4 Ianuarie 2010
Top 10 declaratii de criza despre piata imobiliara in 2009
Un an plin de incercari, cu multe orgolii pierdute, asa descriu jucatorii din imobiliare anul 2009, care tocmai s-a incheiat. Wall-Street prezinta cele mai importante declaratii ale managerilor din real estate din ultimele 12 luni.
10. A fost o mare petrecere, dar trebuie sa ne trezim
„Anul trecut (n.red.: 2008) a fost o mare petrecere si toata lumea era fericita, insa acum trebuie sa ne trezim si sa vedem ce ramane dupa petrecere, in afara de obisnuita durere de cap. Multi dezvoltatori vor recunoaste greselile din dezvoltarile anterioare si isi vor regandi strategiile. De asemenea, unii retalerii isi vor incetini sau chiar opri extinderea, pentru ca vor intelege ce ii asteapta”, declara Radu Merica, seful ECE Romania si presedinte al Camerei de Comert si Industrie Romano-Germane.
9. Nu mai poti trata un client la fel ca in 2007
“Daca mergi acum la un client si il tratezi la fel ca in 2007, nu mai ai nici o sansa. Lucrurile s-au schimbat radical - este vorba de consultanta si de calitatea serviciilor oferite”, spunea la inceputul anului Horatiu Florescu, la acea vreme vicepresedinte al companiei de consultanta imobiliara Colliers International.
Florescu a renuntat in luna martie la functia de vicepresedinte al companiei si coordonator al departamentului de birouri si, alaturi de Monica Barbu, cea care a infiintat si condus departamentul de retail al Colliers, au pus bazele unui nou jucator pe piata de consultanta imobiliara: The Advisers/Knight Frank.
8. Multi retaileri nu au o strategie, merg dusi de val
Desi acestia rezervasera spatiile, cu aproximativ patru luni inainte de deschiderea proiectului au anuntat si-au reanalizat planurile de extindere si renunta la contractele semnate pentru spatiile din Militari Shoppping Center.
„Am inlocuit acesti retaileri rapid, insa problema din piata de retail este ca nu exista o educatie contractuala. Am ramas cu impresia ca multi retaileri nu au o strategie, ci pur si simplu merg dusi de val. Disciplina contractuala este o notiune necunoscuta in piata locala”, a adaugat Bogdan Dancau.
7. Prima Casa a dus la aparitia unor oferte "aberante"
"Avem de exemplu un apartament de doua camere, intr-un bloc din cartierul Titan, construit in 1974, pe care proprietarul vrea sa-l dea cu 85.000 de euro. Noi am vandut un apartament in acelasi bloc in martie cu 59.000 de euro", a declarat directorul de marketing al agentiei imobiliare Prezident, Daniel Dobre.
Analistii imobiliari pun astfel de oferte "aberante" pe seama euforiei proprietarilor in legatura cu programul Prima Casa. "Sunt proprietari care au prins si perioada in care daca aveau o vizionare pe saptamana era bine. Acum au si 15-20 de vizionari zilnic si au ajuns sa creada ca apartamentul lor valoreaza mai mult, asa ca majoreaza pretul. Astfel de oferte nu vor rezista insa pe piata", a adaugat Dobre.
6. Este mai intelept sa fii chirias decat proprietar
“In Germania, nu exista acest mit al proprietatii. In cazul achizitiei unei locuinte cu banii jos, ca in Romania, rotatia de capital este mult mai mica si asta contribuie la costul mai ridicat al banilor. De fapt, intr-o economie precum cea romaneasca, putina lume are capacitatea reala de a-si bloca un capital atat de mare prin faptul ca devine proprietar. De aceea, este mult mai intelept sa fii chirias decat proprietar. Exista si o versiune de compromis: stai cu chirie cat timp esti tanar, ai venituri mai mici si nu iti permiti o casa, iar cand avansezi, esti promovat sau ai o afacere reala, atunci poti sa devii proprietar”, spunea seful Impact la jumatatea anului.
5. Multi oameni din imobiliare si-au pierdut simtul realitatii
„Cat timp piata crestea cu peste 50% pe an, as spune ca aceasta atitudine a fost oarecum normala, mai ales intr-o tara in care succesul se masoara aproape exclusiv in bani sau masini de lux. Imi aduc aminte ca, acum mai bine de un an, un bancher elvetian imi explica filozofia administrarii averilor in tara sa si nu reuseam sa inteleg conceptele de «clase de risc», «termen lung» sau «planificare financiara»”, spunea in luna aprilie seful Colliers.
Georgescu adauga atunci ca nu putem vorbi inca de o schimbare generalizata in comportamentul agentilor romani. El spera insa ca oamenii au inteles ca nebunia din ultimii ani nu reprezenta o stare de normalitate, asa cum nici blocajul actual nu va dura foarte mult timp.
4. Fara creditare, bancile se impusca singure in picior
David Flusberg (foto), co-fondator si presendinte al companiei de dezvoltare imobiliara Adama Holding, este de parere ca prima jumatate a lui 2009 a fost cea mai grea perioada, insa acum lucrurile incep sa-si revina, iar bancile vor relua creditarea, acest lucru fiind si in avantajul lor.
„Finantarea este cheia, iar bancile se impusca singure in picior daca nu reiau curand creditarea intr-un ritm agresiv. In caz contrar, dezvoltatorii nu isi vor mai putea continua proiectele si este posibil ca bancile sa intre in posesia acestor apartamente pe care astazi refuza sa le crediteze”, spunea seful Adama in luna mai.
3. Am uitat sa facem bani muncind
In opinia presedintelui Colliers, criza globala a salvat piata imobiliara de la o criza locala, inevitabila in urmatorii doi-trei ani, intrucat prea multe ”proiecte absurde” primeau finantare si erau dezvoltate.
2. Epoca "one man show" din imobiliare s-a sfarsit
Thierry Delvaux , de origine belgian, are aproape 40 de ani si conduce, in paralel, birourile din doua tari, Romania si Ungaria, ale companiei de consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle. Delvaux a revenit in Romania in vara acestui an, dupa plecarea lui Charles Krick de la conducerea Jones Lang LaSalle.
1. Consultantii imobiliari nu sunt mereu genii
„Pentru un proiect ca Odyssea, o echipa interna de vanzari face treaba mult mai buna. Sunt multi dezvoltatori care au optat pentru aceasta varianta, pe timpul crizei. Cred ca oamenii au devenit mai isteti si au inteles ca nici consultantii imobiliari nu sunt mereu genii. Din ce am observat, clientii din Romania prefera sa lucreze direct cu o echipa a dezvoltatorului, avand astfel o comunicare mai directa”, spunea in toamna Yigal Solomon (foto), CEO al New Horizon.
In vremurile bune, cand toata lumea alerga dupa apartamente, nu era greu sa vinzi, crede el, insa astazi, daca cineva s-ar uita atent in piata, ar observa ca nu mai sunt atat de multi agenti de vanzari. „Si asta poate pentru ca oamenii nu mai dau buzna in biroul tau sa le vinzi un apartament, ci intr-adevar trebuie sa muncesti”, a incheiat Yigal Solomon.