Nu putem vorbi în România despre o criză a deşeurilor, ci despre o preocupare permanentă pentru a îmbunătăţi sistemul de management al deşeurilor, a declarat într-o dezbatere de specialitate, Mihaela Frăsineanu, secretar general adjunct în Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP). Declarațiile reprezentantei de la minister este, însă, contrazisă de alți politicieni, dar și de situația din teren.
Potrivit reprezentantei MMAP, în România, deşi există legislaţie de mediu, problemele apar în momentul în care planurile gândite la nivel central se pun în aplicare.
"E nevoie de mai mult efort, pentru că legislaţie există în România. Avem ceva probleme în momentul în care punem în aplicare ceea ce se gândeşte la nivel central. Acesta este şi motivul pentru care, în anul 2020, conform raportărilor făcute de Agenţia Naţională de Protecţia Mediului la Eurostat, România nu şi-a îndeplinit obiectivul de reciclare pentru deşeurile municipale. Am fost undeva spre 12% după revederea tuturor tuturor datelor pe care operatorii economici şi autorităţile locale le-au raportat”, a spus Frăsineanu, citată de Agerpres.
„Acum suntem în finalizarea analizei şi coroborării datelor raportate pentru anul 2021 şi din rezultatele preliminare a reieşit faptul că vom depăşi acest minim de 12%. Din păcate, nu este suficient, pentru că obiectivul a crescut de la 50 la 55% şi suntem în situaţia în care trebuie neapărat să facem paşi mult mai rapizi şi mult mai importanţi. Din această monitorizare a implementării Planului Naţional de Gestionare a Deşeurilor, pe lângă modificările legislative, îmbunătăţirea legislaţiei, a reieşit şi faptul că avem nevoie de colectare separată, de colectare la sursă, astfel încât ceea ce consumăm câteodată în exces, în mod obligatoriu, să nu mai ajungă în depozitele de deşeuri. Pe de altă parte, nu putem să ţinem pasul cu ce se întâmplă, cel puţin la nivelul Uniunii Europene, dacă nu facem paşi mai departe şi dacă nu începem să vorbim despre economie circulară", a explicat secretarul general adjunct.
Citeste si:
Oprinoiu: România trece printr-o criză, n-avem decât 12-13 sisteme integrate de management pentru deșeuri
"Atâta timp cât sunt autorităţi locale care colectează deşeuri, după care se duc pe câmp şi le dau foc, cât timp avem autorităţi de control din cadrul Gărzii de Mediu care protejează infracţionalitatea în domeniul deşeurilor, cât timp sunt autorităţi judeţene care închid ochii, ca să nu spun mai mult, în ceea ce priveşte gestionarea deşeurilor în staţiile de tratare mecanico-biologică din judeţele lor, cât timp autorităţile centrale dau Ordonanţă de urgenţă şi apar modificări care într-un fel legalizează aruncarea unor deşeuri pe câmp, atunci nu suntem unde trebuie", a declarat senatorul Oprinoiu, marţi, la o dezbatere.
La rândul său, europarlamentarul Nicolae Ştefănuţă a atras atenţia că "nu se dă drumul" suficient de bine la programele operaţionale şi la PNRR.
Citeste si:
"Ne punem nişte obiective, inclusiv în PNRR, care efectiv nu sunt realizate, apoi, de exemplu, ajungerea la 25% a gunoiului menajer la groapa de gunoi (...) sau trebuia să avem colectare separată a biodeşeurilor deja obligatorie din 2021 sau depozitarea la groapă să fie redusă până în 2030 cu 90% sau colectarea selectivă sau garanţia şi returnarea, deci, toate aceste lucruri sunt bune, dar ţin de aspectul de strategii şi regulamente, care în practică nu sunt vizibile şi eu cred că avem de-a face şi cu problema faptului că nu dăm drumul la programele operaţionale şi la PNRR suficient de bine, pentru că nu am făcut reformele suficient de repede", a adăugat Nicolae Ştefănuţă.
Deșeurile continuă să bată, cu zecile de tone, la porțile României
„În Punctul de Trecere a Frontierei Giurgiu, pe sensul de intrare în ţară, s-au prezentat două ansambluri rutiere, formate din cap tractor şi semiremorcă, conduse de un cetăţean moldovean, în vârstă de 31 de ani, respectiv un cetăţean bulgar, în vârstă de 32 de ani. În cadrul verificărilor, autorităţile de frontieră au constatat că şoferul moldovean transporta peste 17 tone de deşeuri din material plastic, iar şoferul bulgar transporta aproximativ 22 de tone deşeuri feroase, iar ambele transporturi proveneau din Turcia pentru o societate comercială din România”, se arată într-un comunicat de presă, emis marţi, de ITPF Giurgiu.
Citeste si:
Pentru că au existat suspiciuni cu privire la legalitatea acestor transporturi, poliţiştii de frontieră giurgiuveni au solicitat sprijin autorizat comisarilor Gărzii Naţionale de Mediu - Comisariatul Judeţean Giurgiu, care după verificarea documentelor de transfer au constatat faptul că transporturile nu îndeplinesc condiţiile de intrare în ţară, motiv pentru care nu au permis accesul acestora pe teritoriul României.
Sursa foto: Unsplash.com
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: