Atunci când dorești să vinzi un apartament sau orice alt tip de imobil cel mai important aspect este să te gândești la un preț corect, care să atragă cumpărătorii și care să te ajute să închei tranzacția într-un interval de timp eficient.

Din experiența agenților imobiliari, majoritatea proprietarilor de imobile tind să-și supraevalueze locuințele, aceștia publicând anunțuri imobiliare cu oferte de prețuri mult peste media pieței.

Pentru a nu face această greșeală, este important să ții cont de anumiți factori, pentru a evalua cât mai corect prețul proprietății tale și a avea o tranzacție de succes. Iată care sunt principalii factori pentru o evaluare obiectivă a proprietății pe care o deții:

1) Zona în care este localizată proprietatea

Este un lucru cunoscut că un apartament aflat într-o zonă centrală sau ultracentrală va fi mai scump decât unul aflat la periferie. De asemenea, apropierea de puncte de interes (școli, magazine, stații de metrou) influențează prețul locuinței. În acest sens, este important să afli care este prețul unui apartament vândut în zonă și care deține aceleași caracteristici ca ale proprietății tale (număr de camere, vechime, etaj, condiție etc).

Retail jobs

Cumpărătorii mai țin cont și de nivelul de zgomot și gradul de poluare. Prețul unui apartament ce are ferestre către un bulevard aglomerat, cu poluare și zgomot poate să difere de prețul unui apartament din același imobil, dar care este poziționat spre o grădină interioară.

Poți solicita ajutorul unei agenții imobiliare care deține informațiile necesare pentru a face o analiză de piață. Aceasta poate să-ți ofere un preț corect de listare. Prețul poate fi la început cu câteva procente peste medie, dar nu mai mult, pentru că altfel există riscul de îndepărtare a cumpărătorilor.

2) Vechimea imobilului

Cu cât o locuință este mai nouă, cu atât prețul acesteia va fi mai ridicat. De exemplu, un apartament relativ nou poate deține mai multe dotări și opțiuni de confort, care sunt incluse în preț. În schimb, pentru un apartament mai vechi de obicei este nevoie de renovare și de achiziția unor echipamente noi, astfel încât, cu toate că prețul este mai scăzut, vor fi necesare cheltuieli suplimentare ulterior.

Citeste si:
Diferențe uriașe între chiriile solicitate de proprietari și ce vor...
Analiză: Diferențe uriașe...

3) Gradul de confort și compartimentarea locuinței

Un apartament decomandat va fi mereu puțin mai scump decât unul semidecomandat. În anunțul de listare se poate trece nivelul de confort al locuinței. Acest criteriu ține cont atât de compartimentare, cât și de suprafața locuinței. Astfel, un apartament decomandat, cu 2 camere și cu o suprafață de cel puțin 50 de metri pătrați este un apartament de tip confort 1 și va avea un preț corespunzător.

În schimb, dacă un apartament de 2 camere are sub 36 de metri pătrați și este și semidecomandat, prețul acestuia scade, pentru că este considerat de tip confort 3. În plus, la stabilirea gradului de confort se ține cont de etajul și de condiția în care se află locuința sau dacă aceasta prezintă îmbunătățiri.

4) Etajul locuinței și amplasarea sa în cadrul imobilului

Apartamentele aflate la parter sau la ultimul etaj au un preț mai scăzut decât cele aflate la etajele intermediare. În plus, un apartament aflat pe mijloc este mai bine cotat decât un apartament poziționat pe colț, deoarece are mai puțini pereți exteriori și menține mai bine căldura pe timpul iernii. De asemenea, o locuință poziționată spre sud va avea mai multă lumină naturală tot timpul anului și poate fi ușor mai scumpă datorită acestui aspect.

Citeste si:
Încă o mare companie de băuturi răcoritoare carbogazoase iese din...
Pepsi își încheie...

5) Dotările și îmbunătățirile

Cu cât este mai bine echipat un apartament va fi listat cu un preț mai ridicat. Printre îmbunătățirile aduse se numără: izolație termică, geamuri de termopan, gresie, faianță, parchet, centrală termică sau încălzire prin pardoseală. De asemenea, în evaluarea locuinței se ține cont de numărul de băi și de balcoane deținute, dacă există loc de parcare și alte dotări ce contribuie la sporirea gradului de confort și al prețului de achiziție.

6) Mobilat sau nemobilat

Un apartament poate fi pus la vânzare cu tot cu mobilă și unele electrocasnice. Însă, în acest caz, dacă mobilierul și echipamentele sunt mai vechi, prețul de achiziție poate fi negociat astfel încât să fie mai mic. De regulă, bunurile existente au o valoare mai redusă decât estimarea proprietarului.

Citeste si:
7 semne care iti arata ca este momentul sa investesti intr-o casa
7 semne care iti arata ca...

Sfaturi pentru negocierea prețului unei locuințe

Ținând cont de factorii menționați vei putea să evaluezi mai obiectiv proprietatea pe care dorești să o vinzi. Este de asemenea, important să incluzi o marjă pentru negocierea prețului. Astfel, cu cât apartamentul are mai mulți metri pătrați (mai multe camere), marja de negociere va fi mai mare.

De exemplu, un apartament cu două camere din București poate avea o marjă de negociere de circa 3000 de Euro, iar la un apartament de patru camere poate fi de 5000 de Euro. Prețul de listare va fi așadar cu 3-5% mai mare decât prețul de achiziție.

Ofertele pe piața imobiliară sunt într-o continuă mișcare așa că este util de asemenea să verifici diferite statistici oferite de site-uri de specialitate sau agenții.

Ținând cont de toate aceste informații, poți obține un preț mai bun pentru proprietatea ta, care se reflecte cât mai obiectiv valoarea locuinței. De asemenea, un agent imobiliar poate confirma prețul cerut de tine, pentru a te ajuta să realizezi o tranzacție de succes.

Citeste si:
Hărțile scumpirilor apartamentelor din București și Ilfov
Hărțile scumpirilor...

Sursa foto: unsplash.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:

Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri F