Senatul a respins ajutorul de stat pentru Blue Air. Care este poziția companiei

Blue Air a transmis o Scrisoare Deschisă către Senatul României în care exprimă poziția companiei cu privire la decizia acestuia de a respinge, în ședința de ieri, prevederile ordonanței de urgența nr. 167, aprobată de către Guvernul României în data de 2 octombrie 2020, prin care este acordată o garanție de stat de 300 milioane lei companiei Blue Air. Documentul include clarificări referitoare la normele europene privind ajutoarele de stat și la situația specifică a Blue Air Aviation S.A.

Redăm mai jos textul integral al documentului:

Stimați membri ai Senatului României,

Suntem surprinși de decizia dumneavoastră de a respinge, în ședința de ieri, prevederile ordonanței de urgență nr. 167, aprobată de către Guvernul României în data de 2 octombrie 2020, prin care este acordată o garanție de stat de 300 milioane lei companiei Blue Air. Vă transmitem în cele ce urmează câteva clarificări privind normele europene privind ajutoarele de stat și situația specifică a Blue Air Aviation S.A.

Clarificări privind scopul și principiile ajutoarelor de stat

Citeste si:
Reduceri MARI la zborurile Blue Air
Reduceri MARI la zborurile...

Ajutoarele de stat, prin definiție, au scopul de a remedia un eșec de piață fără a duce la distorsiuni în funcționarea acesteia.

De aceea, forma de proprietate asupra unei companii nu poate fi, în nici un caz, criteriu de acordare a unui asemenea ajutor. În mod specific, avizarea prealabilă de către Comisia Europeană a oricărui ajutor de stat acordat de statele membre are tocmai scopul de a preveni asemenea decizii care ar distorsiona semnificativ piața liberă în favoarea unor companii mai puțin competitive, dar cu capital de stat sau care beneficiază de ajutor de stat – cum ar fi, în cazul de față, Tarom S.A.

Consecințe asupra industriei aviatice românești

Principiul mai sus menționat cere ca toţi operatorii economici din domeniul transportului aerian din România să fie sprijiniți proporțional, astfel încât să fie conservate cotele de piață și proporționalitatea prețurilor existente înainte de acordarea ajutorului de stat.

Citeste si:
Sprijin de 4,4 mil.euro pentru compensarea operatorilor...
Comisia Europeană aprobă...

Mai mult, respectarea acestui principiu nu se limitează numai la sprijinul financiar, ci și la orice altă formă de intervenționism - cum ar fi, de pildă, încredințarea de catre stat a comenzilor de transport aerian în mod discreționar cu precădere operatorului de stat, fără a lua în considerare proporțional cotele de piață ale operatorilor economici relevanți și/ mai ales rutele pe care aceștia operează în mod tradițional.

Respectând acest principiu, după mai mult de 5 luni de la solicitarea noastră, Guvernul Român a aprobat în data de 19 august 2020, prin Ordonanța de Urgență nr. 139, măsura ajutorului de stat pentru ambii operatori aerieni cu capital românesc Tarom și Blue Air pentru compensarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei COVID- 19 – tocmai pentru a putea trata ambii operatori în mod coerent (deși Tarom S.A. beneficiase la acea dată deja de un ajutor de stat de urgență aprobat în luna februarie 2020).

Deciziile Comisiei Europene

Avand in vedere cele prezentate în Notificarea formală din data de 14 august 2020, în data de 20 august 2020 Comisia Europeană a avizat, în regim de superurgență, o garanție de stat de până la aproximativ 62 de milioane euro (aproximativ 300 milioane lei) în favoarea companiei aeriene românești Blue Air. Măsura urmărește să compenseze compania aeriană pentru daunele directe suferite din cauza suspendării zborurilor în perioada 16 martie – 30 iunie 2020 (estimate la maxim 28 milioane euro), precum și să îi ofere suport urgent pentru acoperirea deficitului de lichiditate (estimat la maxim 34 milioane euro).

Citeste si:
USR solicită organizarea unui plen pentru adoptarea „Fără Penali”
USR solicită Senatului...

În ceea ce privește Tarom S.A., Decizia Comisiei a fost emisă în data de 5 octombrie 2020, pentru o garanție de stat acordată pentru acoperirea pierderilor suferite din cauza suspendării zborurilor în perioada 16 martie – 30 iunie 2020 (estimate la maximum 19,3 milioane euro), considerându-se probabil că operatorul beneficiase deja de ajutorul de stat de salvare de 37 milioane euro, aprobat în februarie 2020.

În comunicatul de presă emis în data de 19 august 2020 cu ocazia avizării măsurii de ajutor de stat pentru Blue Air, vicepreședintele executiv al Comisiei Europene, Margrethe Vestager, responsabil cu politica de concurență, a declarat că ”sectorul aviației a fost grav afectat de pandemia de coronavirus. Acest împrumut de 62 de milioane de euro garantat de stat va permite, în parte, României să compenseze Blue Air pentru pierderile suferite ca urmare a pandemiei de coronavirus. În același timp, va oferi companiei aeriene resursele necesare pentru a rezolva o parte din nevoile sale urgente și imediate de lichiditate. Acest lucru va evita perturbările pentru pasageri și va asigura conectivitatea regională, în special pentru numărul semnificativ de cetățeni români care lucrează în străinătate și pentru multe întreprinderi locale mici, care depind de biletele accesibile oferite de Blue Air pe o rețea de rute destinate să răspundă nevoilor lor specifice. Continuăm să lucrăm cu statele membre pentru a discuta posibilitățile și a găsi soluții viabile pentru a salva această parte importantă a economiei, în conformitate cu normele UE."

Comisia a constatat că această măsură va contribui la asigurarea continuității serviciilor de zbor pentru aproximativ 400.000 de pasageri care au rezervat un zbor cu Blue Air în următoarele luni sau așteaptă rambursarea biletului anulat. Mai mult, măsura va contribui la menținerea conectivității regionale pentru numărul semnificativ de cetățeni români care lucrează în străinătate, precum și pentru întreprinderile locale mici, care depind de biletele accesibile oferite de Blue Air pe o rețea de rute dezvoltate de companie pentru a răspunde nevoilor lor de călătorie. În același timp, condițiile stricte ale împrumutului în ceea ce privește remunerarea și utilizarea fondurilor și durata limitată a ajutorului vor reduce la minim potențiale distorsiuni concurențiale determinate de sprijinul de stat.

Pe această bază, Comisia Europeana a concluzionat că măsura luată de Guvernul Romaniei este în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat.

Impactul deciziei dumneavoastră

Presupunând faptul că modificarea aprobată de dumneavoastră în ședința de Senat de ieri, 22 octombrie 2020, este preluată și ratificată și de Camera Deputaților și promulgată de Președintele României, și presupunând că prevederile sale ar putea avea efect retroactiv (ceea ce, din fericire, nu este cazul !), în plus față de efectele prezentate de doamna Vestager în comunicarea de mai sus, Romania va pierde un contribuitor important la bugetul de stat, mii de locuri de înaltă calificare și un pilon important al industriei aviatice românești. În plus, încrederea mediului de afaceri român și internațional în dorința statului român de a sprijini mediul antreprenorial va fi profund șubrezită.

Precizez faptul că, în măsura în care Blue Air ar dispărea (așa cum reiese din intențiile exprimate cu ocazia ședintei de ieri), piața lăsată liberă de către Blue Air nu va fi ocupată de către TAROM S.A, ea însăși în dificultate, ci de către principalul nostru competitor. Pentru referință, această companie în ultimele luni a preluat deja, fără nici un cost, multe din rutele dezvoltate cu investiții masive în ultimii ani de către Blue Air și a ajuns să deservească, în septembrie 2020, peste 60% din piața de transport aerian din România.

Pasagerii români vor continua să călătorească, dar nu vor mai plati taxe și impozite în România.

Aeronavele cu care aceștia vor călători vor continua să polueze, dar România nu va beneficia de contribuții la fondul de mediu.

Competitorii noștri poate vor angaja câțiva din piloții, însoțitorii de bord, inginerii și tehnicienii noștri, dar aceștia nu vor plăti decât parțial taxe în România și nu vor contribui la continuarea tradiției aviatice românești.

Competitorii noștri nu vor plăti contribuții la autoritațile aviatice române, nu vor angaja companii românești și nu vor lua în nici un fel în considerare interesul românesc atunci când vor lua decizii comerciale.

Aeroporturile românești vor fi dependente de câte un operator aproape monopolist, care va extrage profituri masive, profituri care nu se vor întoarce în nici un fel în România.

Sper că nu asta vă doriți și că decizia dumneavoastră de ieri, aproape unanimă, este o uriașă neînțelegere.

Poziția Blue Air

Suntem onorați de decizia Guvernului României de a ne sprijini în această perioadă complicată și suntem hotărâți să ne îndeplinim toate angajamentele pe care ni le-am asumat. Vom continua să luptâm pentru această companie, pentru aviația românească, pentru echipa și pasagerii noștri.

Din păcate, decizia dumneavoastră de ieri, ne face misiunea mult mai dificilă. Deși nu poate avea consecințe juridice, ea impactează iremediabil încrederea, deja sensibil șubrezită, a pasagerilor și partenerilor noștri comerciali.

Faptul că statul român a fost de acord să garanteze pentru noi este o mare responsabilitate. Prioritatea noastră zilele acestea este să ne asigurăm că implementăm măsura de ajutor de stat aprobată de Guvernul României astfel încât să putem asigura continuitatea activității noastre și să ne putem îndeplini toate angajamentele pe care ni le-am asumat.

Puteți fi siguri că vom continua să facem tot ce ține de noi astfel încât să trecem cu bine și acest nou val de pandemie și să ieșim cu bine din iarnă, pregătiți să concurăm din nou cu marile companii de low-cost europene. Ne-am bucura să avem susținerea dumneavoastră în acest demers – rămânem disponibili pentru orice informații sau clarificări în acest sens.

Sursa foto: Shutterstock

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri