Bee Farming este afacerea cu miere a unui inginer-antreprenor din Bucuresti, Silviu Tarasinca, care a decis sa investeasca in albine si in promovarea in mediul online pentru a-si creste proiectul. Intr-un context birocratic, in care autoritatile complica munca celor aflati la inceput de drum, micile afaceri se zbat sa intre pe piata si muncesc mult ca sa ramana acolo.

Pornind de la o familie de albine primita in dar, Silviu Ionut Tarasinca, inginer in varsta de 29 de ani, a decis, in 2013, sa inceapa o afacere cu miere, pe care a numit-o Bee Farming. Si-a extins proiectul de la an la an si are, in prezent, 60 de familii de albine, in Valcea, aproape de Horezu, unde se afla si atelierul de extractie si depozitare. Un stup poate produce anual, in medie, 50 de kilograme de miere. Media mierii produse in ultimii ani este de 3 tone/an, conditiile meteorologice influentand foarte mult productia.

Mierea produsa de Bee Farming este cruda, aceasta fiind ambalata exact cum a fost extrasa din stup, cu mici particule de ceara, polen si propolis, in sase sortimente: rapita, salcam, tei, poliflora, mana si floarea soarelui.

O afacere mica este greu de infiintat in Romania si poate fi sufocata de hartii inca inainte de a iesi pe piata. „Procedura de obtinere a autorizatiilor sanitar veterinare, certificatele de producator etc. este foarte complicata in Romania. Statul roman nu incurajeaza producatorii autohtoni, iar birocratia incetineste destul de mult activitatile oricarei afaceri, astfel ca am fost nevoit sa parcurg peste 1.000 de kilometri si sa pierd foarte mult timp, pentru a obtine toate actele necesare”, povesteste Tarasinca.

Pentru ca la inceput nu stia nimic despre apicultura, Silviu Tarasinca a invatat ce era necesar din carti, din perioadele de ucenicie petrecute la apicultori cu experienta si din munca in propria stupina, unde este ajutat de Mariana, viitoarea lui sotie. Silviu nu a renuntat la inginerie si activeaza inca in domeniu, iar dupa munca si in weekend este apicultor cu diploma si spera ca, in curand, aceasta va fi principala sa activitate.

O investitie riscanta

In primii doi ani, investitia a depasit 5.000 de euro, insa fara inventarul apicol complet. Apoi, antreprenorii au inceput sa cumpere de la dalte apicole la cutii de stupi si centrifuga. Toti banii au fost din surse proprii, imprumuturi de la prieteni si de la banca.

„Initial, am fost speriat de investitie si descurajat de toti apropiatii mei, acestia spunandu-mi ca nu-mi voi recupera niciodata investitia facuta. Nu am accesat niciun program european, si nici nu sunt foarte increzator in a accesa unul, gandindu-ma la cata birocratie implica”, spune antreprenorul inginer.

Pana in 2018, investitia initiala aproape s-a triplat, ajungand la aproximativ 15.000 euro. „Mi-am dorit foarte mult sa-mi usurez munca asa ca m-am hotarat sa investesc pe de o parte in eficientizare, astfel mi-am cumparat un camion pe care ulterior l-am transformat in unul apicol, complet echipat si utilat. Pe de alta parte, am investit si in marketing, astfel am dezvoltat un magazin online”, spune Tarasinca.

Viitorul este in vanzarile online

Initial, vanzarile au fost exclusiv offline, fiind prezenti in cinci magazine din Bucuresti, insa incepand cu partea a doua a anului 2018, Bee Farming a inceput sa vanda si online. „Pana in prezent offline-ul ne-a ajutat sa ne crestem afacerea, insa viitorul suna online si pentru asta vom continua investitia in marketing”, spune antreprenorul.

In 2018, compania a avut o cifra de afaceri de aproximativ 10.000 de euro. Un client cheltuieste, in medie, intre 80 si 100 de lei atat online, cat si offline. Luand in calcul vanzarile din primul trimestru, Bee Farming vrea sa depaseasca cifra de afaceri de 15.000 euro.

Planul pentru anul 2019 este de a extinde stupina cu inca 15-20 de familii de albine si de a incheia noi contracte cu magazine online si offline. Cei doi anteprenori vor sa ajunga la 120 de familii de albine.

„Vom continua investitia in stupina Bee Farming prin achizitionarea unei camere mobile de extractie a mierii si realizarea unui laborator de ambalare si depozitare aproape de Bucuresti. Totodata, ne dorim sa alocam fonduri suficiente si devoltarii pe partea de marketing pentru a fi cat mai vizibili si usor de gasit in mediul online”, spune Tarasinca.

Sweet Ela, afacerea de un...
Citeste si: Sweet Ela, afacerea de un milion de lei cu torturi si prajituri

Sursa foto: Facebook Stupina Bee Farming

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Start Up »



Citeste si
Antrenamente in business, un concept inedit lansat de o antreprenoare