Compania Sunimprof Rottaprint, fondata in 1991, detine o cota de piata de 33% in segmentul tipografiei flexografice si vizeaza cresteri ale cifrei de afaceri din activitatile din afara Romaniei. Cu venituri de 20,2 milioane de euro in 2017 si cu estimari de crestere de 10% pentru acest an, compania fondata de Arnella si Cristi Nechita-Rotta in 1991 vrea sa ajunga la afaceri de 40 de milioane de euro pana in 2021. Care este povestea celor doi soti care au avut activitati antreprenoriale inca din vremea comunistilor si cum intentioneaza sa dezvolte compania pe care au fondat-o in urma cu 27 de ani?

Joi, 26 aprilie 2018. Suna alarma de la telefonul mobil, este ora 05.30. Ma trezesc, ma duc in bucatarie. Nu am prea mult timp la dispozitie, trebuie sa fiu la aeroport la ora 07.00, avionul spre Cluj decoleaza la ora 08.20. Azi voi vizita fabrica de etichete autoadezive Sunimprof Rottaprint de la Apahida, detinuta de sotii Arnella si Cristi Nechita-Rotta. Imi fac o cafea si tai niste salam de Sibiu. Am ajuns la partea cu eticheta de hartie, incerc sa o scot. Se rupe incomplet, raman urme de hartie pe salam.

”Stiti de ce vi s-a intamplat asa? La banderolele pentru salam se pune lipici pe toata eticheta, dar apoi pe partea care vine pe salam se aplica ceea ce noi numim «glue killer», lipiciul ramane doar pe capetele care vin unul peste celalalt. Unii pun lipici doar pe aceste capete, dar apoi hartia absoarbe grasimea din salam si se sudeaza de produs si salamul nu se usuca unde este eticheta”, avea sa-mi explice Cristi Nechita-Rotta in dupa-amiaza acelei zile.

Arnella Nechita-Rotta, Sunimprof Rottaprint, Arnella Nechita-Rotta, etichete, Cristi Nechita-Rotta

Etichetele pentru salam sunt doar o mica parte dintre produsele pe care compania Sunimprof Rottaprint le fabrica in unitatea de productie de la Apahida – aproape 7.000 de metri patrati de hale si o suprafata de teren de aproape doua hectare. Compania Sunimprof Rottaprint, care are o cota de 33% din piata de tipografie flexografica din Romania si care a inregistrat o cifra de afaceri de 20,2 milioane de euro in 2017, produce, pentru circa 800 de clienti activi, etichete autoadezive, etichete shrink-sleeve, etichete wrap-around, capace din folie de aluminiu, folie imprimata din aluminiu pentru blistere, mansoane pentru cornete de inghetata, ambalaje din hartie metalizata, ambalaje flexibile si etichete promotionale.

Planurile sotilor Arnella si Cristi Nechita-Rotta pentru urmatorii patru ani

Planurile pentru perioada urmatoare includ o crestere a cifrei de afaceri in 2018 cu aproximativ 10%, pana la 22 de milioane de euro; continuarea planului investitonal de 22 de milioane de euro demarat in 2013 – in acel an cifra de afaceri a fost de 13 milioane de euro, din cauza crizei, iar sotii Nechita-Rotta si-au propus ca, pana in 2021, sa ajunga la o cifra de afaceri anuala de cel putin 39 de milioane de euro – si din care au fost cheltuiti aproximativ patru milioane de euro si extinderea spre pietele externe – 24% din business este generat de export, iar compania are o filiala in Germania, la Karlsruhe si este prezenta in piete precum Ungaria, Italia si Austria.

Arnella Nechita-Rotta, Sunimprof Rottaprint, Cristi Nechita-Rotta, etichete,

”Ne-a afectat criza, pentru ca noi suntem direct dependenti de piata. In 2013 am stabilit insa viziunea firmei si am decis ca pana in 2021 va trebui sa triplam cifra de afaceri si asta inseamna 39 catre 40 de milioane de euro, aveam in jur de 13 milioane de euro in 2013. Nu mai avem foate mult timp la dispozitie, dar noi suntem in grafic, planul de investitii decurge asa cum am stabilit, iar proiectele noi care se finalizeaza vor aduce un salt mult mai mare in cresterea cifrei de afaceri si a volumelor de productie pentru ca vor fi linii noi de productie. Pana acum pastram o medie anuala de crestere undeva intre 10% si 16%”, explica Cristi Nechita-Rotta, proprietar al Sunimprof Rottaprint.

Clientii companiei Sunimprof Rottaprint provin, cu preponderenta, din domeniul producatorilor de alimente si de bauturi, printre ei numarandu-se nume precum Friesland, Caroli, Aldis, Transavia, Albalact, Covalact sau Reinert. Sunimprof Rottaprint este o companie agreata de Lidl ca producator de tipar si lucreaza si cu alti retaileri pentru marcile proprii sau pentru furnizorii lor. Compania lucreaza si cu clienti de dimensiuni mai mici, pentru ca de etichete au nevoie toate firmele, asa cum spun sotii Nechita-Rotta, care considera ca proiectele care sunt in prezent in desfasurare vor aduce cresteri mai mari ale cifrelor de afaceri anuale decat pana acum.

”Avem de pilda un proiect de investitie, in urma noilor norme ISU, in valoare de 527.000 de euro. Noi suntem pe un trend ascendent din perspectiva volumului de productie tocmai datorita pietelor noi pe care le avem si acolo intentionam sa crestem. In urma intrarii Romaniei in Uniunea Europeana a fost usor sa circulam, sa trimitem marfa acolo, am avut posibilitatea inclusiv din punct de veder juridic sa deschidem foarte usor o firma acolo, o filiala a noastra. Am avut noroc si de prieteni acolo, cu care am format baza pe care se se formeze business-ul, sunt cu noi impreuna si in ziua de azi. Limba reprezinta un handicap, transportul e un cost poate suplimentar pentru noi fata de firmele din Germania. Cu toate acestea, calitatea nu e cu nimic mai prejos decat a tipografiilor din Germania, nu avem cazuri de clienti mari ca sa fi renuntat la noi din cauza de calitate”, detaliaza Cristi Nechita-Rotta.

In prezent, valoarea utilajelor care functioneaza in fabrica de la Apahida a companiei Sunimprof Rottaprint – am facut un tur al halelor de productie, iar aspectul si organizara nu difera cu nimic de fabricile pe care am avut ocazia sa le vizitez in vestul Europei – este de aproximativ 20 de milioane de euro. De-a lungul timpului, compania a accesat fonduri europene de aproximativ cinci milioane de euro.

Arnella Nechita-Rotta, Sunimprof Rottaprint, Arnella Nechita-Rotta, etichete,

”Noi incercam sa atragem fonduri pe partea de tehnologizare si in reciclare. Acum depunem un proiect pe fonduri norvegiene, pe partea de protectie a mediului. Proiectul pe care noi il depunem e undeva pe la 2,5 milioane de euro, vrem sa reciclam deseurile pe care le producem si vrem sa le transformam in materii prime, in peleti din plastic. Este o preocupare a noastra sa introducem pe piata si sa inlocuim cat mai mult materialele nereciclabile, mai ales cele cu volum mare. Avem si proiecte finalizate in domeniu, o parte din producatori sunt receptivi la partea de reciclare si de protejare a mediului. Altii nu prea sunt interesati. Noi avem niste proiecte care nu implica costuri suplimentare, am introdus aceste materiale fara sa cerem bani in plus de la client”, spune Arnella Nechita-Rotta.

Inainte de Sunimprof Rottaprint: ”afaceri” cu gablonturi pe vremea comunistilor

Cum a ajuns la aceste cifre si la aceste proiecte compania Sunimprof Rottaprint, care in anul infintarii, 1991, avea trei angajati, un spatiu de productie de 20 de metri patrati din care au iesit 12.000 de metri liniari de materiale tiparite, in timp ce in 2017 spatiul de productie ajunsese la 6.780 de metri patrati, numarul de angajati – la 252, iar cantitatea de print la 117,37 de milioane de metri liniari?

Activitatea antreprenoriala a celor doi a inceput inca dinainte de 1989, cand faceau felicitari de Paste si Craciun, vindeau lalele de 8 martie in piata, iar vara mergeau la Costinesti, unde vindeau gablonturi, cercei si espadrile. Erau studenti la seral – Cristi Nechita-Rotta la Matematica-Informatica, iar Arnella Nechita-Rotta la Fizica Nucleara.

”Si eu, si Arnella am facut facultatea la seral. Noi am lucrat dupa ce am terminat liceul, eu in 1983, ea in 1984 si pana in 1989 am lucrat. Pe vremea aia, daca voiai sa ramai in oras, trebuia sa mergi la seral ca sa ai loc de munca in Cluj, daca erai la zi primeai repartitie te miri pe unde. Pe mine tata nu m-a lasat sa fac facultatea la zi, ca sa nu trebuie sa plec din Cluj. Exact cand am terminat noi, in 1989, a venit Revolutia si n-a mai fost valabila treaba cu repartitiile”, povesteste Cristi Nechita-Rotta.

