15 Aprilie 2013

Monica Tatoiu: Romania nu va mai fi deloc daca nu va fi antreprenoriala



Dupa 14 ani in care a condus operatiunile Oriflame in Romania, Monica Tatoiu face acum primii pasi in antreprenoriat cu propria firma de cosmetice, 100% romaneasca. Ea a bifat in strategia de dezvoltare a noului business chiar si o fabrica in Romania si a vorbit despre rolul pe care il va juca in urmatorii zece ani antreprenoriatul pe plan local, in emisiunea Start Up Wall-Street.

Dupa ce mai bine de 14 ani imaginea ei a fost asociata cu afacerile Oriflame in Romania, Monica Tatoiu (monicatatoiu.ro) a ales sa isi lanseze propriul business, alaturi de alti doi parteneri romani, tot in industria cosmeticelor sub numele Alta Cosmetics.

“Cei 14 ani de multinationala au fost benefici financiar, insa emotional m-au distrus. Libertatea spirituala iti permite sa iti hranesti creativitatea”, spune Monica Tatoiu.

Monica Tatoiu, alaturi de alti doi parteneri romani, a infiintat anul trecut o firma de distributie directa in Sibiu, urmand ca in urmatoarele 6 luni sa deschida si o unitate de productie, iar pe viitor sa deschida si o fabrica de produse cosmetice romanesti. Aceasta spune ca investitia necesara pentru o unitate de productie se ridica la 1 mil. euro.

“Dupa ce ai lucrat cu bugete de 50 mil. euro, antreprenorul porneste ori cu bani de la banca sau cu bani imprumutati de la prieteni. Am pornit cu 200.000 de euro. Nu e foarte diferit de cum am inceput la Oriflame, unde am avut un buget de 300.000 de dolari. Ma simt la inceput de drum si incep sa inteleg o cultura noua”, explica Tatoiu.

Antreprenoarea isi doreste prin acest business, care va dezvolta si produce in Romania dermatocosmetice fara parabeni, sa resusciteze traditia balneo-fizio-terapeutica, care inainte de 1989 punea Romania in topul pietelor internationale cu branduri ca Gerovital.

In opinia sa, antreprenorul trebuie sa aiba “un gust pentru risc”, lucru care in prezent le lipseste celor mai multi executivi din marile companii.

“Am facut lucruri despre care acum ma intreb cum am fost lasata de managementul grupului sa le fac. Am fost iresponsabila, lucru care m-a ajutat sa construiesc. Eu am fost creatia lui Sven Mattsson (n.r. fost CEO al Oriflame). Avea viziune. M-a angajat in 10 minute cu o diploma de profesor de matematica. Avea curajul sa experimenteze”, isi aminteste Monica Tatoiu.

A facut greseli ca si manager – in ianuarie 1997 pierduse un milion de lire sterline revenind ulterior pe profit spre finalul aceluiasi an – insa considera ca daca greselile de strategie nu conduc la falimente si sunt transformate in “nuclee de invatare” reprezinta garantia succesului.

“In antreprenoriat esecul este asociat cu prostia. Este imposibil sa nu te intepi, sa nu te ranesti. Romania nu va mai fi deloc daca nu va fi antreprenoriala”, crede Tatoiu.

De asemenea, aceasta considera ca antreprenoriatul de familie este sansa pentru evitarea somajului, in conditiile in care nu ne vom mai intalni curand cu investitii mari care sa genereze locuri multe de munca.

Afla ce planuri are Monica Tatoiu pentru noua companie de cosmetice, ce piete vizeaza pentru export si care este rolul familiei in antreprenoriat, urmarind emisiunea Start-Up Wall-Street.

Realizatorul si moderatorul emisiunii Start-Up Wall-Street este Claudiu Vrinceanu (vrinceanu.ro), redactor-sef Wall-Street.ro.



Citeste si