Licitatia pentru linia de metrou 1 Mai - Otopeni va fi lansata in primul trimestru al anului 2019, magistrala 6 urmand sa fie finantata din imprumutul de circa 300 de milioane de euro de la Agentia de Cooperare Internationala a Japoniei, de la bugetul de stat si doar pe jumatate din fonduri europene nerambursabile, dupa ce expertii de la Bruxelles au identificat mai multe "aspecte critice" in privinta cererii de finantare trimisa de autoritatile romane.

Pentru jumatate din linia de metrou, de la statia 1 Mai pana la statia Tokyo, exista finantare europena, iar pentru cea de-a doua jumatate, de la Tokio la aeroportul Otopeni, banii vor veni de la Agentia de Cooperare Internationala a Japoniei (JAICA), urmand sa bugetul de stat sa suplimenteze acolo unde este nevoie, a explicat Dumitru Sodolescu, directorul general al Metrorex.

„Jumatate de proiect, de la 1 Mai pana la Toyio avem finantare europeana, aproape 400 de milioane de euro. Trimitem astazi (n.r. joi, 12 noiembrie) solicitare pentru cresterea sumei, de la 75% la 85%. Speram sa obtinem inca 100 de milioane in plus. Drept urmare, prima jumatate va fi finantata cu bani de la Comisia Europeana, restul de la bugetul de stat. A doua parte, de la Tokio pana la Otopeni, vor fi bani de la Agentia de Cooperare Internationala a Japoniei si restul de la bugetul de stat”, a precizat Sodolescu.

Licitatia va fi lansata in primele trei luni din 2019, chiar daca negocierile cu JAICA nu s-au finalizat. „In primul trimestru al anului viitor vom lansa licitatia, chiar daca negocierile cu JAICA vor mai dura. Vor fi licitatii diferite, pentru ca sunt finantari diferite. Va fi licitatia pe tronsonul 1 Mai pana la Tokyo si de la Tokyo pana la Otopeni, va fi separata, atata timp cand JAICA va finanta cam 50% din valoarea proiectului”, a explicat Sodolescu.

Linia de metrou va avea o lungime de 14,2 km si 12 statii de metrou, incepand de la Gara de Nord Bucuresti, pana la Aeroportul International Henri Coanda.

Valoarea totala a proiectului este de 1,39 miliarde de euro, iar cofinantarea va fi asigurata din imprumut de la Banca Japoneza pentru Cooperare Internationala, in valoarea de aproximativ 280 de milioane de euro, precum si din fonduri de la bugetul de stat.

De ce a decis Comisia Europeana sa finanteze doar jumatate din linia de metrou?

In luna septembrie, Comisia Europeana a anuntat Ministerul Transporturilor ca va finanta proiectul legaturii de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda – Otopeni (Magistrala 6, 1 Mai – Otopeni), fondurilor nerambursabile urmand sa fie alocate prin Programul Operational Infrastructura Mare (POIM).

Luni, Asociatia Pro Infrastructura anunta ca magistrala de metrou M6 (1 Mai-Aeroportul Otopeni) va avea finantare europeana nerambursabila asigurata doar pe jumatate din distanta, adica doar pana la Statia Tokyo (zona Mall Baneasa), publicand scrisoarea prin care Comisia Europeana, in februarie 2018, critica si cerea explicatii despre Magistrala M6 in urma depunerii cererii de finantare (in decembrie 2017) de catre autoritatile romane.

In scrisoare citata de Pro Infrastructura, expertii de la Bruxelles prezinta sase "aspecte critice" pentru obtinerea finantarii nerambursabile, dintre care doua foarte grave: absenta unei analize de optiuni veritabile si estimarea costurilor la un nivel prea scazut.

Mai mult, Comisia critica faptul ca magistrala M6 nu tine cont de construirea noului terminal T2 la Aeroportul Otopeni in est (spre Autostrada A3), iar studiul de trafic nu este de incredere. La fel de important este deranjul creat pe DN1 in timpul executiei statiilor in galerie deschisa, iar autoritatile romane sunt prea optimiste cu privire la implementarea proiectului in 4,5 ani (unul aferent licitatiei si alti 3,5 de lucrari in teren).

Sursa foto: Facebook Asociatia Pro Infrastructura

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri