Sherif Abdala (48 ani), de origine somaleza, a ajuns in Romania in anul 1990, la varsta de 25 de ani, dupa izbucnirea razboiului civil din Somalia, cu 500 de dolari in buzunar, iar in prezent face milioane din comertul cafelei importate din afara. Sortimentele de cafea vandute de acesta sunt comercializate in unitati HoReCa de renume, precum fast-food-urile Springtime, hotelurile Phoenicia, Pullman, Ibis si magazinele Delicateria.

Sherif Abdala va participa in calitate de speaker la prima editie a conferintei internationale retailArena, dedicata industriilor de retail si FMCG, si va discuta despre evolutia marcilor proprii din ultimii ani.

Sherif Abdala s-a nascut in Somalia si a studiat Literatura in tara de origine, iar intentiile sale erau de a-si continua studiile la Universitatea Sorbona, in Franta, dupa izbucnirea Razboiului din Golf si a unui razboi civil in Somalia.

"In conditiile in care si in Somalia izbuncnise un razboi civil a trebuit sa plec si, pentru ca aveam o ruda in Franta, mi-am propus sa imi continui studiile la Sorbona. Nu am primit viza pentru Franta, Romania fiind singura tara in care am putut ajunge. In ciuda eforturilor de a primi viza pentru Franta din Romania nu am reusit si pentru ca si ruda mea din Franta murise, am decis sa raman in Romania", a explicat Abdala.

Primul loc de munca obtinut in Romania, asa cum povesteste Abdala, a fost de "vamuitor" al cafelei care venea din import. Acesta insa nu a fost primul contact cu cafeaua, familia sa avand o traditie indelungata in prepararea acesteia in Somalia.

"Dupa doi ani in care am vamuit importurile de Alvorada, cinci tiruri nu au mai fost acceptate si am ramas cu ele. Pentru ca trebuia sa le vand, am ales sa le prajesc la singura fabrica de stat care exista pe atunci si sa le vand catre alimentarele de la acea vreme. Dupa aceasta experienta, am decis sa aduc eu singur cafea verde din afara si sa o comercializez in Bucuresti si in tara", a explicat Sherif Abdala.

Asa s-a lansat in businessul cu cafea si, dupa spusele sale, pana in anii 2000 un precent de 60% din cafeaua din Romania era adusa de catre acesta, respectiv 20 de tone pe an.

"In anul 2000 m-am hotarat sa imi fac propria cafea si am cumparat o fabrica in Bucuresti, detinuta anterior de doi italieni, care insa vindeau cafea de calitate slaba. Mi-am propus sa aduc doar cafea de specilalitate, motiv pentru care vindeam doar 300 de kilograme lunar la inceput", a explicat Abdala.

Dupa mai bine de 10 ani, Sherif Abdala a ajung sa comercializeze pana la 25 tone de cafea pe luna.

Ce tip ce cafea consuma romanii

Sherif Abdala ne-a explicat ca exista doua soiuri de cafea, cafeaua robusta si cea arabica. Cafeaua robusta este un sortiment neselectat, cu un continut mai mare de cofeina (2,7%), in timp ce cafeaua arabica se cultiva si se recolteaza manual, avand si un continut mai mic de cofeina (1,3%).

Cafeaua robusta se vinde cu 2-2,5 dolari pe kilogram, in timp ce cafeaua arabica cu 5-6 dolari pe kilogram.

Cafeaua de specialitate este cafea arabica si vine dintr-o plantatie in care cafeaua este plantata langa culturi de cacao sau pomi fructiveri si astfel imprumuta aroma acelor culturi.

Romanii consuma in procent de 90% consuma cafea ieftina, adusa din Vietnam si Indonezia.

Consumul de cafea a crescut in criza

Stresati de criza sau in cautarea unui mijloc ieftin de socializare, romanii au crescut consumul de cafea in criza, de la 2,23 kilograme anual in 2010 la 2,39 kilograme la nivelul anului trecut.

"Un motiv il reprezinta si reducerea accizei la cafea, dar cred ca si faptul ca lumea merge mai mult in baruri, si, cum problemele au crescut, petrec mai mult timp la o intalnire", a precizat Abdala.

In topul tarilor europene dupa consumul de cafea se claseaza Finlanda (12,01 kg), Norvegia (9,08 kg), Danemarca (8,58 kg), in timp ce la polul opus se plaseaza Turcia (0,55 kg).

Romania importa anual 40.000 tone de cafea, cu o valoare totala de 100 milioane de dolari.

Business de succes in criza

In 2012, firma condusa de Sherif Abdala, Gourmet Coffee, a inregistrat o cifra de afaceri de 5,8 milioane de lei (1,3 milioane de euro) si un profit de 40.000 lei. Jumatate din aceasta suma il reprezinta vanzarile catre locatii HoReCa (brandul propriu Gourmet Coffee si branduri create special), 42% vending (aparate de cafea) si 8% vanzari catre consumatori individuali prin intermediul site-ului www.dolcenera.ro.

Intre locatiile HoReCa cu care lucreaza Sherif Abdala se numara hotelul Phoenicia, magazinele Delicateria, fast-food-urile Springtime, hotelul Ibis Constanta, hotelul Pullman, hotel Siqua Bucuresti, Teo’s café (Iasi), KLife, Naturalia, magazinul de imbracaminte The Place.

De asemenea, de la finalul acestui an Abdala va produce marca proprie de cafea a retailerului Mega Image.

Antreprenorul estimeaza ca afacerile vor urca in acest an la peste trei milioane de euro.

"Piata s-a stabilizat la nivel de clienti si, in plus, a inceput sa creasca dorinta acestora de a obtine produse de calitate", a adaugat Sherif Abdala.

In plus, iubitor al artei cafelei, Sherif Abdala a lansat o scoala (Maestro Coffee Institute) care va organiza cursuri de specialitate pentru barista profesionisti, pentru manageri si proprietari de locatii Horeca, dar si pentru amatorii pasionati de cafea.

"Barurile in afara isi trimit oamenii la pregatire. La noi barurile nu sunt deschise de oameni care vor sa invete mai multe despre ceea ce vand, iar, personal, nu am fost intr-un loc in Romania in care sa fiu multumit de felul in care sunt servit. Este nevoie ca oamenii care lucreaza in aceste locatii HoReCa sa fie pregatiti", a mentionat Abdala.

Costurile cursurilor variaza intre 70 euro si 250 euro si sunt acreditate de SCAE – Specialty Coffees Association of Europe, cea mai reputata organizatie profesionala din lume, care promoveaza excelenta in cafea.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri