Masurile de relaxare fiscala din ultimii trei-patru ani (inclusiv scaderea TVA) si cresterea salariilor (chiar daca artificial si nu prin mecanisme de piata) au favorizat in Romania o noua revigorare a clasei de mijloc, dupa perioada de criza financiara, in care a facut pasul inapoi, spune Ioan Mezei, director general in cadru Stihl Romania, iar aceasta evolutie s-a reflectat si in schimbarea obiceiurilor de consum. "Avem o clasa de mijloc «plapanda» si cand vine o criza este si mai mica. Modelul ideal ar fi sa avem o clasa de mijloc majoritara, oamenii sa castige mai bine, sa fie realizate mai mute investitii in tara, sa existe piete interne semnificative s.a.m.d.. O cale in aceasta directie este data si de ritmul sustinut de crestere al salariilor".

"Teoria economica si practica spun ca tot ceea ce lasi omului obisnuit in plus in buzunar ajunge in consum. Partial, prin intermediul taxelor, diferenta de venit se intoarce oricum la stat. Este o realitate ca salariile din sistemul public au crescut in ultimii ani, dar si cele din mediul privat, mai mult sau mai putin. La nivel de vanzari, noi am simtit pozitiv aceste evolutii, deoarece piata si business-ul au crescut cu zeci de procente", spune Ioan Mezei (foto).

In opinia sa, odata cu avansul salariilor nominale si cele reale au cunoscut o crestere, ceea ce a generat un impuls pozitiv asupra economiei prin consum si, implicit, in piata de logistica. "Perceptia noastra legata de piata de logisitica este ca solicitarile (agentilor economici - n.r.) de servicii de depozitare si logisitica au sporit in Romania, datorita cresterii conomice despre toti auzim ca ar exista. Da, aceasta exista! De altfel, in ultimi patru ani am avut o serie foarte buna: peste 4% de crestere economica doi ani la rand, apoi un avans de 7%, iar in 2018 estimarea ajunge la 5%. Aceste rezultate au fost obtinute in conditiile crunte de infrastructura pe care le avem".

Seful Stihl Romania adauga ca "o imbunatatire a infrastructurii, combinata cu utilizare mai buna a fortei de munca in economie, adica dinspre procese cu valoare adaugata redusa catre procese cu valoare adaugata ridicata, perspective de crestere ale economiei ar fi si mai ridicate".

In luna martie a acestui an, Stihl Romania a dat startul lucrarilor in dezvoltarea centrului din Otopeni. "Avansam rapid cu lucrarile la noul centru de depozitare si logistica, care practic tripleaza ceea ce avem in prezent. Noul spatiu va compensa capacitatea de stocare de care aveam nevoie deja de trei ani. Aceasta investitie se ridica la sase milioane de euro", spune Ioan Mezei.

Test drive cu Mercedes-Benz...
Citeste si: Test drive cu unul dintre cele mai ravnite SUV-uri din lume: G-Class

Potrivit datelor companiei, centrul logisitic din Otopeni dispunea de un depozit de 2.000 metri patrati cu o inaltime de 11 metri. Noile dezvoltari vor consta in extinderea acestui depozit cu inca 3.000 metri patrati la o intaltime de 15 metri. Capacitatea de depozitare ar creste astfel cu aproximativ 200%. Pe site-ul Ministerului Finantelor, reiese ca afacerile din 2016 ale Stihl Romania au atins nivelul de 145.369.570 de lei. In 2017 afacerile producatorului de motounelte si utilaje de gradinarit pentru consumatorii casnici au ajuns la 166.854.826, in crestere cu aproape 15% fata de anu precendent. Ioan Mezei spune, de asemenea, ca estimeaza o crestere cu doua cifre a veniturilor in acest an, adica minimum 10%, datorata cresterii consumului.

Stihl Romania

Am auzit teorii potrivit carora, cresterea consumului nu este «buna». Altii spun ca, de fapt, ar fi buna daca este sustenabila. Eu apreciez ca in aceste teorii exista si interese politice. In principiu, daca pastram un echilibru macroeconomic, cresterea consumului este buna. Pana la urma, noi avem un altfel de model de capitalism, diferit de cel vestic. Avem o clasa de mijloc plapanda si cand vine o criza aceasta se reduce considerabil. Modelul ideal ar fi sa avem o clasa de mijloc majoritara, sa fie realizate mai mute investitii, sa existe piete interne semnificative s.a.m.d.. O cale in aceasta directie este data si de ritmul sustinut de crestere al salariilor".

El adauga ca "de bine, de rau, acest lucru se va intampla. Mecanismele de piata vor face ca angajatorii care nu isi vor permite sa plateasca acele salarii sa isi inchida business-ul. Poate ca sunt cinic, dar capitalismul are un principiu foarte clar" nu arunca resurse unde nu sunt rezultate economice. Salariile vor creste in functie de performanta fiecarui angajat, iar dupa cum am vazut ca este, in prezent, structura salariilor probabil ca majorarile vor fi dinspre cele mici catre mijlocii. Unele modele curente de business nu se potrivesc pentru salarii cu 30-40% mai ridicate".

Profilul consumatorului de...
Citeste si: Profilul consumatorului de vinuri 2019: ce prefera romanii

Compania Stihl a implementat recent un sistem de comert online care le va permite delaerilor sa isi integreze business-ul intr-o platforma de vanzari. "Pana in prezent, la Stihl Online Platform au aderat 30 de dealeri, care sunt repartizati uniform pe teritoriul tarii. Lucram la implemtarea acestui sistem de peste doi ani si ne bucuram ca partenerii nostri locali si l-au asumat intr-un numar atat de mare. Sistemul va permite fiecarui dealer local sa isi pastreze si sa isi administreze clientii locali, la fel ca si pana acum, doar ca acum mai dispun de inca un canal de comunicare si vanzare", explica Ioan Mezei. In reteaua Stihl sunt activi in prezent 200 de dealeri cu 375 de magazine.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Imobiliare si constructii »



Citeste si
Provocarile consumului de zahar in industria bauturilor racoritoare