7 Martie 2006

Publicitatea online, un pariu pe zece ani

În fiecare secunda, sapte noi utilizatori intra pentru prima data pe Internet. La momentul la care cititi aceste rânduri, numarul de utilizatori online depaseste populatia unor tari precum Marea Britanie, Italia sau Franta. Nu e de mirare ca publicitatea online capata din ce în ce mai multa importanta în bugetele alocate de advertiseri. Iar România nu face exceptie.

Publicitatea online este o piata care a crescut constant în ultimii ani. Orlando Nicoara, director general NetBridge Investments, îsi aminteste ca primele campanii online au fost mai degraba menite sa convinga advertiserul ca Internetul este altceva: „Ar trebui sa ne ducem în urma cu trei sau patru ani, când clientii nu doreau sa intre pe Internet. Atunci, compromisul pe care l-am facut noi a fost acela de a-i atrage prin intermediul unor creatii agresive. A fost momentul în care au înteles ca Internetul e altfel. Acum exista niste standarde destul de clare din punctul de vedere al campaniilor acceptate în reteaua noastra“.

În fapt, despre publicitatea online româneasca a început sa se vorbeasca în urma cu aproape cinci ani. De atunci lucrurile au evoluat, iar 2006 pare sa aduca schimbari interesante. Si mult mai multe discutii ca pâna acum. Anul a debutat cu declaratii razboinice din partea unora dintre jucatorii din piata. S-au analizat bugete, s-au prezentat comparativ încasarile unor jucatori. „Eu spun ca e abia începutul. Pe o piata în care apar banii, în care apar investitori, e normal ca fiecare sa vrea o felie cât mai mare, o pozitie cât mai în fata la spectacolul ce va începe. Iar daca pentru asta trebuie sa-ti lovesti adversarul sub centura, eventual si în fata unui public cât mai numeros, de ce nu?“, apreciaza Orlando Nicoara.

Cinci mari jucatori

La începutul anului 2006, gasim o piata aflata înca departe de maturizare. Industria publicitatii online se distribuie în jurul a cinci mari jucatori: NetBridge, Arbomedia, Neogen, iMedia, Vodanet (fara ca enumerarea sa se constituie într-un clasament). Toate aceste companii exista pe piata datorita website-urilor pe care le administreaza sau reprezinta.

Din acest punct de vedere, „circa 300 de website-uri strâng in jurul lor o mare parte din piata publicitatii online din România. E loc imens pentru cresterea pietei. Limita nu se va atinge nici în zece ani. În fiecare zi apar site-uri interesante. Din pacate, exista un «fail rate» care face ca, din 50 de site-uri, unul sau doua sa ajunga la performanta de a produce bani din advertising“, este de parere directorul NetBridge.

O analiza mai atenta a tipologiei acestor website-uri ne aduce in fata a doua modele principale: 1. Website-urile detinute de agentii de publicitate online. Este cazul NetBridge, care administreaza, printre altele, Trafic.ro, Okazii.ro etc. Vodanet este, la rândul sau, reprezentat de Acasa.ro, Bloombiz.ro. La fel si Imedia, care ofera BizCity.ro, Eva.ro si multe altele. Neogen s-a lansat si vinde cu mare succes BestJobs.ro si alte site-uri din suita Neogen.ro. 2. Website-urile reprezentate de agentii de publicitate online. Aici sunt incluse website-uri diverse pentru care agentiile gestioneaza spatiul publicitar, în regim de exclusivitate sau nu.

Harta publicitatii online

Pentru cei interesati, structurarea pietei este si mai evidenta daca privim „Harta Publicitatii Online din România“, realizata si actualizata de Octavian Costache (Vivi, pentru cunoscuti). Website-ul www.vivi.ro/publicitate/ ofera celor interesati o serie de cifre privind întinderea pietei românesti de publicitate online. Harta are la baza statistici realizate cu primele 1.010 website-uri din www.trafic.ro. Numarul de vizitatori este cel de pe ultimele sapte zile, raportat de www.trafic.ro. Dintre site-urile incluse în statistici la 15 februarie 2006, NetBridge controleaza 85, cumulând 46,37% din numarul utilizatorilor înregistrati saptamânal. Urmeaza Arbomedia, cu 126 website-uri – 39,21% utilizatori, respectiv iMedia, 19 site-uri – 8,40% si Vodanet,11 – 6,01%.

România are potential

Cu un numar al utilizatorilor de Internet în continua crestere, cu o schimbare evidenta a ponderii conexiunilor de la dial-up la cablu, mai ales în marile orase, România este o tinta pentru dezvoltatorii de website-uri investitori în piata de publicitate online.

În Europa de Est, Polonia si Cehia au o industrie care a ajuns deja la maturitate. Se poate spune chiar ca sunt piete care se apropie de saturare si urmeaza momentul la care îsi pun problema extinderii la nivel regional. Polonia, spre exemplu, ne ofera o concentrare interesanta a modului în care se distribuie publicitatea online. Dupa unele estimari, www.onet.pl, cel mai important portal polonez, înregistreaza lunar peste 2,5 miliarde vizualizari ale propriilor pagini si absoarbe, de unul singur, mai mult de 40% din piata nationala de publicitate online. În vara anului trecut, onet.pl a încheiat un parteneriat cu Skype, prin intermediul caruia poate oferi utilizatorilor de Internet din Polonia versiunea co-branded a popularului software de comunicatie online.

În lume, lucrurile sunt si mai simple. „Piata mondiala de publicitate online se împarte între câtiva jucatori majori: Google, Yahoo!, MSN, Amazon, iTunes“, afirma Orlando Nicoara. Aceste companii se extind constant, cautând piete cu potential, si directioneaza bugete impresionante spre cercetarea si dezvoltarea unor solutii din ce în ce mai complexe de publicitate online. În acest context, România va fi cu siguranta o tinta în anul 2006 pentru unii dintre acesti investitori. Iar tendintele se vor accentua pe masura ce asistam la dezvoltarea ideii de comert electronic, de care piata publicitatii online este strâns legata in ultima vreme.

Ce ar aduce nou 2006?

Pentru unii, evenimentul important al anului este intrarea Google pe piata de publicitate online de la noi. Evenimentul ar putea aduce în atentia publicului românesc, mai mult decât face acum Neogen, ideea de publicitate contextuala. Jucatorii romani se pregatesc insa si pentru acest eveniment. Sunt semne ca unele dintre agentiile de publicitate online din România s-ar putea îndrepta si ele spre piata publicitatii contextuale.

Chiar sub amenintarea concurentei Google, ideea este extrem de tentanta, în primul rând datorita faptului ca peste jumatate din primele 1.000 de website-uri din România (dupa contorizarea trafic.ro) nu sunt înca incluse în vreo retea de publicitate. Printre minusuri, posibila piata româneasca a publicitatii contextuale din România se loveste de insuficienta dezvoltare a comertului electronic de la noi. Directorul NetBridge este de parere ca schimbarile spectaculoase se vor petrece, probabil, peste câtiva ani: „Este nevoie de investitii serioase pentru a schimba spectaculos cotele actualilor jucatori din piata publicitatii online. Investitii pe care nu le vad realizate în 2006“. Un subiect ce merita urmarit.



Citeste si