Complice, businessul cu cadouri lansat in urma cu doi ani de antreprenoarea Oana Pascu, a inregistrat in primele noua luni ale anului vanzari de peste 52.000 de euro si va termina 2018 cu o cifra de peste 60.000 de euro. Ce experiente prefera romanii, cat cheltuiesc pe cadouri si care au fost factorii de crestere a afacerii, a explicat Oana Pascu pentru wall-street.ro.

Lansat in 2016 de Oana Pascu, o antreprenoare care a lucrat 15 ani in multinationale, Complice este un start-up romanesc care lasa pe plan secund materialul si pune accent pe trairi si sentimente, oferind, dupa cum le numeste fondatoarea, cadouri experientiale.

„2018 este anul in care ne-am indreptat foarte mult atentia catre segmentul corporate, unde propunem solutii de brand engagement, diferentiere a brandului si retentie de talent. Ritmul a fost de crestere sustinuta, fapt normal tinand cont de 2 realitati evidente: faptul ca ne aflam la inceput de drum si este normal sa performam din ce in ce mai bine odata ce suntem mai vizibili clientilor din segmentul targetat, odata ce ne diversificam portofoliul si acumulam experienta. De asemenea, piata ”experientelor” se afla la inceput in Romania; in conditii economice normale, ar trebui sa vedem cresteri in acest sector mult timp de acum incolo, pe baza cresterii ratei de adoptie de catre clienti”, explica Oana Pascu.

Ce experiente prefera romanii

Cina romantica, salt cu parasuta, zbor cu elicopterul sau intalnire cu personalitatea preferata sunt doar cateva dintre cadourile pe care le propune Complice. Magazinul online complice.ro ofera si cadouri clasice, insa experientele sunt preferatele clientilor.

„Desigur ca noi intalnim mai degraba clienti care prefera cadourile experientiale, care creeaza amintiri puternice, ca alternativa la cadourile traditionale, de tip obiect. Este practic ceea ce predicam, noi bazandu-ne intreaga filozofie de business pe insight-ul dovedit stiintific ca un cadou experiential este unul care face o impresie mai puternica fata de un cadou traditional”, spune Oana Pascu.

Cele mai achizitionate cadouri anul acesta in cadrul Complice au fost experientele private de degustare de cafea, vin sau ciocolata, urmate de experientele de relaxare si rasfat, cina romantica intr-un salon privat sau adrenalina zborului cu parapanta. „Top 10 experiente reprezinta peste 50% din volumul nostru de comenzi”, spune antreprenoarea.

Cum s-au schimbat preferintele romanilor cand vine vorba de experiente? „Tot mai multi sunt cei care cauta sa ofere ceva inedit, memorabil si aleg sa daruiasca una sau chiar mai multe experiente legate intre ele, pentru un efect garantat. Deci ca tendinta, observam o crestere a ratei de adoptie pentru cadourile experientiale. Daca pana acum, atunci cand cautau un cadou, majoritatea se gandeau la un cadou traditional, de cele mai multe ori la un obiect, acum multi clienti au inceput sa caute din start experiente pentru a le face cadou, unii venind chiar cu propuneri noi si inedite, inexistente in portofoliu si pe care le desenam special”, spune fondatoarea Complice.

Aceeasi tendinta se observa si in randul clientilor corporate, fie ca este vorba de premiile oferite angajatilor, de cadourile facute partenerilor de business sau de activitatile de echipa, ori de evenimentele corporate.

Cat cheltuiesc romanii pe cadouri experientiale

Intre clientii residential si corporate exista diferente semnificative in ceea ce priveste bugetul alocat pentru cadouri. Astfel, daca prima categorie de clienti a avut in acest an o valoare medie de 285 euro, clientii corporate au ales cadouri si premii experientiale cu o valoare medie de peste 1.100 euro. „Cadourile intre colegii de birou la care am fost noi complice (care se situeaza la intersectia intre corporate si residential) au avut o medie de aproape 180 euro”, spune Oana Pascu.

De-a lungul timpului, portofoliul Complice a ajuns sa numere peste 250 de clienti. Anul acesta magazinul online a bifat 125 de clienti, iar aproape 30% din comenzi au fost plasate de catre clienti care mai facusera cel putin o comanda in trecut. Obiectivele pentru anul acesta era ca un procent de cel putin 20% dintre clienti sa revina, target deja depasit.

Cine ofera cadouri experientiale

Cat despre profilul clientului Complice, antreprenoarea spune ca sunt in general „oameni ocupati, cu multe responsabilitati impartite intre business si viata personala, dar care isi doresc foarte mult sa daruiasca ceva inedit, sa se diferentieze atunci cand ofera un cadou, sa marcheze intr-un mod memorabil un moment important din viata celor din jur. Si atunci apeleaza la un complice pentru inspiratie, pentru organizare si/sau implementare. De obicei vorbim de antreprenori sau oameni cu pozitii importante in companii medii si mari, cu venituri peste medie”, explica Oana Pascu.

Cele mai importante momente pentru care clientii fizici isi doresc sa ofere cadouri memorabile sunt zilele de nastere (mai ales la praguri importante - 14 ani, 18 ani, 25 ani, 30 ani, 40 ani etc), de Craciun, cu ocazia nuntii sau a aniversarii relatiei. In mediul corporate, clientii Complice sunt branduri inovatoare, care vor sa se diferentieze si care au o preocupare constanta sa recunoasca meritele celor din jur.

