Wagner Arte Frumoase si Povesti, o afacere mica cu bijuterii, portelanuri si obiecte de iluminat pictate manual, a trecut, in cei 13 ani de la infiintare, prin mai multe etape, facand fata crizei economice, modificandu-si politica de vanzare, dar si modul in care realizeaza produsele. Intr-un interviu pentru wall-street.ro, Irina Wagner vorbeste despre provocarile businessului si schimbarile necesare pentru a ramane pe o piata afectata de miscarile politice si sociale.

In prezent, in atelierul de pe Bulevardul Profesor Doctor Gheorghe Marinescu, lucreaza patru persoane. Ana Wagner gandeste designul si realizeaza produsele, Irina Wagner se ocupa de marketing si vanzari, iar alte doua angajate ajuta echipa.

In casa veche, cu scara de lemn in spirala sunt gandite bijuteriile si se realizeaza designul produselor. Pe partea de bijuterie, o parte din servicii sunt externalizate si se realizeaza in alte ateliere. Obiectele vandute de Wagner Arte, precum ceainicele sau canile, sunt cumparate de la fabrici de portelan din Romania si din Franta si decorate in stilul casei Wagner.

Afacerea a inceput in 2006, cu un atelier in zona Cotroceni si un magazin pe bulevardul Carol. „Era o bucurie, iar lucrurile mergeau din inertie, nu trebuia sa ne straduim prea mult. Ieseam la un targ de Craciun si aveam vanzari foarte mari. Atunci era o libertate foarte mare. Orice faceai, mergea”, isi aminteste Irina.

Povestea unei chimiste si a...
Citeste si: Romanii care fac sapun de 20.000 euro si il livreaza cu bicicleta

Planurile pentru afacere au venit dupa ce a lovit criza. Atunci, surorile Wagner au inceput sa analizeze piata si concurenta si sa hotarasca urmatoarele miscari. Acum, la aproape zece ani distanta, planurile se schimba din nou, iar concurenta impune implicarea in alte domenii.

„Acum nu se mai cheltuiesc banii cu aceeasi lejeritate ca atunci. Acum, ca sa rezisti si sa nu faci lucrul acesta ca pe un hobby, ci ca pe un business, trebuie sa te asezi in piata, in comparatie cu ce fac concurentii tai. De exemplu, noi nu faceam niciodata reduceri, pentru ca in arta nu exista conceptul de reducere. Deoarece consumatorul asa este obisnuit, mai ales consumatorul roman, noi trebuie sa facem reduceri, dar e ceva ce nu are nici un sens pentru businessul nostru, insa, clientii reactioneaza foarte bine la treaba asta si atunci trebuie sa intram in hora marilor retaileri incat sa putem rezista, pentru ca bugetele sunt limitate. Concurenta este, in primul rand, pe nisa de bijuterie si obiecte de decoratiuni si apoi, cu ceilalti retaileri din zona de frumos. E o jungla. Din pacate, trebuie sa jucam in hora asta, desi activitatea noastra e legata de traditii, de mestesug, de pastrarea culturii”, explica Irina Wagner.

Cum se schimba o afacere ca se reziste?

Pentru ca afacerea sa reziste dupa momentul 2009, au renuntat la o parte din personal, care ajunsese la 15 angajati, si au regandit tehnicile de lucru, simplificandu-se prin tehnologie astfel incat sa se reduca din pret. „Momentul actual economic si de dezvoltare al acestei tari nu poate sa ne aiba in formula asta, cu pictura manuala. Tehnologizam din ce in ce mai mult procesul de productie, pentru ca nu ne permitem si clientul nu isi permite sa plateasca asa ceva”, spune Irina Wagner.

Treptat, pictura manuala va fi eliminata si, odata cu ea, dispare si mestesugul din afacere. Pentru a intampina asta, Irina considera ca sprijinul din partea statului, prin acordarea de scutiri de impozite sau introducerea activitatilor artistice intr-o categorie speciala de taxare, ar contribui la pastrarea unor traditii si obiceiuri vechi.

