Sectorul de restaurante si cafenele (food & beverage) din Romania a evoluat constant in ultimii ani, atat datorita cresterii salariilor si a puterii de cumparare, cat si datorita numarului mai mare de straini care viziteaza Romania pentru afaceri sau turism. Aceasta evolutie se traduce si printr-o competitie tot mai acerba a conceptelor, operatorii cautand sa isi atraga clientii atat prin design, cat si printr-o experienta culinara memorabila, potrivit unei analize a companiei de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield.

Cushman & Wakefield Echinox a analizat evolutia si tendintele pietei de profil, in cadrul raportului Food and Beverage: Romania Market Report, impartind industria in sase segmente distincte: fast-food, cafenele, patiserii, resto-club-uri, fast casual si fine dining. Raportul analizeaza 73 de operatori ce detin aproximativ 700 de unitati la nivel national si au inregistrat o cifra de afaceri de 650 milioane euro in 2018, avand o cota de piata de circa 20% din piata de F&B din Romania, conform datelor Ministerului de Finante.

"Toate cele 6 categorii analizate au inregistrat evolutii pozitive in perioada 2014-2018, cresterile medii anuale variind intre 15,2% in cazul operatorilor de fine dining si 32,7% in cazul cafenelelor, fapt ce demonstreaza trendul eminamente crescator al pietei de F&B la nivel national. Ne asteptam ca acest segment sa isi continue dezvoltarea in urmatorii ani, o crestere medie anuala de 10% ducand veniturile din industria de F&B dincolo de pragul de 5 miliarde euro pana in 2022-2023", apreciaza Vlad Saftoiu, research analyst, Cushman & Wakefield Echinox.

Cheltuielile de consum din Romania aferente sectoarelor de food & beverage si ospitalitate inregistreaza cele mai scazute valori ca procent din consumul total per familie din Uniunea Europeana. Conform datelor Eurostat, doar 3,1% din totalul cheltuielilor populatiei au fost destinate hotelurilor, restaurantelor si barurilor in 2018, comparativ cu o medie de 8,8% in UE, 9,2% in Ungaria sau 9% in Cehia.

Chiriile pentru unitati food & beverage (100 mp) in principalele zone comerciale din Bucuresti variaza intre 35 - 45 euro/ mp/ luna in zona Floreasca Dorobanti si ajung la 70-80 euro/ mp/ luna in cele mai performante centre comerciale, precum Baneasa Shopping City, Promenada Mall si AFI Palace Cotroceni. Cererea este in crestere atat in Bucuresti, cat si in marile orase regionale, dezvoltarea avand loc atat in centre comerciale, cat si in locatii stradale.

Citeste si:
Cat timp pierd angajatii din Capitala, in medie, intre casa si birou
Cushman & Wakefield Echinox:...

"Aparitia si succesul restaurantelor fast-casual cu preturi medii creeaza, de asemenea, baza pentru dezvoltarea altor proiecte de food hall, care vor cuprinde 10-15 operatori de restaurante in locatiile de dimensiuni medii (3.000 - 5.000 mp suprafata inchiriabila). Nu in ultimul rand, unitatile de food & beverage din centrele comerciale vor continua sa prospere, pe baza cererii actuale. Viitoarele centre comerciale se bazeaza pe componenta de petrecere a timpului liber care urmareste sa raspunda nevoii unei experiente de shopping", spune, de asemenea, Bogdan Marcu, partener retail agency, Cushman & Wakefield.

Cladirile de spatii de birouri din Bucuresti si marile orase regionale, precum si proiectele de tip Food Hall sunt doua zone tinta vizate de operatorii de food & beverage in perioada urmatoare. Hub-uri de restaurante ce pot fi asociate conceptului de Food Hall se dezvolta in Bucuresti, primele proiecte fiind livrate in 2019. Cel mai relevant proiect de acest gen este Agora Floreasca, un proiect ce consta in reconditionarea fostei piete Floreasca, in cadrul caruia au fost amenajate sase spatii noi pentru operatorii de food & beverage.

Pe de alta parte, numerosi operatori s-au extins in cele mai reprezentative proiecte de birouri din Bucuresti. Un astfel de proiect este Aviatorilor 8 din Piata Victoriei, care a reunit cinci operatori diferiti - 5ENSI, French Revolution, Gastro Lab, Japanos si Manufaktura The Coffee Shop.

Un alt factor determinant in dezvoltarea industriei il reprezinta si platformele de comenzi online, care se vor extinde puternic in aproape toate judetele. Progresul tehnologic si lipsa de timp a tinerilor angajati au stimulat semnificativ dezvoltarea segmentului de food delivery. Operatori precum Uber Eats, Foodpanda sau Glovo au o prezenta puternica in Bucuresti si in marile orase regionale, mai arata Cushman & Wakefield Echinox.

Citeste si:
C&W: Extinderea Colosseum, cea mai importanta dezvoltare de retail
Cushman & Wakefield:...

Sursa foto: Rawpixel.com / Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Imobiliare si constructii »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
One United va dezvolta o zona de retail de 15.000 mp la Ventilatorul