Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) comunică neregulile întâlnite de echipa de control, până la data de 14 iunie 2022, urmând ca, așa cum a anunțat deja, cuantumul amenzii să fie stabilit ulterior, conform prevederilor transpunerii nîn legislația națională a Directivei europene Omnibis, în urma publicării în Monitorul Oficial a procedurii care se aplică în acest caz.

Deși au fost realizate mai multe verificări, cel puțin în anii 2021 și 2022, în urma cărora s-au constatat nereguli similare, iar operatorul aviatic a fost avertizat, consiliat și i s-au interzis practicile comerciale incorecte de la acel moment, acesta a recidivat.

Ce nereguli au găsit inspectorii ANPC la Blue Air

Astfel, în perioada analizată de comisarii ANPC, mai exact începând cu 30 aprilie 2021 (momentul ridicării majorității restricțiilor de zbor impuse de pandemia de Covid-19) și până la data de 14 iunie 2022 - când rezultatele cercetărilor au fost aduse la cunoștința reprezentantului companiei -, operatorul economic a anulat 11.289 de zboruri.

Acestora le corespund 178.405 rezervări pentru care s-au efectuat plăți în valoare toatală de 66.585.967,68 lei calculate la cursul în lei comunicat de BNR în data de 14 iunie 2022 al valutelor, de către consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene în care compania aeriană supusă verificărilor operează, cu regularitate, zboruri.

Cele 20 de state totalizează 92% din populația totală a Uniunii și că acestea sunt: Croația, Luxemburg, Polonia, Portugalia, Austria, Grecia, Olanda, Irlanda, Bulgaria, Danemarca, Spania, Suedia, Finlanda, Germania, Belgia, Franța, Italia, Cipru și România.

Echipa de comisari ANPC a lucrat, în tot acest timp, în colaborare cu Centrul European al Consumatorilor România, care a centralizat un număr de 924 de reclamații transfrontaliere referitoare la serviciile operatorului aviatic, primite la nivelul rețelei ECC-Net.

Numărul de anulări de zboruri precizat a vizat rezervări realizate începând cu 30 aprilie 2021 și continuând cu anii 2022 și 2023.

Promoție la anulări

Practic, din situația pusă la dispoziție de către operatorul economic, rezultă că, pentru multe din zborurile planificate, anularea s-a făcut la scurt timp de la punerea la dispoziție pe piață a ofertei de zbor. Numărul anulărilor este unul foarte mare, iar ceea ce prejudiciază în mod grav interesele economice ale consumatorilor nu se referă doar la valoarea efectivă a acestor bilete, ci și la faptul că, nu de puține ori, consumatorii le achiziționează în scopuri bine stabiliet: vacanțe, concedii, în interes personal, medical și altele, pentru care sunt necesare cheltuieli suplimentare aferente serviciilor de cazare, masă, acces obiective turistice, transfer/legături cu alte zboruri.

Astfel echipa de comisari ANPC a constatat că practica operatorului economic de a lansa oferte, de a îndemna către achiziționarea biletelor, în multe cazuri, la un preț avantajos (beneficiind de diverse promoții) pentru consumatori, în condițiile în care aceștia plătesc sumele aferente zborului și, în multe cazuri, după o scurtă perioadă, operatorul economic anulează zborurile, fără a oferi o justificare aferentă anulării, precum și fără a proceda la restituirea contravalorii achitate și a compensațiilor cuvenite în aceste situații este, conform Regulamentului CE 261/2004, considerată a fi o practică comercială incorectă, contrară cerinţelor diligenţei profesionale.

Sfaturile ANPC pentru turiștii români

  • ANPC recomandă consumatorilor să semnaleze situațiile similare celor prezentate mai sus, indiferent de compania aeriană unde acestea sunt înregistrate.
  • ANPC îi avertizează pe consumatori să manifeste atenție sporită la achiziționarea biletelor de avion emise de operatorul economic menționat, pentru a limita potențialul prejudiciu creat în cazul în care situații ca cele descrise mai sus se repetă.
  • ANPC îi avertizează pe consumatori că societățile comerciale care recuperează sumele nerambursate de companiile aeriene, în cazul anulării zborului, percep comisioane pentru aceste servicii.

Reacția Blue Air la adresa verificărilor ANPC

Compania BLUE AIR AVIATION SA a luat cunoștință din materiale de presă publicate în mediul online de amenințările formulate la adresa sa de dl. Horia Constantinescu, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.

Pentru că până la acest moment, nu am primit absolut niciun înscris oficial prin care amenințările diseminate în mediul online să fie comunicate societății în mod oficial, având în vedere numeroasele solicitări pe care le-am primit din partea mass media, vă aducem la cunoștiință faptul că nu putem răspunde unor acuzații publicate în presă, scrisă sau online, neavând nicio dovadă că acestea au fost formulate de un înalt oficial al Statului Român, urmând a reveni cu un comunicat cu privire la aspectele menționate în mass media la data la care vom lua la cunoștință de respectivele acuzații prin intermediul unui înscris oficial, emis în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri