Dupa mai bine de zece ani ca jurnalist specializat in economie, Otilia Caloian a decis sa incerce gustul antreprenoriatului cu o florarie online si o agentie de organizare de evenimente. Visul de a avea propria afacere s-a materializat cu o investitie de 10.000 de euro, bani pe care i-a recuperat chiar din primul an de functionare.

Otilia Caloian, 31 de ani, a lucrat inainte de proiectul Florifrumoase.ro (care include floraria online cu acelasi nume si agentia full service de organizare de evenimente Jolies Events) pentru publicatii precum Adevarul, Gardianul sau Forbes. Odata cu recesiunea insa presa “a inceput sa se clatine” si a inceput sa se gandeasca sa isi deschida propria afacere pentru a fi mai “linistita”. Sau cel putin asa credea.

“Doar ca alergam atat de mult dupa subiecte, pe teren, eram intr-o permanenta competitie cu celelalte publicatii, incat nici nu aveam timp sa imi vina macar o idee. Eram atat de agitata, incat creierul meu nu mai putea sa aiba alte idei decat cele legate de articolele din ziar”, isi aminteste Otilia Caloian.

Ideea afacerii a aparut insa firesc odata cu buchetele de flori primite cu ocazia nasterii primului sau copil.

“Eu si sotul meu am avut mereu problema cu florariile. Nu gaseam, pur simplu, un buchet pe gustul meu. Pana nu-mi punea florareasa un celofan tipator sau o feriga ieftina nu se lasa. Sau insistam sa mi se faca un buchet rotund, bogat, iar rezultatul nu era niciodata cel dorit. Ei bine, acolo, la spital, cu copilul in brate si cu florile pe hol, mi-a suras ideea de a avea si eu o florarie online, unde sa creez numai aranjamente superbe, elegante, asa cum fac florariile din America”, spune antreprenoarea.

O afacere cu flori este destul de profitabila, daca ii oferi clientului ceva deosebit

La cateva luni deschidea site-ul florariei online, amenajase un atelier floral intr-un spatiu inchiriat in zona Universitatii si un designer floral crea buchetele si aranjamentele dorite. Investitia s-a ridicat la aproximativ 10.000 de euro, bani care au fost alocati realizarii site-ului, amenajarii atelierului si salariul designerului floral si al persoanei care livra florile pentru doua luni.

“Din a treia luna nu am mai venit cu bani de acasa pentru salarii”, adauga Otilia Caloian, subliniind ca amortizarea investitiei initiala a fost realizata in primul an de la infiintare.

“Tot timpul mi-au placut florile si toata viata am facut doar ceea ce am vrut. La fel a fost si in cazul presei – am ales sa fiu ziarista si nu farmacista, cum vroia tata. Asa si acum, placandu-mi foarte mult florile, am zis ca ar fi pacat sa nu incerc, macar, sa fiu mereu inconjurata de flori frumoase si sa fac fericiti cat mai multi oameni. Plus ca mi-am dat seama ca o afacere cu flori este destul de profitabila, daca ii oferi clientului ceva deosebit. Adica manopera ajunge sa coste,uneori, mai mult decat materia prima. Asta pentru ca nu gaseste pe tot drumul o anumita structura florala pe care si-o doreste”, crede proprietara Florifrumoase.ro.

Una dintre principalele probleme cu care s-a confruntat la inceput a fost gasirea furnizorilor de flori.

“Piata George Cosbuc din Bucuresti este plina de flori, dar foarte multe dintre ele sunt de proasta calitate si sunt vandute fara forme legale. Ori eu am totul transparent, cumparaturile se fac online, cu cardul, multi dintre clientii mei sunt persone juridice, am nevoie de facturi, pentru ca si eu emit facturi la randul meu. Intr-un final am gasit o firma serioasa importatoare de flori si am rezolvat aspectul materiei prime”, spune Caloian.

Otilia Caloian

Aproape 70% din florile pe care le foloseste sunt cumparate de la o firma importatoare de flori, care detine un depozit in zona Filaret.

La trei ani de la lansare, proiectul Florifrumoase.ro a inregistrat o cifra de afaceri de circa 90.000 de euro la nivelul lui 2013. Pentru acest an antreprenoarea estimeaza afaceri de 150.000 de euro. Bugetul de investitii va fi directionat in logistica si recuzita (corturi pentru evenimente, piese moderne de mobilier, suporturi si accesorii pentru flori).

"Credeti ca eu nu m-am dat drept client si ca n-am sunat pe la alte florarii online? Nu mint deloc cand spun <<voce plictisita>>"

In cazul florariei online 80% dintre clienti vin din mediul corporate, in timp ce pe partea de agentie de evenimente procentul este invers, in favoarea clientilor privati.

“Am clienti foarte importanti, de la antreprenori importanti¸ companii multinationale, pana la persoane publice si fotbalisti de renume international. Mi s-a spus de foarte multe ori ca la Florifrumoase.ro le raspunde un om la telefon, o voce calda, gata sa ii ajute la orice ora. Credeti ca eu nu m-am dat drept client si ca n-am sunat pe la alte florarii online? Nu mint deloc cand spun <<voce plictisita>>. (…) Mi-a comandat Gabi, sotul meu, un buchet de flori de la floaria online care se pretinde numarul I in Romania. Asta, ca sa vedem si noi ce fac altii. Buchetul trebuia sa aiba 31 de trandafiri rosii si sa fie rotund, cu mesajul “Mami, te iubim! Tati si David”. Ei bine, buchetul avea 27 de trandafiri aproape ofiliti, era creat pe o parte si avea pe post de card sau felicitare, o hartie mare, pe care scria “Te iubesc!”. Atat. Si a costat 400 de lei”, povesteste Otilia Caloian.

Cea mai mare comanda – 1001 de trandafiri pentru 15.000 lei

Cea mai importanta comanda primita pana acum de floraria online este in valoare de circa 15.000 de lei si a presupus amenajarea unei camere de hotel cu trandafiri rosii, sampanie, caviar si ciocolata. Un alt proiect realizat a fost decorarea unei scari de bloc pentru sotia unui client al florariei.

“Atunci ni s-a dat un buget nelimitat, cu conditia sa iasa ceva deosebit. A fost una dintre cele mai frumoase lucrari – balustrada era decorata cu ghirlande de flori, la tot pasul erau numai aranjamente cu trandafiri, pe usa era lipita o inima mare cu trandafiri, iar cand destinatara a deschis usa, a primit un buchet imens cu 101 trandafiri”, explica antreprenoarea.

Planurile pentru urmatorii cinci ani plaseaza agentia Jolies Events pe una din primele trei pozitii in topul agentiilor organizatoare de evenimente din tara, alaturi de propriul ballroom destinat organizarii de petreceri. In ceea ce priveste floraria Florifrumoase, Otilia Caloian sustine ca intentioneaza sa pastreze business-ul online fara a-si deschide o afacere similara stradala.

"Nu imi mai doresc florarie offline. Am vrut si asa ceva, dar nu mi-au iesit socotelile nici macar pe hartie. Am pus in calcul o chirie de minimum 2.000 de euro intr-o zona foarte buna, precum Dorobanti, Baneasa sau Cotroceni, salariul a doi desgineri florali, cheltuielile de amenajare si pierderile provocate de florile care raman nevandute si se strica, iar rezultatul nu a fost deloc satisfacator”, declara Caloian.

Model de antreprenor: Ioan Niculae

“Ca si antreprenor, preferatul meu este, de departe, Ioan Niculae, cel mai important om de afaceri din Romania, pe care il cunosc dinainte de a fi jurnalist de business. Imi place ca are investitii mari, la nivel foarte inalt si absolut orice face este de calitate. Mie imi plac lucrurile serioase, puternice. El m-a invatat sa am rabdare si mi-a dat chiar si cateva sfaturi la inceputul afacerii, de care am tinut cont si pentru care ii multumesc foarte mult. Mi-a spus parinteste: <<Fa-ti un plan de afaceri pe minimum cinci ani, cu pasi mici, dar importanti. Nu te abate de la niciun pas, sa nu cumva sa sari peste vreunul, sa iti ramana vreo etapa nearsa. Fii serioasa si sa nu faci rabat niciodata la calitate>>”, conchide Otilia Caloian.

Piata florariilor online va atinge anul acesta valoarea de 4,5 milioane de euro, potrivit estimarilor jucatorilor de profil.

De asemenea, la Registrul Comertului sunt inregistrate in prezent circa 2.000 de florarii, dintre care 1.900 traditionale si 130 online. Impreuna impart o piata estimata la circa 200 de milioane de euro.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri