Este cel mai mare grup international din industria mondiala de lactate si inca de anul trecut a devenit liderul pietei romanesti, dupa ce a achizitionat doi dintre cei mai mari producatori romani de lactate. Cine este Lactalis, gigantul care “a maturat tot” pe piata lactatelor si cum a ajuns sa detina aproape un sfert din piata romaneasca.

Anul trecut, producatorul francez Lactalis a realizat doua dintre cele mai importante tranzactii din FMCG-ul romanesc: a cumparat liderul pietei de lactate, Albalact, iar ulterior s-a reorientat catre un alt jucator important din piata, Covalact. Cele doua tranzactii, de peste 115 milioane de euro, i-au asigurat gigantului francez pozitia de lider pe piata romaneasca, cu un business de 184 milioane de euro, in conditiile in care piata totala este estimata la peste 800 milioane euro.

Compania franceza, fondata in 1933 si detinuta de familia Besnier, a intrat pe piata romaneasca in 2008, cand a achizitionat de la omul de afaceri Jean Valvis compania romaneasca LaDorna pentru o suma estimata la 80-90 milioane euro. De atunci, miscarile strategice ale producatorului francez au inclinat spre cucerirea pietei romanesti, de unde si tranzactiile majore efectuate anul trecut.

Pana acum, gigantul francez a inghitit trei producatori romanesti de lactate, insa tranzactia nu au venit fara urmari mai putin placute; de curand, Consiliul Concurentei a aprobat preluarea Covalact, insa nu fara conditii: pentru a nu-si consolida pozitia pe piata nationala a productiei si comercializarii untului, Lactalis a fost nevoit sa renunte, cel putin temporar, la marca untului LaDorna. Care au fost celelalte efecte ale tranzactiilor pe piata romaneasca si cum isi imparte gigantul afacerile in Romania?

Tranzactia Albalact

Lactalis isi adjudecase pozitia de lider inca de la inceputul anului 2016, cand a cumparat Albalact pentru circa 75 milioane euro. Compania, infiintata in 1971, sub regimul comunist, ca Intreprinderea de Industrializare a Laptelui Alba, a fost privatizata in 1999 si cumparata de familia Ciurtin. Albalact s-a dezvolat de-a lungul timpului, a lansat primele branduri romanesti de rezonanta si a deschis cea mai moderna fabrica de procesare din Europa de Est.

Citeste si:
FAN Courier si Dedeman, liderii Superbrands 2019
FAN Courier si Dedeman,...

Printre brandurile Albalact merita mentionate Zuzu, Fulga, Albalact, iar odata cu preluarea pachetului majoritar de actiuni al fabricii Raraul Campulung Moldovenesc si intrarea pe segmentul branzeturilor, i s-a adaugat brandul Raraul. Pe langa acestea, detine si Poiana Florilor, iar portofoliul producatorului numara peste 150 de sortimente.

In prezent, Albalact este lider pe piata laptelui cu brandul Zuzu, pe piata untului si a smantanii cu brandul Albalact, in timp ce pe segmentul iaurtului detine pozitia secunda cu brandul Zuzu, la fel si in categoria branza proaspata de vaci, cu Raraul.

La inceputul anului, Grupul Albalact – care inseamna Albalact S.A, Albalact Logistic SRL si Raraul S.A – a fost preluat de Lactalis. Grupul francez Lactalis a ajuns sa detina indirect peste 90% din Albalact si a delistat compania de pe Bursa de Valori Bucuresti, dupa 20 ani in care actiunile producatorului roman de lactate s-au tranzactionat in piata locala.

Tranzactia a fost estimata la 73 milioane euro (324,9 milioane lei), dupa ce compania BSA International, societatea mama a grupului francez Lactalis, a achizitionat in oferta publica 94,8% din actiunile Albalact. 2,5% din actiuni mai sunt detinute in prezent de Albalact S.A, iar restul titlurilor se afla in continuare in posesia micilor actionari.

Citeste si:
Companiile din Retail si FMCG, mai interesate de economia circulara
In 2019, companiile din...

Anul trecut, Albalact a redevenit liderul pietei de lactate, dupa ce si-a marit cifra de afaceri cu 17,2% fata de 2015, la 117 milioane euro (527 milioane lei). De asemenea, producatorul a inregistrat un profit de 3,7 milioane euro (16,9 milioane lei), in crestere cu 27% fata de 2015. Producatorul Albalact a fost pentru prima data liderul pietei in 2014, detronand compania franceza Danone, care detinea de foarte multi ani acest statut.

Preluarea Covalact

Dupa cum a inceput anul, asa l-a incheiat: urmatoarea miscare pentru grupul Lactalis pe piata romaneasca a fost sa achizitioneze un alt producator important, Covalact, detinut de fondul de investitii american SigmaBleyzer.

Cu o istorie asemanatoare celuilalt producator, Covalact s-a infiintat in 1969 sub denumirea de "Intreprinderea de colectare si industrializare a laptelui Covasna", formata din trei sectii de productie: Baraolt (branzeturi fermentate: Trapist, Olanda, cascaval: Dalia, Penteleu, Afumat Baraolt si lapte concentrat cu zahar), Targu Secuiesc (lapte de consum) si Sfantu-Gheorghe (lapte de consum, produse proaspete, branzeturi proaspete, lapte praf si unt).

In 1994, compania a fost privatizata, iar din 2003 pana in 2012 a derulat un parteneriat cu grupul olandez Campina prin care s-a retehnologizat fabrica din Sfantu Gheorghe pentru a fabrica iaurturi si smantana sub marca Campina.

Citeste si:
Cine sunt aEURsvedeteleaEURt marilor tranzactii din FMCG-ul romanesc
Cine sunt aEURsvedeteleaEURt...

