Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a afirmat că impunerea de restricţii de circulaţie pe Valea Oltului este singura soluţie pentru construcţia autostrăzii Sibiu - Piteşti, măsura fiind necesară atât pentru protecţia celor din trafic, cât şi pentru încadrarea în termenul prevăzut pentru finalizarea acesteia, relatează Agerpres.
"O altă soluţie decât aceasta nu există. Noi nu putem să punem în pericol viaţa celor care sunt în trafic. Acest lucru este cel mai important. E mai important decât zece autostrăzi, dacă vreţi, viaţa şi unui singur om. Şi atunci, ca să facem aceste autostrăzi, avem nevoie de aceste restricţii o lună de zile. Nenegociabil! (...) De ce acum, în luna iulie, de ce nu în septembrie sau de ce nu în octombrie, când poate disconfortul ar fi mai mic? Pentru că, în primul rând, vorbim de lucrul efectiv de 14 ore pe zi”, a spus Grindeanu.
Potrivit lui, nu se pot face defrişări pe timp de noapte în păduri pe versanţi, fiindcă, în primul rând nu se pot, dar „am pune în pericol şi viaţa celor care fac aceste defrişări şi productivitatea”.
”Nu facem defrişări noaptea. După aceea, totuşi vorbim de o zonă de munte. În momentul în care intrăm în toamnă, în septembrie, octombrie, începe sezonul ploios. În momentul în care facem lucrări pe versanţi la 60 - 70 metri deasupra carosabilului, rişti să existe acele alunecări care oricum există şi acum şi le ştiţi cu toţii fără a avea aceste lucrări. Acestea sunt motivele pentru care cele mai bune luni sunt acestea de vară în care se poate lucra şi pe care poţi să le foloseşti la maxim", a adăugat ministrul.
El a precizat că soluţiile pe care le-a auzit în ultima perioadă nu sunt viabile, însă rămâne deschis la orice alte sugestii care ar putea reduce disconfortul celor din trafic.
Grindeanu, care s-a aflat pe Valea Oltului, la Lazaret, pentru a vedea stadiul lucrărilor la tronsonul 2 al autostrăzii Sibiu-Piteşti, a afirmat că nu exclude ca şi pe viitor să existe astfel de restricţii pe Valea Oltului, însă a precizat că s-au găsit soluţii inclusiv pentru cei care fac naveta între Vâlcea şi Sibiu.
CFR a suplimentat capacitatea de transport pe Valea Oltului
Ministrul Transporturilor a mai spus că CFR va trebui să realoce anumite garnituri de tren, iar operatorul de stat a anunțat deja că va fi adaptată.capacitatea de transport feroviar de pasageri, pe tronsonul Râmnicu Vâlcea - Sibiu, în perioada 8 iulie - 9 august 2024, în vederea preluării cerinţelor de trafic, ca urmare a derulării lucrărilor programate pe Valea Oltului.
"În contextul lucrărilor la infrastructura rutieră de pe Valea Oltului, ce au loc în perioada 8 iulie - 9 august 2024, pentru Autostrada Sibiu - Piteşti, CFR Călători va adapta capacitatea de transport feroviar de călători pe tronsonul Râmnicu Vâlcea - Sibiu, în vederea preluării cerinţelor de trafic ale pasagerilor. CFR Călători pune nevoile de călătorie ale pasagerilor pe primul plan şi ia măsuri operative pentru creşterea capacităţii de transport feroviar de călători. Pentru a avea o predictibilitate a cererii de transport şi pentru a ne putea adapta cât mai bine capacitatea de transport la numărul de locuri solicitat, CFR Călători recomandă planificarea din timp a călătoriei, inclusiv cumpărarea legitimaţiilor de călătorie", se arată în comunicat.
Patronatele nu sunt încântate de decizia închirerii circulației
Radu Burnete, directorul executiv al Confederaţiei Patronale Concordia a declarat că rutele ocolitoare nu pot prelua traficul fără sincope în cazul închiderii circulaţiei pe Valea Oltului, astfel că exporturile României vor avea întârzieri.
"Este regretabil felul în care am aflat că Valea Oltului, principala arteră economică rutieră a României, se închide timp de o lună. Ar fi trebuit să avem informaţia asta la începutul anului, minimum cu 2-3 luni înainte. Care sunt consecinţele imediate pentru economie? Rutele ocolitoare nu pot prelua traficul fără sincope şi asta înseamnă că exporturile României vor avea întârzieri. Fabricile care depindeau de această arteră se vor aproviziona mai greu. Magazinele care deservesc milioane de consumatori se vor trezi că produsele nu ajung la timp. Transportatorii vor avea costuri mai mari şi o mulţime de probleme cu timpii de livrare asumaţi în contractele lor", a menţionat Radu Burnete.
Potrivit acestuia, dacă decizia de închidere a circulaţiei pe Valea Oltului ar fi fost comunicată din timp, "zeci de mii de firme ar fi avut timp să se pregătească pentru acest eveniment".
În opinia sa, astfel de decizii trebuie comunicate cu mult timp în avans.
"Cu toţii ne dorim această autostradă şi ne-o dorim cât mai repede. Dincolo de ce se mai poate face acum, solicitarea noastră fermă este ca astfel de decizii să nu mai fie luate fără să fie comunicate cu mult timp în avans. Pierderile economice - care vor fi şi puteau fi evitate - le suportăm cu toţii", a mai spus directorul executiv al Confederaţiei Patronale Concordia.
Care sunt rutele alternative propuse de autorități cât timp Valea Oltului e închisă
Până când circulația va fi reluată, există câteva opțiuni pe care presupunem că le iau în calcul autoritățile și de această dată. Trebuie spus că nu toate pot susține și transportul de mare tonaj, dar unele dintre rutele alternative potențiale pentru mașinile mici sunt:
- Folosirea traseului centura Călimănești-DJ 703 F-Rm Vâlcea (Jiblea - Dăești - Râmnicu Vâlcea, cu cele două ieșiri pe strada Lespezi și strada Straubing din Râmnicu Vâlcea) - DN 7 (strada Calea București).
- Pentru sensul Sibiu-Pitești, la intrarea în Râmnicu Vâlcea se recomandă folosirea bulevardului Calea lui Traian din municipiu, urmând a se alege direcția dorită din partea de sud a municipiului.
Defileul Oltului poate fi evitat pe mai multe drumuri, inclusiv pe așa-numitul TransPerișani, o rută alternativă asfaltată în urmă cu nu foarte mult timp:
- TransPerișani pleacă din DJ 703G și ajunge până în Perișani (Vâlcea), iar pe hartă apare ca DC 14A. DJ 703G leagă stațiunea Călimănești (Vâlcea) de localitatea Șuici (Argeș), paralel cu crestele munților.
- Un alt traseu merge mai departe, pe DN 7D, spre nord, prin munți, spre localitatea vâlceană Câineni, care are ieșire la DN7 / E81.
- O a treia variantă duce de la Perișani la Sălătrucu (Argeș), tot pe DN 7D. Aceste drumuri au, însă, porțiuni cu multe gropi sau care sunt înguste și, de aceea trebuie abordate cu atenție.