Arnella Nechita-Rotta, Sunimprof Rottaprint, Arnella Nechita-Rotta, etichete, Cristi Nechita-Rotta

Pana in momentul Revolutiei din 1989, cei doi au lucrat la Institutul de Fizica Atomica din Cluj (Arnella, ca inginer din anul al treilea de facultate, cu derogare) si la Centrul de Calcul Minier (Cristi, ca operator calculator) si, data fiind si experienta ”antreprenoriala” din vremea comunismului, pasul spre demararea unui business a fost unul logic.

”Noi am inceput in 1991, de pe bancile scolii, cu 100 de marci pe care le-am cheltuit cu infiintarea si cu capitalul. Mai aveam si entuziasm, curaj si un pic de nebunie. In anii `90 era o euforie generala, totul era pozitiv, toti colegii nostri s-au apucat de afaceri, sunt foarte multi care astazi au firme mari in Cluj, am inceput deodata. Aveam toti o singura geanta diplomat, am pus mana de la mana si am cumparat una, o geanta de om de afaceri si o luam fiecare cand aveam nevoie. Noi ne-am gandit ce fel de business sa facem si ideea a fost sa facem ceva care e bun pentru toata lumea si in conditii de pace si in conditii de razboi si am ajunns la concluzia ca e nevoie de etichete si ambalaje peste tot si oricand. Noi ne-am gandit la inceput la pungi, erau pungile de 1 leu – aveam o punga din asta in studentie si o tot lipeam ca sa nu se strice si cred ca am ramas cu o trauma – si ne-am luat un utilaj despre care credeam ca e pentru pungi, dar el era pentru etichete autoadezive. N-am mai facut plase, am facut etichete”, povesteste Arnella Nicihita- Rotta, fondator si proprietar al Sunimprof Rottaprint.

Afacerea cu etichete, nascuta din entuziasmul anilor `90

Unul dintre primii clienti a fost compania de cosmetice Farmec, pentru care ai facut etichete pentru deodorante. Marmura Tulcea a fost un alt client important in perioada de inceput, la fel si BCR, care s-a schimbat numerele de telefon si aveau niste etichete pe un fond fosforescent pe care sa le dea ca sa avertizeze ca s-au schimbat numerele de telefon. Pentru Clujana au facut etichete pentru papusi. In acele vremuri, firma era la parterul casei, iar Arnella si Cristi Nechita-Rotta locuiau la mansarda.

”Dormeam asa iepureste si mai venea cate un coleg si ma trezea ca sa le dau bun de tipar. Ieseam, ma uitam, rosul e bun sau nu? Nu e bun, mergeam, faceam culorile, se ducea noaptea. Cristi era plecat la vanzari, pleca duminica si venea sambata dimineata si eu eram de paza la tipar. Eu visam cu o chii deschisi si povesteam tututor cum o sa fie, imi inchipuiam foarte in amanunt cate utilaje ne trebuie, cati oameni, cum o sa facem noi export si cum o sa fim cunoscuti in toata lumea. Aveam 20 de ani si aveam toata lumea la picioare”, spune Arnella Nechita-Rotta.

Sotul ei, Cristi Nechita-Rotta, spune insa astazi ca au avut ”o doza cam mare de optimism”, ca lucrurile nu erau pe atunci foarte clare, dar ca au reusit sa creasca odata cu piata. Arnella Nechita-Rotta isi aminteste chiar de cateva momente care astazi cu siguranta ca nu ar mai putea sa se repete pentru un business la inceput de drum.

Arnella Nechita-Rotta, Sunimprof Rottaprint, Arnella Nechita-Rotta, etichete, Cristi Nechita-Rotta

”Cand am inceput sa tiparim, ne-am cumparat cerneala, am incercat cu Policolorul, nu a mers. Am luat cernala alba, dar noi trebuia sa tiparim cu mai multe culori. La noi pe strada era fabrica Feleacul, de bomoboane si aveau tot felul de bomboane colorate si cumparam colorant alimentar de acolo si bagam in cerneala si coloram. Am facut benzi pentru bani si la un moment dat ne-a cerut un maro, am bagat niste ness si am facut maro. Aveam deschiderea asta”, povesteste Arnella Nechita-Rotta, care a fondat companie Sunimprof Rottaprint alaturi de mama sa, ulterior alaturandu-li-se si Cristi.

Euforia s-a mai diminuat in 1995, cand sotii Nechita-Rota au achizitionat primul utilaj nou, printr-un credit de aproape o jumatate de milion de dolari. Acela a fost momentul in care, asa cum spune Cristi Nechita-Rotta, nu a mai fost loc de intors.