Citeste si:
    Citeste si:

      „Vorbim de companii medii si mari, din domenii creative sau in plina dezvoltare (IT etc). Cel mai frecvent se ofera cadouri clientilor si partenerilor de Craciun, 1-8 Martie si de Paste (cateva firme ofera partenerilor cadouri chiar si cu ocazia zilelor de nastere). Pentru angajati, in afara de evenimentele mentionate, se ofera cadouri cu ocazia zilelor de nastere sau premii si recompense in diferite programe de incentive, reward & recognition. O zona importanta pentru noi o reprezinta si activitatile de echipa (pe care noi le numim ”activitati creative corporate”, pe care un people manager alege sa le faca alaturi de echipa sa pentru a se cunoaste, a colabora mai bine si a trai experiente comune. Similar, ne extindem din ce in ce mai mult in zona de evenimente corporate unde ne dorim sa venim cu solutii inedite si cu experiente care sa consolideze pozitia acelui brand in mintea participantilor”, spune Oana Pascu.

      Un alt segment important pentru Complice, la intersectia zonelor residential si corporate, sunt cadourile facute la birou, intre colegi, de ziua de nastere sau cand cineva pleaca din cadrul colectivului, acele cazuri in care toata lumea contribuie cu bani si apoi cineva mai implicat sau mai norocos trebuie sa se duca si sa cumpere ceva cu banii stransi.

      „In aceste cazuri noi preluam cu mare placere aceasta responsabilitate, facem un mic profil al sarbatoritului cu ajutorul colegilor si venim cu cateva propuneri in bugetul strans, iar apoi ne ocupam de restul implementarii. Mai mult, printr-un parteneriat recent incheiat cu o platforma online, sumele se pot strange in urma platii cu cardul a fiecarui coleg care contribuie, usurand procesul. Odata stransa o anumita suma de bani, se poate achizitiona orice experienta existenta pe complice.ro sau o experienta creata personalizat”, povesteste Oana.

      Majoritatea comenzilor sunt realizate de clienti din Bucuresti si sunt destinate locuitorilor din Capitala. „Majoritatea experientelor pe care le propunem au loc in Bucuresti sau apropiere. Este un factor care determina ca majoritatea comenzilor sa vina de la clienti din Bucuresti sau de la clienti din alte orase sau chiar din alte tari dar destinate persoanelor care locuiesc in Bucuresti. Desigur ca, atunci cand primim o invitatie sa fim complice la o experienta intr-o alta locatie, putem crea si organiza ceva personalizat. De exemplu, pentru clientii nostri corporate care au sucursale si in strainatate, am fost complice la initiative de incentivare a angajatilor ceea ce a presupus sa organizam experiente chiar si in Franta, Italia si Cehia”, spune antreprenoarea.

      Noutatile si planurile Complice

      Obiectivul businessului de cadouri experientiale pentru acest an era dublarea cifrei de afaceri fata de anul trecut. Cu vanzari de 52.500 euro pana in prezent, antreprenoarea estimeaza ca va incheia 2018 cu o cifra de afaceri de 60.000-65.000 de euro, aproape tripla fata de anul trecut.

      Cresterea a provenit atat din faptul ca a crescut numarul de clienti residential, dar si din intrarea in segmentul corporate, care reprezinta jumatate din cifra de afaceri din prezent a Complice.

      In plus, antreprenoarea a marit stocul de cadouri oferite in cadrul Complice. Printre noutatile din acest an se numara experienta de a conduce o motocicleta in poligon alaturi de un intructor personal pentru cei care si-au dorit mereu sa conduca un motor, cursuri intensive de sailing, pachete speciale de driving alaturi de unul din cei mai buni piloti de raliu din Romania, Alex Filip, atelierele de pictura dupa metoda lui Arno Stern, pachete cadou dedicate parintilor si copiilor, atat in zona de fashion, cat si in cea de miscare si sport, pachete de consiliere personalizata in alegerea rochiei de mireasa, posibilibilitatea de a-ti crea propriul parfum sub indrumarea unui artist parfumier sau de a-ti crea propria ie, tesuta manual de artisti populari care lucreaza pentru Romanian Blouse.

      „Si pentru ca atelierele private de degustari sunt unele din cele mai cerute experiente din portofoliul nostru, am extins aceasta categorie incluzand si cel mai dificil desert: macarons, creat in cadrul unui workshop privat tinut la Atelier Cortez. Categoria cadourilor culturale consideram ca este inca la inceput, dar ne-am bucurat foarte mult sa includem in portofoliu la inceputul acestui an pachetul “Dinner at theater” cu ajutorul partenerilor nostri de la Teatrul Elisabeta”, adauga Oana Pascu.

      Antreprenoarea planuieste pe termen scurt sa dezvolte businessul Complice cu noi experiente, noi parteneri, dar si sa-l extinda in alte orase, iar pe termen lung chiar sa il duca in tari apropiate care nu au inca dezvoltata o piata experientiala.

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Andra Imbrea
      Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Start Up »



      Setari Cookie-uri