructiilor se confrunta cu o criza a fortei de munca, iar peste jumatate dintre antreprenorii din domeniu au fost deja pusi in situatia de a refuza lucrari din cauza lipsei de personal.

Un adevarat boom in sectorul constructiilor, cu cresteri de peste 8% in acest an, este preconizat de Proiectia principalilor indicatori macroeconomici 2017-2021, prognoza de iarna 2018, realizata de Comisia Nationala de Prognoza (CNP) si citata intr-un studiu realizat de catre IBC Focus. Productia (volumul lucrarilor) in domeniul constructiilor este de asteptat sa creasca cu 8%, iar valoarea adaugata bruta adusa de aceste lcurari, cu 8,2%. Mai mult decat atat, in sectorul constructiilor, cresterile estimate pentru urmatorii trei ani sunt de peste 7%, pentru fiecare an in parte, atingand o crestere de 7,7% in anul 2020.

Lipsa fortei de munca, identificata de catre antreprenorii din constructii chestionati de IBC Focus drept cea mai mare problema din domeniu, este insa de natura sa opreasca acest avant. Nu mai putin de 52% dintre constructori spun ca au fost deja pusi in situatia de a refuza lucrari pentru ca pur si simplu nu au avut de unde sa angajeze muncitori care sa le execute.

La nivel national figureaza doar 377.000 de muncitori in domeniul constructiilor, conform datelor Federatiei Patronatelor Societatilor din Constructii (FPSC), citate de IBC Focus, necesarul real fiind de 600.000 de angajati. Salariile mari din vestul Europei i-au atras pe zeci de mii de muncitori romani sa lucreze in tari precum Germania, Spania, Anglia sau Austria. Din aceasta cauza, Romania a ajuns in criza de zidari, sudori, instalatori si chiar soferi. Antreprenorii din constructii din Romania au declarat, intr-o majoritate covarsitoare (87%), ca recrutarea si retentia de personal a devenit mai dificila pentru ei in ultimul an.

Constructii: zero pe linie la infrastructura rutiera

Lipsa fondurilor si lipsa investitiilor publice sunt urmatoarele doua probleme majore identificate de catre constructori. Un exemplu edificator pentru a treia mare problema cu care se confrunta firmele de constructii: bugetul alocat doar pentru constructia autostrazilor in 2016 a fost de 1,73 miliarde de lei. Cu toate acestea, din cei 95 de km promisi la inceput de an, au fost inaugurati doar 18 kilometri.

Citeste si:
O companie de construcții a lansat o franciză pentru topografie şi...
O companie de construcții a...

Estimarile pentru 2017 au fost mult mai optimiste – pe hartie erau programati sa fie deschisi circulatiei inca 150 de kilometri de autostrada (117 din acestia fiind in stadiu avansat). Ce s-a intamplat in realitate anul trecut? Cifrele vorbesc de la sine: zero kilometri de autostrazi, zero kilometri de variante de ocolire, zero kilometri de drumuri nationale finalizate, potrivit studiului IBC Focus.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »



Setari Cookie-uri