In 2007, Covalact a fost preluat de SigmaBleyzer Southeast European Fund IV, un fond privat de investitii care numara printre investitorii sai BERD (Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare) si OPIC (Oficiul Pentru Investitii in Strainatate, o agentie a Guvernului SUA), iar in 2008 fondul de investitii a preluat societatile Primulact si Lactate Harghita.

Exit-ul fondului american SigmaBleyzer din actionariatul Covalact dupa mai bine de noua ani a avut loc pe fondul preluarii producatorului de catre gigantul Lactalis. Tranzactia a fost estimata la 40 de milioane de euro si a adus in portofoliul Lactalis branduri si sortimente precum Branzica de Casa, singurul produs de tip cottage cheese fabricat in Romania, branza Fagaras, branza proaspata de vaci, cascaval, iaurt si lapte praf.

Cele doua fabrici, din Sfantu Gheorghe si Miercurea Ciuc, realizeaza 100 de produse, reprezentand o cantitate lunara de lactate de aproximativ 2.500 tone. Pe langa productie, Lactalis a castigat si in ceea ce priveste depozitarea, Covalact detinand un depozit logistic cu o capacitate de 1.400 de paleti.

Covalact a incheiat anul trecut cu afaceri de circa 45 milioane euro (200 milioane lei), un profit de 1,4 milioane euro (6 milioane lei) si un numar de 560 de angajati.

Untul La Dorna, cesionat

Tranzactia Covalact a fost autorizata de Consiliul Concurentei saptamana trecuta, insa nu fara conditii: pentru a nu-si consolida pozitia pe piata productiei si comercializarii untului la nivel national, fapt ce ar fi dus la reducerea posibilitatilor de alegere ale consumatorilor si, implicit, la cresterea pretului untului, Lactalis a fost nevoit sa renunte la marca de unt La Dorna.

Marca de unt La Dorna va fi cesionata, temporar, catre o companie “cu competenta industriala relevanta" si independenta de grupul Lactalis, care va trebui sa schimbe marca in urma unui proces de rebranding si sa comercializeze untul sub alta denumire.

Un singur director pentru toate afacerile Lactalis Romania

In luna aprilie a acestui an, francezii au anuntat ca toate afacerile detinute pe plan local vor fi conduse de o singura persoana. Giampaolo Manzonetto va administra Lactalis Romania, Parmalat Romania, Albalact si, mai nou, Covalact.

Giampaolo si-a inceput activitatea de management in echipa Parmalat Rusia in 1998, iar din 2003 a continuat in Romania, unde a devenit director general al Parmalat in 2007. In 2014, Giampaolo a preluat conducerea Lactalis Romania, LaDorna si Parmalat.

Pe piata romaneasca, Lactalis este prezent si cu compania Parmalat, jucator important in productia si distributia de alimente: lapte, produse lactate si bauturi din fructe. Francezii au achizitionat Parmalat in 2011, insa compania era prezenta pe piata locala inca din 1991 in mod special cu sucuri si cu laptele Prima Crestere. Anul trecut, Parmalat a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 10,9 milioane euro (49 milioane lei), potrivit Ministerului de Finante.

Lactalis, aproape un sfert din piata totala de locala

La nivel european, Lactalis a inregistrat in 2015 o cifra de afaceri de 17 miliarde euro in 2015. Pe plan local afacerile gigantului francez s-au ridicat anul trecut, la circa 140 milioane euro, daca luam in considerare vanzarile inregistrate de toate companiile detinute.

Astfel, Albalactul a inregistrat 117 milioane de euro cifra de afaceri, La Dorna - 7,5 milioane euro, Lactalis Romania - 3,4 milioane euro, in timp ce compania Parmalat a avut afaceri de 10,9 milioane de euro in 2016, potrivit Ministerului de Finante.

La aceasta suma se poate adauga si cifra de afaceri a celui mai nou jucator intrat in portofoliul Lactalis, Covalact, cu vanzari de 45 milioane de euro, ceea ce face ca gigantul francez sa gestioneze un business de aproape 184 milioane euro. In conditiile in care industria produselor lactate este estimata la peste 800 milioane de euro anual, pentru 2016 neexistand inca o informatie oficiala, dar preconizandu-se mici cresteri, grupul francez Lactalis detine aproape un sfert din piata romaneasca.

Cei mai importanti competitori ai Lactalis pe plan local sunt Danone, FrieslandCampina si Olympus. Impreuna, acestia au ajuns sa controleze mai bine de 50% din piata locala a produselor lactate, au peste 2.000 de angajati si afaceri care depaseau, la nivelul lui 2015, valoarea de 2 miliarde de lei, potrivit datelor furnizate de RisCo.

Cumparaturi de 875 milioane dolari in SUA

Dupa cumparaturi masive pe piata romaneasca, luna trecuta, producatorii francezi si-au indreptat atentia spre piata SUA, unde au cumparat una dintre diviziile Danone din SUA – Stonyfield – pentru suma de 875 milioane de dolari, potrivit Financial Times.

Tranzactia asteapta aprobarea autoritatilor de concurenta si urmeaza sa fie finalizata in trimestrul 3 al acestui an. Anul trecut, Stonyfield a incheiat cu o cifra de afaceri de 370 de milioane de dolari.

Vanzarea Stonyfield face parte din angajamentul luat de catre Danone pentru a facilita achizitia producatorului de alimente organice WhiteWave, o tranzactie evaluata la 10 miliarde de dolari.

Danone a cumparat WhiteWave pentru a-si consolida pozitia in piata produselor organice. Impreuna, cele doua companii detin branduri precum Dannon, Oikos, Activia, Silk sau Evian.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Succese »



Citeste si
Romanii au produs inghetata de peste 600 milioane lei anul trecut