”Nu mai era joaca dinainte, trebuia sa faci treaba, pentru ca luna de luna trebuia sa mergi la banca sa-ti dai portia. Eu m-am ocupat de relatia cu clienti isi cele mai placute amintiri din relatia cu clientii sunt din vremea aia. Te intalneai cu oameni de calitate, parolisti, disciplinati, respectau niste principii de business, atunci stabileai o intalnire cu o saptamana inainte – la ora 11.20 ne vedem la Bacau, la Agricola International – si asa ramanea. Nu existau telefoane mobile: acum stabilim ca ne vedem saptamana viitoare joi, dar hai sa ne auzim miercuri si miercuri zice ca ne intalnim joi la 11, dar suna-ma la 10 sa nu uit”, povesteste Cristi Nechita-Rotta, proprietar si fondator al Sunimprof Rottaprint.

Si pentru ca a venit vorba despre Agricola, este important de mentionat ca grupul este si astazi client al Sunimprof Rottaprint. De altfel, multi dintre clientii pe care compania i-a obtinut in acea perioada au ramas si azi in portofoliul Sunimprof Rottaprint, chiar daca actionariatul s-a mai schimbatla unele dintre ele.

”Agricola Bacau era de pe vremea lui Ceausescu firma mixta romano-germana si ei foloseau etichete autoadezive, aduse din Germania. Tin minte ca directorul comercial a zis: «Baiatule, daca stii sa le faci tu, fa-le, ca mai bine trimit camionul la Cluj pentru etichete decat sa le iau din Germania, dar nu cred ca le poti face». Le-am putut face dupa ce am adus primul utilaj nou si mai lucram si acum cu grupul lor. Multi clienti avem din acele vremuri, chiar daca s-a mai schimbat actionariatul intre timp: Friesland, Lactalis, avem un producator de mezeluri din Germania, lucram cu Aldis Calarasi, am lucrat si cu Cris Tim in perioada lor de glorie, cu salamul sasesc, noi faceam eticheta. Am avut o pauza cu ei de cativa ani si am reluat”, spune Cristi Nechita-Rotta.

Business-ul cu etichete al sotilor Nechita-Rotta nu gaseste materie prima in Romania

Perspectivele de business pentru Sunimprof Rottaprint sunt unele optimiste, iar asteptarile de crestere vin in special din pietele externe, in conditiile in care piata din Romania este caracterizata printr-un consum anual de autocolant situat intre 35 si 40 de milioane de metri patrati, in timp ce in Germania nivelul depaseste un miliard de metri patrati. Si din Romania pot veni cresteri, dar Cristi Nechita-Rotta spune ca este nevoie de stabilitate fiscala si legislativa.

”Ideea e ca ne-ar placea un mediu de afaceri stabil, sanatos. Nu ne trebuie sa ne dea cineva bani de pomana sau contracte cu statul. Nu avem si nici nu ne dorim astfel de contracte. Cel mai important pentru noi ar fi o stabilitate, inclusiv fiscala si financiara. Sa stii si sa fii sigur ca dezvolti proiectul pe termen mediu si lung, nu sa-l incepi si dupa un an sa se schimbe toate premisele de la care ai plecat si tu sa trebuie sa regandesti totul. Ne dorim o piata sanatoasa pentru toate industriile, pentru ca automat si noua ne va fi mai bine”, spune Cristi Nechita-Rotta.

Arnella Nechita-Rotta, Sunimprof Rottaprint, Arnella Nechita-Rotta, etichete, Cristi Nechita-Rotta

Iar faptul ca industria din Romania nu se simte bine reiese si din lipsa de producatori de materie prima – hartie, folie de aluminiu, folie de polipropilena – de care Sunimprof Rottaprint si alte companii din domeniu ar avea mare nevoie. In ciuda acestor neajunsuri, Cristi Nechita-Rotta spune ca nu ar renunta la afacere pentru nimic in lume.

”Am primit mai multe oferte de vanzare a firmei, la modul serios exista trei jucatori mari pe plan mondial care ne curteaza. Nu consideram ca acum, astazi, e momentul sa vindem, total sau partial. Noi suntem o afacere de familie si avem anumite valori pe care multinationalele ori nu le au, ori nu le acorda prioritate. Eu nu stiu ce as face maine daca as vinde firma. M-as odihni probabil vreo doua saptamani, dar dupa aceea? Nu am avut, in 27 de ani, senzatia ca trebuie sa fac asta din obligatie. Daca stau prea mult pe acasa, incep sa nu mai am rabdare”, spune Cristi Nechita-Rotta.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri