Antreprenorul Dragos Anastasiu, care detine doua dintre agentiile de turism amendate de Consiliul Concurentei pentru practici anticoncurentiale (Nova Travel si Touring Europabus), a declarat ca este "vinovat in litera legii, dar nu in spiritul legii" si considera ca finalul anchetei Consiliului trebuia sa fie cu avertismente, "pentru ca nu a existat niciun efect in piata". Omul de afaceri sustine ca principalul "vinovat" pentru amenzile date de Consiliul Concurentei este "legislatia aberanta" care trebuie schimbata imediat.

Dragos Anastasiu, proprietarul grupului Eurolines, a vorbit, intr-o conferinta de presa, despre situatia industriei turismului, despre lectiile invatate dupa ancheta Consiliului Concurentei, dar si despre masurile urgente care trebuie luate pentru imbunatatirea cadrului legal.

"2018 a fost cel mai greu an pe care l-am avut de cativa ani incoace. A fost cea mai traumatizanta perioada a vietii mele de antreprenor. Si nu ma refer la bani, ci la logica si dreptate", a marturisit Dragos Anastasiu, in debutul conferintei de presa. Motivul? Garantarea pachetelor de vacanta si ancheta Consiliului Concurentei.

"Tema garantarii a fost o chestiune care a generat polemici, acuze si fake news-uri. Exista o directiva europeana care reglementeaza zona de pachete si produse turistice, de tip charter, si care are peste 30 de ani. O directiva europeana care protejeaza clientii atunci cand o agentie intra in insolventa. Aceasta legislatie nu a fost implemetata cum se cuvenea in Romania. A fost stabilit un plafon de 50.000 de dolari, absolut insuficient pentru orice insolventa. Acest lucru a generat o isterie in rangul operatorilor de turism, pentru ca cele 524 de insolvente din ultimii 10 ani au dus la doua efecte importante. Primul a fost ca au fost pagubiti clientii si al doilea, pierderea imaginii agentiilor de turism. Aceasta chestiune a generat discutii in interiorul industriei, care au condus la investigatia Consiliului Concurentei", a declarat Dragos Anastasiu.

Antreprenorul a explicat ca nu toate serviciile agentiilor de turism sunt garantate prin aceasta directiva europeana.

Georgiana Badescu, Schoenherr...
Citeste si: Badescu, Schoenherr: Un e-mail problematic poate atrage o investigatie

Acest 100% induce in randul populatiei ideea ca indiferent ce isi cumpara de la agentia de turism sau de pe internet ar fi asigurat. Este fals! Sunt asigurate doar pachetele. Directiva nu are de-a face cu serviciile singulare pe care agentiile de turism sau internetul le ofera

Dragos Anastasiu, proprietarul Eurolines

"Romania a reusit performanta nu numai sa nu dea legea la timp, ci sa o mutileze in sensul european. Ultimul raport de convergenta al Comisiei Europene indica Romania ca posibil candidat pentru infringement, pentru ca a introdus o discriminare in ceea ce priveste turoperatorii straini. Avem promisiunea ca se va schimba in Parlament. Nici macar un copy-paste nu am reusit sa facem in mod coerent", a mentionat Dragos Anastasiu.

"Legislatia este aberanta si trebuie schimbata imediat"

In ceea ce priveste investigatia Consiliului Concurentei, proprietarul Eurolines a declarat ca aceasta a pornit de la discutii in piata, "o intalnire cu 150 de oameni, in care anumiti colegi de-ai nostri s-au exprimat cu privire la problemele din piata si ce inseamna incalcarea anumitor legi de tip reclama mincinoasa, si ce inseamna anumite comportamente comerciale care au sanse sa conduca la insolventa".

Angajatorii si...
Citeste si: Studiu despre impactul voucherelor de vacanta. Recomandari pentru 2019

Chiar si numai aceasta discutie a fost suficienta pentru ca cei de la Consiliul Concurentei sa-i considere pe toti cei prezenti la acea intalnire vinovati. "Legea Concurentei nu se refera numai la efecte, ci si la obiect. Legea este europeana, nu romaneasca. Nu a existat niciun efect in piata. Nu a existat niciun client pagubit in piata. Au existat vorbe, discutii si mailuri, care au avut la baza teama de insolvente in spectrul agentiilor de turism", a adaugat Anastasiu.

A doua tema pentru turoperatorii anchetati a fost legata de aliantele pe charter. Doar ca fara aliante pe chartere, produsele turistice nu ar putea sa existe pe piata din Romania.

