20 Decembrie 2005

Scrisoare catre Mos Craciun

Anul trecut, în perioada Sarbatorilor de iarna, Amazon.com a atins maximul istoric al tranzactiilor într-o singura zi: 2,8 milioane de produse vândute! Adica 32 de comenzi ferme în fiecare secunda. Adaugam ca produsele în cauza au fost expediate catre consumatori din peste 200 de tari si avem cu adevarat amploarea fenomenului. E clar: tipii de la amazon.com sunt întelesi cu Mos Craciun!
În România, comerciantii îsi ascund neputinta de a profita de febra cumparaturilor online, iscata de luna cadourilor, în spatele dificultatilor tehnologice „insurmontabile“. De fapt, totul tine de versatilitatea întreprinzatorului, de constientizarea adresabilitatii permanente si generale a afacerilor online.

Agentii Mosului


Internetul a adus în peisajul businessului modern anumite tendinte care se evidentiaza mai bine ca oricând în preajma Sarbatorilor.
E-mail-urile trimise lui Mos Craciun sunt unele dintre generatoarele cele mai importante de vânzari. Copii si chiar adulti din toata lumea îi scriu lui Mos Craciun. Mai nou, posta electronica a luat chiar fata celei clasice. Si Mosului trebuie ca ii este mai comod sa-si parcurga inbox-ul decat sa tot faca drumuri pana la cutia postala si apoi sa deschida atatea plicuri. Iar comerciantii nu au decât de câstigat de pe urma contabilizarii dorintelor pe care trebuie sa le indeplineasca Mosul. De fapt, aceasta contabilizare nu se rezuma la perioada Sarbatorilor, ci se intinde pe durata intregului an. Ati adaugat vreodata în cosul de cumparaturi produse fara sa finalizati procedura de achizitionare? Ati adaugat vreodata produse în „lista dorintelor“ („wish list“)? I-ati solicitat unui comerciant online sa includa în oferta sa un anumit produs? Daca raspunsul este afirmativ, se poate spune ca, din punctul de vedere al comerciantului, tocmai i-ati scris lui Mos Craciun. Iar el nu ar trebui sa întarzie sa va rasplateasca pentru ca ati fost cuminte.

Idei pentru daruri

Urmarea fireasca a scrisorilor catre Mos Craciun este lista de cadouri sugerate. Comerciantii online din strainatate au pus la punct sisteme complexe, pliate pe preferintele cunoscute ale destinatarilor. Spre exemplu, Amazon.com ofera clientilor sai idei de cadouri, modalitati practice de organizare a împartirii cadourilor (trimitere prin posta direct catre destinatar, trimitere cu un curier etc.). Daca veti cauta la www.amazon.com/ gp/gift-central/, folosind numele persoanei sau adresa acesteia de e-mail, rezultatele vor fi mai mult decât impresionante. O cautare dupa „Gheorghe“ a returnat 130 de „liste ale dorintelor“ organizate de utilizatori cu acest nume. Daca aveti un cunoscut printre ei si doriti sa-i faceti un cadou, iata ocazia perfecta. Cadoul îl puteti cumpara, bineînteles, tot de la Amazon.com. Daca nu regasiti persoana cautata printre cele care si-au deschis liste ale dorintelor la Amazon.com, nu disperati. Tot prin intermediul comerciantului online îi pu-teti sugera persoanei în cauza sa-si deschida o astfel de lista.

Felicitare de valoare

Când nu stiu ce sa cumpere cuiva de Sarbatori, unii apeleaza, simplu, la „plicul“ cu bani, pe principiul ca darul mai reusit este cel pe care omul si-l face singur. Amazon.com s-a gândit si la asta, inventand „certificatul de cadou“. Acesta poate fi o scrisoare, o felicitare electronica sau o felicitare traditionala având o anumita valoare-credit, între 5 si 5.000 de dolari americani. Puteti achizitiona un astfel de certificat de la Amazon.com si îl puteti trimite persoanei careia doriti sa-i faceti un cadou. Odata primit, destinatarul certificatului îsi poate alege cadoul dorit, in limita creditului inclus. Certificatul de cadou trebuie utilizat în maximum 18 luni de la data la care a fost achizitionat. El nu poate fi folosit decât pentru achizitionarea unor produse listate în www.amazon.com, si nu poate fi transformat in cash.

Un comerciant online care ofera servicii de identificare a cadourilor dorite ar trebui sa aiba în vedere si alte unelte de navigare pe care multi utilizatori le gasesc utile. Astfel, cel mai mare succes în rândul utilizatorului obisnuit de Internet îl au filtrele de pret, care permit navigarea dupa categorii de preturi: sub 30 de euro, intre 30 si 40 de euro si tot asa. Internautii gasesc interesante si împartirea sugestiilor dupa categorii ale destinatarilor (el, ea, copii, parteneri de afaceri etc.) sau dupa evenimentul care ocazioneaza cadoul. Amazon.com merge chiar mai departe si colaboreaza cu diverse reviste extrem de cunoscute, pentru a oferi si mai multa încredere utilizatorului. Aceste reviste întocmesc regulat ghiduri de cadouri destinate propriului public (reviste pentru femei, reviste auto, reviste dedicate adolescentilor, amatorilor de film, carte etc.). Amazon.com preia integral ghidurile respective si ofera spre vânzare celor interesati produsele de care se aminteste acolo.

Marile magazine online ofera, de asemenea, un serviciu de ambalare a cadoului, conform dorintelor clientului, precum si un serviciu de personalizare a felicitarii care însoteste cadoul.

Mos Craciun cu sanie in pana

În România, oferta online de cadouri este înca destul de restrânsa. Unii comercianti încearca sa urmeze modelul Amazon.com si ofera servicii de identificare a unui posibil cadou. Ne lipseste însa integrarea cadoului în mecanismul imens pe care întreprinzatorii occidentali l-au gândit în cele mai mici detalii: un cadou de Craciun trebuie cumparat în preajma Craciunului si livrat de Craciun.

La noi, plata online este la un nivel incipient, iar magazinele online înca nu lucreaza cu propriile depozite si sisteme de distributie. De aceea, utilizatorii se plâng uneori de întârzieri în livrarea comenzilor. Cu toate acestea, estimarile vânzarilor online din preajma Craciunului 2005 confirma cresterea exploziva a comertului electronic în România. Multe magazine apreciaza deja ca volumul vânzarilor a crescut semnificativ în ultimele zile si ca se apropie de un maximum istoric în saptamâna dintre Craciun si Anul Nou.

Afacere in crestere

Previzionand anul 2006 din perspectiva afacerilor pe Internet din România, urmarim trei factori: (1) cresterea gradului de implementare a sistemelor de plata online, care va duce implicit la (2) cresterea vânzarilor online, dar si la (3) cresterea semnificativa a bugetelor alocate publicitatii online. Ar mai fi de adaugat faptul ca sectorul în cauza beneficiaza si de alte avantaje majore: dinamism, grad redus de penetrare a coruptiei, baze noi de marketing etc. Toti acesti factori vor duce, dupa opinia noastra, la o explozie a cifrei de afaceri înregistrate de initiativele online în 2006. Asadar, la finalul anului urmator, e foarte posibil sa regasim comertul online în varful topului afacerilor de succes.

În loc de Post-Scriptum

Avem si noi o „lista“ a dorintelor pentru 2006, personalizata pentru cititorii nostri. Ea contine, de fapt, o simpla intrebare: „Ar fi posibil sa aveti mai multa încredere în Internetul românesc?“.



Citeste si