Dupa sase luni de mandat in postura de ministru pentru IMM-uri, mediu de afaceri si turism, Florin Jianu a trasat la WALL STREET 360 directiile de actiune pentru sustinerea antreprenorilor si “dinamizarea” unui sector dominat de “mentalitatea anilor ’80-‘90”.

Discursul sau a gravitat in jurul a doi termeni-cheie: antreprenoriat si tineri. Cu un solid background in antreprenoriat, fiind fondatorul mai multor business-uri de-a lungul timpului, Florin Jianu militeaza pentru implicarea tot mai mare a tinerilor in mediul public. Astfel, se declara un sustinator al conceptului de “ministru antreprenor”.

“Fiecare ministru trebuie sa fie cel care seteaza obiective, fie ca e vorba de mediul de afaceri, turism sau educatie. Imi doresc ca mediul public sa devina din ce in ce mai antreprenorial din punct de vedere al performantei si responsabilizarii oamenilor. Cred ca tine de un anumit tip de abordare, de a raspunde nevoilor pietei, de a seta obiective clare si de a avea un plan de actiuni pe care sa il urmaresti. Imi place foarte mult de asemenea sintagma ecosistem de afaceri”, spune Florin Jianu.

Totodata, el ofera drept exemplu modelul public american si cel chilian, pe care le admira datorita simplitatii abordate in privinta antreprenoriatului. In acest context, ministrul considera ca Romania are toate atuurile pentru a atrage pe viitor antreprenori din regiune. “In acest sens am abordat si in cadrul ministerului pe care il conduc modelul Small Business Administration, abordat de americani. Am zis ca imi doresc birou de atragere de investitii in Romania, birou de internalizare, birou de one stop shop, birou de Romania hub. Lucruri concrete si masurabile. Trebuie sa vedem ce fac cei 150.000 de oameni din zona de IMM-uri si cei 150.000 de oameni din turism. Daca nu se creioneaza foarte clar o directie, oamenii din minister vor sta linistiti, in birourile lor. Ministrul are libertatea de a face mai multe lucruri. Mie premierul mi-a cerut sa mentin ritmul antreprenorial pe care l-am avut in mediul privat”, explica Jianu.

Ministrul trebuie sa fie antreprenorul de care ministerul are nevoie

Acesta mai spune ca s-a confruntat la venirea in minister cu “numeroase probleme pe care mediul public incearca sa le transfere”. “Incearca sa te ingroape in foarte multe documente. Tocmai pentru a nu fi atent la lucrurile esentiale. Venind din mediul privat am dat totul la o parte, dupa modelul american. Presedintele Bush cerea rapoarte de o jumatate de pagina. Fiecare trebuie sa isi faca treaba, ministrul trebuie sa fie antreprenorul de care ministerul are nevoie si trage in urma lui un intreg sistem”, completeaza Florin Jianu.

In acest sens, el a restructurat ministerul intrucat isi doreste o prezenta mai mare a tinerilor in echipa. “Avem scoase la concurs posturi pentru tineri, avem programe de internship. Cabinetul meu are in medie 25-26 de ani ca varsta. Sunt oameni care isi asuma lucruri, care vor sa munceasca, pe care i-am vazut mai des decat alti angajati”, sustine Jianu.

S-a aratat insa nemultumit in privinta resurselor de finantare pentru programe. In acest context, in urma discutiilor cu Ministerul Fondurilor Europene a atras o finantare de 40 mil. euro pentru o serie de proiecte de sustinere a salariilor absolventilor 2014. Astfel, antreprenorii care angajeaza absolventi de liceu din promotia 2014 pot primi lunar 900 de lei sau 1.300 lei pentru un absolvent de facultate pe o perioada de un an.

Prin atragerea unor turisti tineri din strainatate putem sa ne asiguram cel putin doua generatii de turisti

O alta directie de actiune o reprezinta implicarea tinerilor si in industria turismului pentru “dinamizarea” unei piete “prafuite”, dominata de “mentalitatea anilor ’80-‘90”, desi rezultatele asteptate sunt la nivelul anului 2014. “Unele voci au incercat sa ironizeze clusterele de turism. Spre exemplu, cel din Madrid face cateva sute de milioane de euro anual. Romania trebuie sa se pozitioneze cumva pe aceasta piata in care fiecare tara are o mare, are un munte, trebuie gasita o voce distincta. Prin atragerea unor turisti tineri din strainatate putem sa ne asiguram cel putin doua generatii de turisti. Turistii tineri din Polonia veneau in Romania tocmai pe baza nostalgiei parintilor lor care veneau pe litoral in anii ‘80. Clusterele inseamna ca intr-o piata toti cei care opereaza acolo trebuie sa colaboreze. Imi iau bilet de autobuz si persoana respectiva imi recomanda un vecin care are o afacere cu inghetata foarte buna. Trebuie sa vedem lucrurile la nivel colaborativ, altfel vom pierde cu totii”, crede Jianu.

De asemenea, alaturi de Ministerul Finantelor acesta lucreaza la un proiect pe zona business angels prin care se urmareste acordarea anumitor facilitati (scutiri) pentru cei care vor sa investeasca in niste afaceri existente. In plus, in perioada urmatoare vor urma o serie de runde de finantare a afacerilor din domeniul IT.

Florin Jianu a mai punctat ca un obiectiv important este atingerea, pana in 2020, a unui numar de 36 de firme deschise la mia de locuitori. In prezent, cifra se opreste la 25 de firme la 1.000 de locuitori. Se remarca o crestere a numarului de afaceri in domeniul cercetarii, pe primul loc aflandu-se business-urile in comert. “Din ce in ce mai multi oameni cu un anumit tip de educatie isi deschid firme in cercetare, ceea ce urmeaza tendinta europeana. In schimb, inovarea si cercetarea ar trebui sa se bazeze pe lucruri concrete si nu pe lucruri fundamentale. Cercetarea trebuie sa fie validata de piata, trebuie orientata catre rezultate concrete”, a conchis Jianu.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri