Livia Falcaru are 22 de ani si este ilustratoare. A studiat artele, apoi designul grafic si nu a crezut ca poate sa se intretina exclusiv din ceea ce ii place cel mai mult sa faca: ilustratie. La inceput lucra pe gratis, apoi aplica pentru proiecte care erau platite, iar acum o cauta clientii ca sa le faca ilustratii, dar, in cea mai mare a timpului ilustreaza emotii pe care le traieste si cu care oamenii se identifica.

Inceputul ilustratiei

In clasa a saptea, Livia a vrut sa se mute de la scoala unde invata prea multa matematica, fizica, biologie si chimie la scoala de arte. „Stateam acolo, scriam la ore, dar pe marginea caietului desenam. Era groaznic, ca imi murea sufletul pe parcurs”, spune Livia, glumind.

Mama ei a fost de acord, cu ea a descoperit pasiunea pentru arta, cu ea desena pe reviste si mazgalea mustati pe fetele oamenilor. Tatal ei nu prea a fost de acord, asa ca le-a spus parintilor ca se inscrie in clasa de arhitectura, desi stia ca nu se face in acel an.

La scoala de arte din Galati a frecventat mai multe sectii: grafica, sculptura si pictura, pentru ca se plictisea repede, iar in clasa a douasprezecea a decis sa se apuce „mai serios de treaba”, si-a cumparat o tableta grafica, si-a facut conturi pe retelele de socializare, ca artist, si a inceput sa deseneze si sa le arate oamenilor ce face. „La inceput a fost putin ciudat, mi-era frica de reactie”, isi aminteste ea.

Citeste si:
Cum sa construiesti o relatie semnificativa cu comunitatea ta
Cum sa construiesti o relatie...

Apoi a intrat la Universitatea Nationala de Arte si a facut sectia de design grafic, pentru ca nu exista sectia de ilustratie. La facultate, cand isi facea temele se gandea ca ar putea folosi timpul facand ilustratie. Si-a dat seama ca nu vrea sa faca design grafic in viitor, dar a folosit ceea ce a invatat ca sa le ofere, apoi, mai mult clientilor. In primul an lucra fara bani, pentru ca portofoliul sau sa aiba mai multe lucrari, apoi a inceput sa isi valorifice munca. Din anul doi de facultate nu mai lucra fara bani, dar nici nu stia cat sa ceara pentru produsele pe care le facea.

Livia a trecut de la „nu am cum sa traiesc din asa ceva” la „traiesc exclusiv din asta”. Cand era mica nu credea ca se poate intretine doar din sculptura, pictura sau ilustratie, cunostea putine persoane care traiau exclusiv din ilustratie, asa ca a ales sa invete designul grafic. A pornit „la nimereala”, cum spune ea, pentru ca nu stia de unde sa inceapa, si a ajuns, la 22 de ani, sa traiasca exclusiv din ilustratie.

A vrut si ea sa plece din tara, pentru ca aici nu studia ilustratia si voia sa faca exact ce ii place, dar s-a razgandit si a ramas: „Mi se pare ca foarte multi oameni pleaca si nu mai raman oameni care sa mai avanseze acest domeniu. Si eu am vrut sa plec. Mi se pare ok sa pleci ca sa studiezi, pentru ca aici nu ai cele mai bune conditii de studiu. Eu voiam sa fac ilustratie la facultate, dar nu exista aceasta ramura si m-am dus la design grafic, era cea mai apropiata ramura, dar in afara exista. Mi se pare tare sa poti sa studiezi ceea ce vrei si sa nu te compromiti. Dar, din motive financiare, mi-a fost si frica sa plec singura asa departe si am zis ca in Bucuresti e cea mai buna solutie”, povesteste ea.

Citeste si:
Oameni cu care trebuie sa faci echipa daca vrei o cariera de succes
Succesul in cariera tine si...

Investitia in promovare

La inceput, Livia investea mult timp si ceva bani in promovarea pe site-urile de socializare, unde si-a creat un fan base. A investit cateva milioane de lei in reclamele de pe Facebook, in 2014, cand site-ul „era mult mai pe val” decat in prezent, care i-au adus mai multe comenzi de la oameni si clienti noi, iar in timp si-a scos banii investiti. Intre timp, lucrurile s-au schimbat, iar Livia a remarcat cum oamenii au trecut de pe Facebook pe Instagram si Tumblr.

Cand a lansat magazinul online nu voia sa se ocupe de toate aspectele precum livrare sau printare si apela la platforme care sa faca asta in locul ei. Apoi, a decis ca ramanea cu prea putini bani dupa ce platea bani fiecarei platforme si a renuntat. Acum colaboreaza cu o singura platforma, unde plateste 9 dolari, iar ea se ocupa de design, livrare, printare si de relatia cu clienti.

Vanzarile din magazin sunt influentate de promovare. Daca intr-o luna Livia promoveaza pe retelele sociale magazinul si produsele pe care le lanseaza, vanzarile ajung la cateva sute de dolari, dar scad cu 50% cand nu are timp sa promoveze produsele.

Magazinul online atrage mai multi clienti straini decat romani, pentru ca lor li se par accesibile preturile, sustine Livia. Majoritatea clientilor straini sunt europeni.

Citeste si:
Cum sa te reinventezi: sfaturi practice pentru afaceri noi
Cum sa te reinventezi:...

Ilustratiile Liviei se regasesc, adesea, in publicatii, articole online, dar mai putin in print. Adesea, ilustratiile ei se regasesc si pe peretii oamenilor pe care nu ii cunoaste si care ii cer sa le faca un portret alaturi de familie, de pisica sau de catel. Exista, de asemenea, cativa pereti care sunt constant ocupati cu evolutia ei artistica: cei din casa parintilor, unde mama a expus toate desenele.

Livia ilustreaza emotii, stari pe care le simte si cu care oamenii se identifica si le dau mai departe. „Nu ma influenteaza asa tare orasul in care stau, mai mult ma influenteaza emotiile, oamenii cu care interactionez. Incerc sa fac ilustratii cu care oamenii sa se identifice, dar nu acesta este scopul principal. Primul motiv pentru care le fac este sa dau afara din mine, intr-un mod constructiv. Mi-am dat seama ca asa ma fac si eu mai bine si relationeaza si oamenii mai bine, se regasesc in ele si ii fac sa se simta mai bine”, spune Livia.

Designer grafic cu jumatate de norma

Livia lucreaza ca designer grafic la Lisseau Design Lab, un atelier care va produce, in curand, mobila. Momentan, atelierul este in renovare, urmand sa preia comenzi odata ce va fi gata. Ea se va ocupa de partea de design grafic, iar colegul ei, Leo, de designul interior si mobilier.

„Am zis ca e part time, pentru ca sunt perioade in care ma concentrez mai mult pe munca mea, pentru ca interesul meu principal e ilustratia, in asta vreau sa investesc cel mai mult”, explica Livia.

Sursa foto: Livia Falcaru

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Start Up »



Citeste si
Salba Mariei, brandul de bijuterii etnice romanesti