Investitorii reprezinta combustibilul fara de care majoritatea startup-urilor, mai ales cele de tehnologie, ajung sa paraseasca drumul spre succes in business pe prima iesire de urgenta. Nu exista o reteta universala pentru atragerea lor, insa indiferent ca vorbim despre un fond de investitii sau de un business angel, exista cateva aspecte pe care antreprenorul trebuie sa le indeplineasca. Am incercat sa aflam care sunt acestea de la Malin Stefanescu, presedintele celei mai importante asociatii de Investitori Business Angel din Romania.

Malin Stefanescu a “imbracat” haina de business angel pentru prima data in 2013, investind in compania Green Horse Games, intr-o perioada in care ecosistemul era mult mai putin dezvoltat fata de cum este acum.

"Sunt mult mai multe startup-uri fata de acea perioada, iar lucrurile sunt mult mai bine organizate. Au aparut mai multe fonduri de investitii, hackathon-uri care inainte aproape ca nici nu existau. Avand in vedere ca acum Gapminder are doua cohorte de startup-uri pe an carora le ofera finantare prin Techcelerator, putem spune ca doar lucrul acesta duce semnificativ la cresterea numarului de business-uri finantate", explica Malin Stefanescu,

Au urmat mai multe investitii, inclusiv in zona de FinTech, o industrie care atrage din ce in ce mai multi bani la nivel global. Stefanescu si-a pus la bataie banii si cunostintele pentru startup-uri romanesti precum Symphopay sau Typing DNA, cele doua indeplinind principalul criteriu dupa care se orienteaza acesta cand vine vorba de sustinerea unui business.

"In general, fondatorii sunt cei care ma determina sa investesc, ei sunt in mare parte validati de ceea ce au reusit sa realizeze pana la momentul discutiei. Symphopay si Typing DNA nu au fost o investitie standard pentru un business angel, pentru ca au participat si fonduri, primul cu Early Game si cel de-al doilea cu GapMinder. Ambele startup-uri au ajuns intr-un stadiu in care valideaza niste concepte, faptul ca pot sa implementeze o serie de idei si au niste planuri care pot sa aiba succes. Acum, planurile acestea se mai schimba, mai evolueaza, speram sa se intample in bine.

Citeste si:
Guvernul Ungariei finanteaza proiecte din Harghita, Covasna si Mures
Guvernul Ungariei finanteaza...

Typing DNA si Symphopay fac parte din Harta FinTech-urilor din Romania, ce va fi lansata la Future Banking FinTech Edition, ce va avea loc pe 1 octombrie. Va puteti inscrie gratuit AICI.

Fondatorul care voia sa deschida sampania in momentul cand avea doi clienti platitori: I-am spus ca pana devine un business adevarat va ajunge alcoolic

Stefanescu e constient de faptul ca un investitor trebuie sa isi asume faptul ca poate pierde tranzactii foarte mari, ceea ce e un lucru normal, nu "poti sa le prinzi pe toate". Diferenta dintre un fond de investitii si un business angel, este ca cel din urma isi face singur propriile reguli, in timp ce in cazul fondurilor, acestea sunt bine stabilite la nivel de entitate.

"Nu e vorba numai despre intuitie, oamenii in sine sunt importanti, ma uit sa aiba scanteia aia in ochi, dar poate sa fie un om intelgient care sa nu fie in stare sa faca nimic. Trebuie sa vad ce au reusit sa faca si ce isi propun sa faca in viitor. Un antreprenor trebuie sa se gandeasca ce se intampla in cazul in care va avea succes. Veti fi uimiti de cat de multi nu pot sa isi defineasca succesul. Am avut o situatia la un moment dat cu un fondator de startup pe care l-am intrebat cum defineste succesul, cand va deschide sticla de sampanie? A raspuns ca atunci cand va avea doi clienti platitori. In momentul ala i-am zis ca pana va deveni un business adevarat o sa ajunga alcoolic. Si asta este un element important, trebuie sa vrea sa faca niste lucruri si sa dovedeasca ce au realizat pana in acel moment", povesteste Stefanescu.

Citeste si:
Finantari de peste 170 de milioane de euro pentru studenti si IMM-uri
Finantari de peste 170 de...

De cealalta parte, atunci cand antreprenorul vorbeste despre planurile sale de viitor, e important ca acesta sa ramana cu picioarele pe pamant. Malin isi aminteste de un antreprenor care a venit la el povestind ca vrea sa dezvolte o solutie extrem de ambitioasa, un fel de "combinatie intre Apple, Google si PayPal".

"E bine sa vrei sa faci lucrul acesta, insa trebuie sa arati ca poti, ca te-ai pregatit. Daca il angajezi pe designerul de la Apple care tocmai a plecat (n.r Jony Ive) si lucrezi si cu cineva de la Google, poate fi realizabil. Dar daca tu doar visezi si nu exista ceva care sa fundamenteze visul respectiv, atunci probabil ca nu vei atrage interesul", povesteste Stefanescu.

Cand vine vorba de motivele din cauza carora zona de startup-uri din Romania nu evolueaza la fel de bine ca cea din alte piete, Malin face referire la o legislatie deficitara, dar si o serie de aspecte ce tin de mentalitatea fondatorilor.

"Startup-urile au tendinta sa se concentreze numai pe zona tehnica si sa eludeze total sau partial tot ce tine de zona de business, vanzari, marketing etc. Chiar am avut o iesire, de obicei nu am, dar eram prezent la finala unui eveniment din industrie si majoritatea startup-urilor ziceau ca au un produs extraordinar si ca nu le mai lipseste decat partea de vanzari. M-am ridicat si le-am spus ca daca ai doar produsul tehnic si functioneaza, este ca si cum ai facut o masina cu o singura roata. Nu foloseste la nimic pentru ca masina aia nu merge. Daca nu rezolvi si parte cu vanzarea, catre cine te duci cu produsul tau, nu evoluezi", explica Stefanescu.

Citeste si:
Vouchere pentru promovarea digitala a firmelor, lansate pana in august
Secretar de stat: Voucherele...

Podcastul Future Banking cu Malin Stefanescu il poti asculta in integralitate accesand playerul de mai jos:

Sursa foto: Seksun Guntanid / Shutterstock.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Start Up »



Citeste si
In ce startup-uri a investit Orange Fab