Cum cresti potentialul unei...
Citeste si: Cum cresti potentialul unei afaceri in retail: idei ce cresc eficienta

„Si ceea ce facem noi, si alti artizani, ar trebui sa fie ocrotit de catre stat, lucru care se intampla in alte tari. Asta ar fi o problema importanta pentru pastrarea traditiilor. Daca ne uitam in stanga, in dreapta, dispar toate meseriile traditionale, nu mai exista cizmari, nu mai exista croitori sau sculptori de porti de lemn. Incet, incet, profundul creativ romanesc se duce pe Apa Sambetei. De ce? Pentru ca nu exista un interes real de a usura putin respiratia breslelor”, sustine Irina.

Necesitatea unui magazin online

O afacere mica in domeniul artistic nu are comenzi sau vanzari constante. O luna difera de alta, dar sarbatorile asigura o regularitate. Daca magazinul online care a functionat pana a venit criza financiara nu a adus vanzarile asteptate, deschiderea unui nou shop online, in urma cu mai bine de un an, in care au fost investite circa 10.000 de euro, a adus un caracter previzbil afacerii.

„Nu e un business cu o ritmicitate previzibila, din pacate, e un business foarte dificil. De cand am deschis magazinul online pe care vrem sa il optimizam si pentru extern, businessul e un pic mai previzibil si are un ritm. Pana acum, era foarte greu de prevazut ce se intampla. Asta este legat si de situatia economica si sociala a tarii. Poti prevedea ca sunt vanzari de Craciun sau in luna martie. In rest, totul este o surpriza, indiferent de cat marketing facem noi”, spune Irina Wagner.

Povestea Alina Ceramics,...
Citeste si: Alina Ceramics - Cum faci o afacere cu doar 2.000 de lei?

Investitia in promovare aduce vanzari. Saptamanal, minimum 200 de euro sunt folositi pentru campanii pe Facebook si Instagram. Circa 70% din veniturile totale vin din vanzarea directa de obiecte catre clienti privati, atat in online, cat si in offline, iar restul sunt generate de comenzi pentru protocol sau diverse evenimente.

La finalul anului 2018, afacerile Wagner Arte sunt estimate sa ajunga la 80.000 de euro, spune Irina, fiind, astfel, in crestere cu circa 20% comparativ cu anul anterior. Pentru 2019, estimarile sunt reticente. „Nu stiu cum sa estimez 2019. Daca se intampla ceva si incep tensiuni politico-sociale, noi nu mai vindem nimic. Oamenii nu mai sunt interesati de lucruri frumoase. Suntem foarte tare legati de starea economica, de liniste si bunastare sociala”, spune Irina.

Exporturile in strainante si participarea la targuri din afara tarii s-au diminuat considerabil in ultimul an. Daca in 2017, Wagner Arte exporta produse catre alte afaceri din Statele Unite si Canada, anul trecut a exportat doar comenzile catorva clienti privati. Daca la inceputul afacerii, in 2006, obiectele se vindeau catre clientii corporate, in magazinele fizice si la targurile de Craciun si Paste organizate la sala Dalles, acum, compania prefera sa investeasca in promovare online, pentru ca la targuri nu mai sunt vanzari ca altadata, iar clientii corporate sunt mai putini ca inainte.

Pentru ca afacerea nu mai este suficienta, cele doua surori au decis sa isi gaseasca si alte activitati, asa ca Ana preda pictura pe portelan in scoli private, iar Irina a intrat in zona de comunicare si PR. Faptul ca fiecare mai are un alt job, nu le impiedica sa organizeze lunar, in atelier, cursuri de pictura pentru adulti, dar si pentru companii sau concept store-uri. Mai mult, cele doua surori vor sa faca si cursuri de pictura pe ceramica pentru copii.


Mai multe articole din sectiunea Start Up »



Citeste si
Povestea Una ca Luna: de la brand manager la pictorita si ceramista