15 Noiembrie 2005

Cum prindem pagina 1 pe Google

Orice utilizator de Internet stie ce este Google sau Yahoo!. Adica stie ce e un motor de cautare si care este principiul de utilizare. Americanii au inventat chiar si o expresie noua, folosita ori de cate ori un utilizator de Internet doreste sa afle ceva: „google it“. Ce facem însa atunci când vrem sa fim noi cei „gasiti“ pe Internet?.
Multi webmasteri au înce-put sa afle cât de mult îi pot ajuta motoarele de cautare atunci când este vorba de cresterea traficului înregistrat de site. Consecinta optimizarii prezentei paginilor unui website în rezultate-le motoarelor de cautare se masoara de multe ori în bani. Chiar si în România, multe dintre website-urile profitabile se bazeaza pe minimum 40% din utilizatorii zilnici proveniti din traficul directionat de catre motoarele de cautare. Dintre acestea, Google.com este responsabil de cea mai mare parte a traficului website-urilor romanesti, urmat de search.yahoo.com, search.msn.com si altele.

Sunt aici!

Tocmai ati deschis o afacere online si doriti sa fie remarcata de clientii potriviti? Atunci va trebui sa obtineti maximul de performanta din metoda de marketing care are cel mai mare impact la momentul actual: marketingul unui website prin intermediul unor metode de optimizare a prezentei acestuia în listele de rezultate furnizate de motoarele de cautare („search engine optimization“ - pe scurt, SEO).
Începeti printr-un experiment. Va uitati la ecranul computerului si introduceti termeni în casuta de cautare de la www.google.com. Rezultatele cautarii sunt prezentate sub forma unor liste de website-uri care contin cuvântul ori sintagma dorita de dumneavoastra. Pe masura ce parcurgeti pagina, regasiti website-uri care sunt plasate mai jos sau mai sus în rezultatele cautarii. Sa fie aceasta plasare una aleatorie? Nici gând! Google a devenit unul dintre marii jucatori ai lumii IT pentru ca a înteles ca oamenii doresc sa gaseasca rezultate relevante atunci când cauta un cuvânt pe Internet. Experienta Google se traduce în mai multe brevete de inventie care au revolutionat lumea motoarelor de cautare si care ne permit sa folosim rezultatele cautarii Google ca pe o pagina de intrare în website-ul nostru.

Brevetele Google

Potrivit brevetului de inventie ce dateaza din 2003, Google (uneori si prin intermediul Google Toolbar) tine seama de cuvintele-cheie continute de pagina web, de legaturile catre aceasta, de traficul înregistrat de pagina, de schimbarile survenite în organizarea acesteia si de frecventa acestor schimbari, de designul paginii web, titlul, descrierea acesteia si asa mai departe.

Brevetul s-a adaugat celor pe care compania le detinea deja, vizând furnizarea unor rezultate pentru cautarile care au ca obiect cuvinte ambigue. În plus, Larry Page, unul dintre co-fondatorii Google, a inventat un algoritm intitulat PageRank, care a fost brevetat în 2001. Prin intermediul algoritmului, Google poate calcula popularitatea si relevanta unei pagini în functie de numarul paginilor care contin legaturi la aceasta.

Sfaturi pentru entry level

Atunci când va referiti la SEO, trebuie sa întelegeti ca vorbim despre o adevarata stiinta, cu propriile axiome, teoreme, variabile si constante. Daca doriti sa va ocupati chiar dumneavoastra de optimizarea SEO, ar fi bine sa acordati câteva saptamâni bune cititului. Iata câteva reguli de început:

1. Când construiti un website, imaginati-va care ar fi cuvintele-cheie, definitorii pentru afacerea dumneavoastra online, prin care utilizatorii motoarelor de cautare va pot accesa website-ul. Apoi construiti pagini web al caror continut este centrat pe respectivele cuvinte-cheie. Va sfatuim sa le cereti dezvoltatorilor website-ului sa tina seama de cuvintele-cheie de mai sus atunci când scriu titlul fiecarei pagini web si descrierea acesteia.

2. Încercati sa obtineti cât mai multe legaturi de la pagini web relevante pentru lista de cuvinte-cheie pe care ati realizat-o. Fiecare legatura catre paginile website-ului dumneavoastra, venind de la website-uri considerate de motoarele de cautare ca fiind relevante pentru cuvintele-cheie pe care le-ati definit, poate însemna un loc mai sus în lista de rezultate furni-zate de motorul de cautare.

3. Nu exagerati cu folosirea tehnicilor de SEO, pentru ca, din când în când, Google si alte motoare de cautare creeaza noi tehnici prin care sunt depunctate anumite metode de promovare. Au fost vremuri în care multi webmasteri ascundeau cuvinte-cheie în interiorul propriilor pagini web, folosind un text de aceeasi culoare cu fundalul. Ulterior, folosirea „textului invizibil“ a devenit sursa a multor caderi spectaculoase în ochii motoarelor de cautare. Chiar în aceasta saptamâna, Google a decis sa-i depuncteze pe toti acei webmasteri care se foloseau de layere CSS (Cascading Style Sheets), pentru a ascunde informatie în pagina. CSS-ul este o modalitate practica prin care un designer poate adauga stil unei pagini web (spre exemplu: fonturi, culori, metode de spatiere).

4. Va sfatuim, de asemenea, sa discutati cu echipele care se ocupa de designul si marketingul website-ului dumneavoastra. O întelegere, chiar primara, a metodelor de marketing prin intermediul motoarelor de cautare este mai mult decât necesara pentru dezvoltarea unei afaceri web durabile. Puteti încredinta explicarea sau aplicarea acestor concepte unor specialisti din afara companiei. Cu cât website-ul devine vizibil mai repede în listele de rezultate ale motoarelor de cautare, cu atât utilizatorii de Internet vor putea deveni viitori clienti ai afacerii dumneavoastra.

Abuzuri ale „specialistilor“ SEO

SEO poate fi si o tehnica de convingere, aplicata din ce în ce mai des si în România, atunci când li se vând unor clienti nepriceputi servicii ale unor specialisti nepriceputi. Una dintre metodele cele mai folosite era, pâna deunazi, crearea de „pagini de intrare“ (doorways), încarcate cu liste ale cuvintelor-cheie furnizate de client. Furnizorul de servicii SEO promite ca, astfel, website-ul clientului va deveni cu mult mai atractiv în ochii motoarelor de cautare. Din pacate, aceasta afirmatie este mai mult decât falsa, din moment ce o singura pagina web nu poate fi relevanta pentru un numar foarte mare de cuvinte-cheie.

Au fost si situatii în care clientii au regasit mai târziu, la încheierea colaborarii cu specialistii SEO, link-uri catre website-uri concurente, ascunse în textul propriilor pagini. Retineti deci ca, atunci când vi se propune construirea unei pagini de intrare atractive pentru Google, rezultatul va fi, în cele mai multe cazuri, pierderea popularitatii website-ului în ochii motoarelor de cautare.

Orice tehnica SEO este vizibila numai dupa cateva luni de la aplicarea ei. În cazul google.com, orice schimbare în strategia SEO a site-ului dumneavoastra va fi vizibila numai dupa urmatoarea actualizare a bazelor de date ale Google. Cum actualizarile sunt impredictibile, iar Google nu are de gând sa împartaseasca nimic din orarul sau continutul acestora, SEO ajunge sa semene foarte mult cu un joc de noroc.



Citeste si