Vanzarile in magazinele duty-free din Franta Italia, Marea Britanie, Germania si Singapore, care inregistreaza 75% din totalul cheltuielilor facute de turistii straini din lume, au scazut cu 3% in al doilea trimestru din 2014, din aprilie pana in iunie, arata CNBC.

"Aceste scaderi nu se datoreaza unei diminuari a numarului de turisti, ci a sumei medii per tranzactie", a anuntat Global Blue.

Scaderea cheltuielilor facute de turistii straini la nivel global a fost determinata in primul rand de sumele mai mici cheltuite de cumparatorii rusi si chinezi. Numarul turistilor rusi care fac cumparaturi in regim duty-free in strainatate a scazut cu 18% in al doilea trimestru, in contextul in care acestia reprezinta 20% din aceasta piata. Apetitul rusilor pentru cumparaturi in alte tari a scazut pe fondul unei deprecieri a monedei locale, rubla, pe fondul tensiunilor cu Ucraina. Ca urmare a crizei generate de anexarea Crimeii de catre Rusia si a racirii relatiei cu Occidentul, rubla s-a depreciat cu 10% fata de dolar.

Vanzarile duty-free catre turistii rusi a scazut cu 24% in aprilie, cu 22% in mai si cu 19% in iunie. Retailerii duty-free din Italia, cea mai populara destinatie de shopping pentru turistii rusi, a fost afectata puternic de scaderea cumparaturilor facute de acestia. In Milano, de exemplu, vanzarile au scazut cu 12% in aprilie, cu 10% in mai si cu 14% in iunie.

Principiul dominoului in vanzarile duty-free

O alta piata afectata de cheltuielile mai mici facute de rusi a fost cea din Londra, unde vanzarile duty-free au scazut cu 40% in mai, in timp ce in Paris, vanzarile catre rusi au scazut cu 26% in mai, iar in iunie au revenit la -6%.

Citeste si:

In acelasi timp, cheltuielile facute de turistii chinezi, care au generat anul trecut 27% din vanzarile duty-free la nivel global, au crescut cu 9% in al doilea trimestru, comparativ cu alte cresteri trimestriale de 30% sau 50%, inregistrate in ultimii ani. Turistii chinezi sunt pe locul doi intr-un top al cheltuielilor facute in alte tari, urmati de rusi.

Economia Chinei, care a crescut cu procente de doua cifre inainte de criza financiara globala, a incetinit in ultimii ani. Cresterea economica a scazut cu 7,7% in 2013, cel mai scazut nivel al cresterii din 1999. In al doilea trimestru al acestui an cresterea a fost de 7,5%, mai mare decat rata de crestere din primul trimestru.

Cei mai afectati de acest declin al vanzarilor duty-free au fost retailerii francezi si germani, care au inregistrat o scadere a vanzarilor catre turistii straini de 5,2, respectiv 4,5%.

Sursa foto: Oameni care fac cumparaturi in oras/ Shutterstock