Niciun turoperator din Romania, cu unele exceptii, nu poate sa umple avioanele singur. Si nu are alta sansa decat sa se alieze cu altii. Este o practica europeana. Nici macar Consiliul Concurentei nu spune ca e o problema cu ea. In astfel de aliante se mai poarta discutii. Unii vin si fac comentarii cu privire la politica comerciala a celor din alianta sau concurentilor. Unii activi, altii pasivi. Astfel de discutii sunt ilegale, chiar daca esti pasiv. La final sunt toti vinovati si nu se mai tine cont nici daca esti activ, nici daca esti pasiv, nici daca te-ai delimitat in doua randuri (ambele au fost ale mele) si in alte sase nu

Dragos Anastasiu, proprietarul Eurolines

Consiliul Concurentei a...
Citeste si: Asiguratorii vor plati jumatate din amenzile Concurentei pe 2018

Acesta a reclamat legislatia aberanta si a explicat cum a fost calculata amenda pe care a primit-o de la Consiliul Concurentei.

"Legea Concurentei amendeaza companiile la cifra de afaceri, intre 0,5% si 10%. In cele mai multe tari din UE, cand se aplica acest procent, se aplica la cifra de afaceri relevanta. De exemplu, se ancheteaza asiguratorii. Acestia au RCA, CASCO, asigurari de casa, de travel etc. Se ancheteaza RCA-ul. Unii au din suma totala RCA 2%, altii 10%, altii 90%. Cand se calculeaza amenda, la cifra de afaceri anterior amenzii (in cazul agentiilor de turism, anul 2017, in conditiile in care investigatia Consiliului acopera perioada 2013-2016), se ia in calcul toata cifra de afaceri. Anchetez pe RCA, te anchetez la toata cifra de afaceri. In cele mai multe tari europene se vorbeste despre cifra de afaceri relevanta. Anchetezi RCA, amendezi RCA, anchetezi chartere, amendezi chartere. Romania e diferita de normalitatea europeana si de sensul dat de legiutor, care spune ca te amendeaza proportional cu cifra de afaceri. De ce? Pentru ca ai beneficiat de intelegeri. Intelegerea ta a avut efect in piata, ai beneficiat de aceasta intelegere in procentajul egal cu cifra de afaceri. Modul in care se calculeaza amenda este aberant si trebuie schimbat imediat, nu pentru noi, ca nu ne mai ajuta", a precizat Anastasiu.

Agentia Touring Europabus, detinta de Anastasiu, a primit cea mai mare amenda de la Consiliul Concurentei, aproape 1.160.000 de euro. Nova Travel, a doua agentie detinuta de Anastasiu, anchetata de Consiliul Concurentei, a primit o amenda aproape 27.000 de euro.

"In cazul Nova Travel, doar 2,8% era procentul relevant pentru ceea ce Consiliul Concurentei a anchetat, produse si pachete turistice. Suntem tara in care se vorbeste despre abuzuri, dar nimeni nu vorbeste despre abuzurile la adresa antreprenorilor din Romania prin legislatie aberanta. Nova Travel, care are 5% din piata de chartere, plateste 60% din amenda", a explicat Anastasiu.

Pentru agentiile din grupul Eurolines vor urma cativa ani fara profit si fara investitii. "Vom munci doi ani fara profit. Pe noi nu o sa ne bage pe pierdere. Nu o sa mai investim in urmatoarea perioada si vom plati amenda Consiliului Concurentei", a spus Dragos Anastasiu.

Aliantele intre turoperatori vor continua

In ciuda investigatiei Consiliului Concurentei, aliantele pe chartere intre agentiile de turism vor continua.

Nu se va schimba nimic. Am invatat ca dincolo de faptul ca facem o alianta si impartim locurile in avion, in rest, trebuie sa ne uram intre noi. Asta este ideea care pleaca de la Consiliul Concurentei. Presedintele Consiliului Concurentei a spus ca trebuie sa curga sange intre concurentii din Romania. Ideea este sa nu existe aliante. Nu o sa curga sange, dar nici nu o sa mai vorbim

Dragos Anastasiu, proprietarul Eurolines

Dragos Anastasiu a marturisit ca se simte vinovat in "litera legii, nu in spiritul legii", punctual pentru anumite chestiuni, cum ar fi faptul ca a fost prezent la intalniri, ca nu a cunoscut legea, ca nu a stiut ca trebuie sa se delimiteze de fiecare data de discutiile purtate de colegii din industrie.

"Am recunoscut ca am gresit pe litera legii. Prezenta mea sau a oricarui angajat din grup intr-o sedinta duce la amenda. Dar de la asta pana la intentie (ceea ce a transmis Consiliul Concurentei in piata) este o diferenta. E pacat ca s-a intamplat ce s-a intamplat si cred ca finalul trebuia sa fie cu avertismente, pentru ca nu a existat niciun efect in piata", a conchis Dragos Anastasiu.

Citeste si: Alin Burcea, Paralela 45: Turistii nu isi pot recupera banii pe vacante. Seful Consiliului Concurentei a facut spectacol

Sursa foto: Agerpres / Cristian Nistor

Mai multe articole din sectiunea Turism »



Citeste si
Ce trebuie sa stii despre controalele Consiliului Concurentei