Încă de la debutul pandemiei de Coronavirus în România, persoanele utilizatoare de scaune rulante s-au confruntat cu numeroase probleme, de la lipsa accesului la servicii medicale la imposibilitatea de a-și cumpăra produse de protecție. La o parte dintre aceștia, Fundația Motivation a ajuns cu cele necesare, dar și cu sfaturi, recomandări și consiliere. Monica Tăutul, expert în comunicare și relații publice al ONG-ului, a explicat, într-un interviu pentru wall-street.ro, situația dificilă în care se află utilizatorii de scaune rulante și greutățile din procesul de finanțare.

Wall-street.ro: Care sunt problemele cu care se confruntă persoanele utilizatoare de scaune rulante pe perioada stării de alertă?

Monica Tăutul: Din luna martie, de la declararea stării de urgență, multe persoane utilizatoare de scaune rulante s-au aflat în situația de a nu-și putea procura pe cont propriu produse de protecție și de îngrijire a sănătății. Printre principalele motive s-au numărat lipsa accesibilității, întreruperea legăturii cu persoanele de sprijin din motive de izolare, riscul mai mare de expunere la infecția cu coronavirus, prin utilizarea de echipamente asistive și atingerea lor constantă sau lipsa resurselor financiare.

Și în continuare, pe perioada stării de alertă, o altă provocare a persoanelor utilizatoare de scaune rulante a fost menținerea unui stil de viață activ. Recomandarea privitoare la ieșirea din casă, excepție fiind mersul la cumpărături, a determinat lipsa unei activități fizice zilnice mai intense.

Accesarea drepturilor și a serviciilor medicale – pentru complicațiile medicale ce apar în rândul persoanelor cu dizabilități locomotorii reprezintă, de asemenea, provocări majore în această perioadă. În acest sens, echipele regionale Motivation le oferă îndrumare pentru menținerea sănătății persoanelor cu dizabilități care intră în legătură cu noi.

În aceste noi condiții, Fundația Motivation România a luat decizia ca pentru o perioadă de 6 luni, în perioada mai – octombrie 2020, să ofere pachete cu produse de îngrijire și de protecție a sănătății pentru persoanele cu dizabilități, utilizatoare de scaune rulante, selectate cu sprijinul echipelor noastre regionale.

Astfel, din luna mai, donațiile prin SMS au fost direcționate către fondul ce asigură seturi de produse de îngrijire. În luna iunie a fost făcută prima livrare către copiii și adulții cu dizabilități din 16 județe din țară, beneficiari ai Fundației Motivation.

Wall-street.ro: Cum a adaptat Motivation serviciile pentru beneficiarii săi, pe perioada stării de urgență?

Monica Tăutul: Pentru persoanele cu dizabilități, o noutate a fost întreruperea temporară a vizitelor echipelor regionale Motivation la domiciliu, pentru protejarea utilizatorilor de scaune rulante, beneficiari ai programelor Motivation, și a angajaților Motivation. Vizitele au fost înlocuite cu îndrumarea prin telefon sau accesarea de sfaturi specifice dizabilității prin aplicația MotiActiv. Această aplicație, dedicată cu preponderență persoanelor utilizatoare de scaune rulante și membrilor familiilor acestora, poate fi descărcată gratuit din Google Play. Aplicația cuprinde informații referitoare la menținerea sănătății, drepturi ale persoanelor cu dizabilități, sfaturi privind alegerea scaunului rulant potrivit și multe altele.

O procedură de evaluare la distanță pentru prescrierea unui scaun rulant potrivit, ghidată de un kinetoterapeut, a fost adoptată și aplicată pentru a interveni în cazul celor care au nevoie urgent de un echipament de mobilitate pentru a se deplasa.

De asemenea, instructorii Motivation și mentorii voluntari, ei înșiși utilizatori de scaune rulante, au oferit îndrumare de la distanță pentru o viață activă și menținerea sănătății în scaun rulant, pentru persoane aflate la începutul parcursului spre o viață independentă. Un număr de telefon apelabil gratuit – Telefonul Utilizatorului de Scaun Rulant – 0800.030.762 este disponibil de luni până vineri, în intervalul 09.00-16.00, iar vinerea în intervalul 09.00-14.00.

Prin noile modalități de comunicare cu beneficiarii, echipele Motivation sunt la curent cu nevoile actuale ale acestora.

În această perioadă, este important ca noi toți să respectăm regulile de distanțare socială și recomandările pentru prevenirea răspândirii noului coronavirus. Astfel, Fundația este într-un proces continuu de adaptare și de identificare a nevoilor, pentru a-i ajuta pe beneficiarii săi să depășească cu bine această perioadă, și în același timp, să-și păstreze sănătatea.

Wall-street.ro: Câte persoane v-ați propus să ajutați prin campania de strângere de fonduri prin SMS?

Monica Tăutul: Fondurile din campania de donații prin SMS provin de la persoane fizice care rezonează cu misiunea Fundației Motivation România. Cu 2 euro/SMS cu textul ACTIV la 8844 oricine ne poate ajuta să donăm produse de îngrijire a sănătății la care unele dintre persoanele cu dizabilități nu au acces.

Până în luna mai am reușit să strângem donații pentru a acoperi costurile pentru 27 de seturi cu produse de îngrijire. Acestea au fost deja livrate beneficiarilor, copii și adulți, din 16 județe din țară, dar și din aria București-Ilfov. Pentru următoarea etapă a livrărilor, estimăm o creștere a numărului de beneficiari.

Wall-street.ro: Cum au evoluat finanțările Fundației Motivation de la debutul pandemiei de Coronavirus? Cum arată situația financiară comparativ cu anul anterior?

Monica Tăutul: În prima jumătate a anului, Fundația Motivation a derulat campania de strângere a formularelor 230 de la persoanele fizice. Acestea au putut redirecționa 3,5% din impozitul pentru venit către una dintre cauzele sociale pe care doresc să le susțină. Peste 440 de persoane care au ales Fundația Motivation România ne ajută să continuăm să redăm libertatea de mișcare și viața independentă a persoanelor cu dizabilități.

În același timp, a fost derulată campania de donații prin SMS. Lansată în luna septembrie 2019, campania a avut ca obiectiv strângerea de fonduri pentru donarea de scaune rulante adaptate beneficiarilor, copii și adulți, la nivel național. Din luna mai, în contextul pandemiei și al identificării de noi nevoi ale utilizatorilor de scaune rulante, am ales să redirecționăm ajutorul celor care au trimis 2 euro/SMS la 8844 cu textul ACTIV pentru procurarea și livrarea de produse de îngrijire a sănătății pentru beneficiarii noștri.

Printre campaniile de strângere de fonduri derulate în mod obișnuit de Motivation se numără și participările la evenimente sportive naționale, de alergare sau de ciclism. În urma impunerii regulilor de distanțare socială și de prevenire a răspândirii COVID-19, două dintre principalele evenimente de alergare importante au fost amânate.

Pentru că majoritatea evenimentelor de strângere de fonduri au fost mutate numai în mediul online, Motivation s-a alăturat acestora. Unul dintre ele a fost Giving Tuesday, eveniment ce susține generozitatea și solidaritatea, pentru a promova campania de donații prin SMS.

Continuăm să căutăm surse de finanțare pentru derularea unor programe de sprijin pentru beneficiarii noștri.

Comparativ cu anii anteriori, anul acesta donațiile au fost mai mici, pe de-o parte din cauza anulării unor evenimente, târguri ș.a., pe de alta în urma apariției cauzelor de strângere de fonduri pentru combaterea noului coronavirus.

Wall-street.ro: Ce provocări a întâmpinat fundația în ultimele luni, de la începutul crizei sanitare?

Monica Tăutul: Unul dintre programele implementate de Motivation este IMPACT, program în care sunt asigurate servicii de sprijin pentru îmbunătățirea vieții a 25 de tineri cu dizabilități intelectuale. Aceștia au fost preluați din centre de plasament începând cu anul 2003, iar în prezent locuiesc în 3 case de tip familial Motivation. Pentru a preveni îmbolnăvirea tinerilor care au afecțiuni asociate, precum și a personalului care îi îngrijește, Motivation a apelat la sponsorizări de la companii care comercializează produse din categoria celor de protecție a sănătății – dezinfectanți de suprafețe, pentru mâini, măști de unică folosință sau mănuși. Datorită acestor sponsorizări, a fost depășită cu bine perioada stării de urgență și sperăm să trecem cu bine și peste perioada stării de alertă.

Un alt program important al Fundației este cel de donare de echipamente de mobilitate adaptate beneficiarilor noștri, la nivel național. Pentru a limita interacțiunea socială și a preveni răspândirea coronavirusului, serviciul de evaluare pentru prescrierea de scaune rulante a fost adaptat noilor condiții. Modalitatea implementată a fost evaluarea la distanță, sub îndrumarea unui kinetoterapeut, iar în urma acesteia, s-au făcut livrări de scaune rulante și dispozitive de mobilitate în condiții stricte de respectare a reglementărilor.

Cele două programe menționate anterior se desfășoară într-un ritm nou la care am fost nevoiți să ne adaptăm cu toții – angajați și beneficiari. Ne dorim ca, atunci când va fi sigur, să ne reluăm activitățile directe cu beneficiarii, pe care am fost nevoiți să le amânăm, precum taberele de recuperare activă pentru persoanele care folosesc scaune rulante.

Wall-street.ro: Ce soluții vedeți la problemele menționate?

Monica Tăutul: Odată cu identificarea problemelor, am reușit să punctăm și soluții. Un exemplu ar fi direcționarea fondurilor din campania de donații prin SMS și acoperirea nevoilor beneficiarilor prin donarea de produse de îngrijire a sănătății. Sperăm ca în continuare, prin aplicațiile la fonduri dedicate mediului asociativ, să obținem finanțări prin care să acoperim nevoile beneficiarilor din programele Motivation.

Sursa foto: Fundatia Motivation

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri