Adrian Enache a dezvoltat startup-ul OmniPerform, cu o crestere de peste 70% YoY, si, in prezent, este implicat in finantarea ecosistemului de startup-uri in Marea Britanie, ca CEO al Angels Den Funding. El a discutat cu wall-street.ro despre strategiile de a trece “la nivelul urmator” in afaceri, fie ca vorbim de business-uri mai mari, fie ca vorbim de start-up-uri. Unul dintre sfaturi – nu te teme sa gandesti si sa actionezi global!

“Observ in proiectele mele de business cum antreprenorii si managerii romani isi schimba mentalitatea si actioneaza global. Cu totii ne dorim colaborari avantajoase care aduc crestere si valoare pe termen lung. Dar cum poti face asta: sa treci la nivelul urmator? Potentialul este imens: acum avem maturitatea necesara nu doar sa executam, ci am constientizat oportunitatea propriilor produse care pot fi monetizate si scalate”.

Construieste parteneriate. Trebuie sa te implici in piata tinta prin parteneriate

Primul element necesar in procesul constructiei de parteneriate este sa intelegi cultura si metoda de negociere specifica zonei. Din experienta mea profesionala, am invatat ca exista o diferenta socanta intre negocierile unui parteneriat in Elvetia, Germania, Franta si Marea Britanie, de exemplu. Astfel, primul pas este sa stii ce fel de partener iti doresti si care este pozitionarea fata de acesta. Unii parteneri urmaresc direct generarea de venituri, altii isi doresc expunere intr-o anumita industrie.

“Spre exemplu, cel mai mare parteneriat realizat de mine a fost cu un startup fintech care isi dorea sa intre pe piata din Marea Britanie. In acest context, asocierea cu un nume foarte cunoscut din industria investitiilor alternative era mai importanta pentru fondatori decat generarea de venituri directe din primul lor parteneriat creat in piata”, spune el.

Un al doilea parteneriat a fost negociat pornind de la calitatea recunoscuta a startup-urilor pe care Angels Den le ofera investitorilor. In momentul in care parteneri globali listati pe bursa din New York si-au dorit sa lucreze cu Angels Den, pozitionarea si intelegerea culturala au facut diferenta pentru a semna parteneriatul intr-un timp record.

Citeste si:
Cum arata ecosistemul startup-urilor din Bucuresti
Cum arata ecosistemul...

Investeste timp sa cunosti cultura locala

Concret, cultura este polarizata din perspectiva educatiei si accesului la informatie utila. Ca investitor sau manager, cu siguranta trebuie sa fii pregatit(a) sa depasesti barierele de management profesionist si sa iti pese de oamenii din subordinea ta. Acest lucru este normal intr-o tara latina, care reactioneaza la mult mai multe aspecte in afara celor financiare, precum increderea acordata, aprecierea pe care o primesc sau libertatea de a arata maximul de potential.

De asemenea, este o cultura care dovedeste ca principiul one-size-fits-all nu se aplica. La inceput de drum sunt importanti oamenii, cu timpul incep sa capete importanta si procesele. Drept urmare, cu cat nucleul de oameni este mai ambitios si mai trust-worthy, cu atat vei reusi sa accelerezi mai repede catre o zona de crestere a echipei.

Vestea buna este ca oamenii potriviti sunt extrem de inteligenti, cu un potential fantastic si loiali. Si mai ales, sunt rezilienti in momentele grele si vor merge inainte indiferent de situatie.

Si ca pot fi gasiti intr-o piata atat de mare si dornica de afirmare.

Citeste si:
Parteneriat inedit intre un VC si investitorii angel din Romania
GapMinder-TechAngels, primul...

Gandeste si actioneaza global! 5 lucruri necesare ca sa devii antreprenor sau manager global

Un business 100% global se aplica mai usor modelelor B2C si mai ales produselor digitale. Chiar daca exista exceptii B2B, acestea nu infirma regula.

  • Daca iti doresti sa fii un antreprenor sau manager 100% global, trebuie sa fii pregatit pentru asta – prima parte este un advisory board foarte bun care a mai trecut prin asta.
  • A doua parte este sa ai o echipa pregatita, care sa inteleaga ca nu mai este ”jucaria” locala si care sa isi doreasca asta, sa inteleaga magnitudinea.
  • Al treilea aspect este nevoia de diversitate in companie: nicio companie nu a ajuns cu adevarat globala fara o echipa care sa inteleaga perspective diferite.
  • Al patrulea aspect este securizarea fondurilor necesare pentru internationalizare.
  • Al cincilea este asigurarea ca ai o echipa capabila de implementare. Este doar un vis sa realizezi ceva cu o echipa care nu poate executa impecabil planurile.

“Cred ca si Romania a ajuns la maturitatea necesara nu doar sa execute, ci antreprenorii au constientizat oportunitatea propriilor produse care pot fi monetizate si scalate”.

Observam ca aproape toate companiile cu peste 30 de dezvoltatori software/programatori au ajuns sa lanseze un produs, mai mic sau mai mare.

Citeste si:
Romanii de la xpath.global intra pe piata de mobilitate globala
xpath.global, start-up...

Una din oportunitatile neexploatate este sa descoperim nevoi identificate sau cerute de catre piata, nu neaparat axate pe cerinte nisate bazate pe propria experienta profesionala a antreprenorilor. Cea mai simpla metoda pentru a realiza acest obiectiv: ipoteza ca nu stim din pozitia de owner si antreprenori ce isi doreste piata.

Imbratiseaza diversitatea culturala

“Cand am inceput sa fac afaceri in strainatate, m-am lovit de diversitatea culturala. Eram obisnuit cu un singur stil de a negocia, cela de aici, de acasa. Mi-ar placea sa vad in Romania o diversitate culturala, care va ajuta mult startup-urile in viitor”.

Pentru a-ti dezvolta abilitatile de business, o idee buna este sa lucrezi minimum doi ani in alte ecosisteme sau culturi care sunt recunoscute pentru diversitate si ca piete mature. Daca te uiti la start-up-urile care au crescut spectaculos, unul dintre co-fondatori a trecut prin aceasta experienta internationala. Cu siguranta, cea mai frumoasa experienta este sa lucrezi intr-un mediu international, diferit fata de cultura in care te-ai nascut. Te ajuta sa simplifici comunicarea, sa constientizezi ca negocierea devine mult mai complexa in momentul in care nu stii in avans cum sa ”apuci” o situatie. Realizezi ca doar in momentul in care ambele parti au de castigat lucrurile merg inainte.

Asadar, diversitatea si experienta diferite fata de locul in care te-ai nascut isi spun cuvantul in succesul unei companii care doreste sa se internationalizeze.

Momentul trecerii de la a conduce zeci de oameni in Romania si coordonarea cu pana la alti 700, la a conduce oameni in 3 tari si 7 culturi diferite a fost un soc. Realizezi ca niciodata nu vei putea discuta cu un manager american precum discuti cu unul polonez, englez sau rus. Astfel, am identificat diferente culturale socante intre metoda de a negocia un proiect/un contract/o investitie cu un francez sau un neamt.

“Dar cel mai important, asa cum am spus si mai sus, este ca ajungi sa te pui in locul ambelor parti pentru a ajunge la o colaborare avantajoasa care aduce crestere si valoare pe termen lung”, concluzioneaza Enache.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Start Up »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Iliescu, interviu pentru o agentie de presa din Rusia