Conform publicației Sciencealert, până acum au fost descoperite sute de stele orbitate de mai multe planete. Fiecare sistem descoperit este unic, dar unul dintre ele este mult mai spectaculos.

Steaua HD 158259 are aceeași masă și e un pic mai mare decât soarele, lucru care nu se întâmplă foarte des în explorarea spațială. Ea se află la 88 de ani lumină distanță de pământ și e înconjurată de 6 planete: un super-Pământ și cinci mini-Neptuni.

După ce au monitorizat sistemul stelei timp de șapte ani, astronomii au descoperit că toate cele șase planete orbitează într-o rezonanță orbitală aproape perfectă.

Rezonanța orbitală apare atunci când două planete din jurul unei stele au o legătură strânsă din cauza faptului că ambele exercită o influență gravitațională una asupra celeilalte. În sistemul nostru solar, e foarte rar să se întâmple ceva asemănător. Cel mai bun exemplu ar fi legătura dintre Pluto și Neptun. Cele două planete sunt legate cu o rezonanță orbitală de 2:3. De fiecare dată când Pluto face înconjoară soarele de două ori, Neptun îl înconjoară de trei ori.

În cazul sistemului stelei HD 158259, toate planetele au o rezonanță orbitală de aproape 3:2. Asta înseamnă că pentru fiecare trei orbite complete făcute de o planetă, următoarea completează doar două.

Sistemul HD 158259 este unul extraordinar și ne ajută să înțelegem cum se formează planetele.

„Cel mai probabil tipul ăsta de sisteme s-au format cu mult înainte ca steaua să migreze înspre el. În cazul acesta, rezonanța orbitală a jucat un rol deosebit de important” a explicat Stephane Udry, astronom la Universitatea din Geneva.

Mai multe articole din secțiunea Social »