ANPC, în control la Nordis: Ce caută inspectorii de la Protecția Consumatorilor

Sursǎ foto: Nordis

ANPC, în control la Nordis: Ce caută inspectorii de la Protecția Consumatorilor

Cuprins Articol:

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) verifică firmele din grupul Nordis pentru a verifica dacă dezvoltatorul a respectat legislația privind protecția consumatorilor.

„Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) desfășoară acțiuni de control tematic asupra dezvoltatorilor imobiliari, având ca scop verificarea respectării prevederilor legale. În acest context, grupul de firme Nordis se află în atenția ANPC”, se arată într-un comunicat al instituției.

Controalele inițiate în 2023 și continuate în 2024 au ca obiect, printre altele, următoarele acte normative:

În situația existenței unor suspiciuni privind clauze abuzive consumatorul persoană fizică se poate adresa fie direct instanțelor judecătorești competente fie prin depunerea unei reclamații la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) în temeiul art.13 din Lege 193/2000 care după soluționarea definitivă a acestor acțiuni informează autoritatea competența în vederea publicării acestora pe site-ul oficial.

În cazul acestor suspiciuni privind existența clauze abuzive Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) trimite în temeiul art. 12 din Legea 193/2000 către instanțele judecătorești competente procesul verbal de constatare a contravenției iar acestea se pronunță asupra caracterului abuziv al acestor clauze informând autoritatea despre acest aspect.

„Facem precizarea că Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) până la această dată nu a fost informată de către instanțele judecătorești competente cu privire la existența unor eventuale clauze abuzive în contractele încheiate de consumatori persoane fizice cu una dintre societățile din grupul de firme Nordis”, se mai arată în comunicatul ANPC.

Situația reclamațiilor și măsurilor dispuse

În 2023, ANPC a înregistrat patru reclamații (trei inițiale și o revenire) împotriva SC Nordis Management SRL. Dintre acestea:

  • Două au fost întemeiate, soldându-se cu sancțiuni contravenționale în valoare totală de 5.000 lei;
  • Una nu a putut fi soluționată deoarece reclamantul a inițiat acțiune pe cale judecătorească, prin care solicitat rezoluțiunea promisiunii bilaterale (dosar nr. 26883/3/2023, Tribunalul București)

În 2024, ANPC a primit alte patru reclamații: două împotriva SC Nordis Management SRL și două împotriva SC Nordis Mamaia SRL. Dintre acestea:

  • Două reclamații au fost clasate ca nesoluționabile, fiind deja pe rolul instanțelor (dosare nr. 39329/3/2023 și nr. 1165/3/2023);
  • Alte două sunt în curs de cercetare, fiind în termenul legal de soluționare, acestea aflându-se pe rolul instanțelor judecătorești.

”Precizăm faptul că în cazul reclamațiilor de mai sus consumatorii persoane fizice au ales să se dreseze inițial instanțelor judecătorești competențe și ulterior au formulat o reclamație către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC)”, se mai arată în anunțul Autorității.

În cadrul acțiunilor de control au fost solicitate dezvoltatorului imobiliar S.C. Nordis Management S.R.L. și altor societăți din grupul Nordis informații și documente.

Documentele solicitate și lipsa cooperării

ANPC a solicitat dezvoltatorilor documente, inclusiv:

  • lista cu creditele ipotecare acordate consumatorilor,
  • materiale publicitare,
  • autorizații de construire,
  • întreaga documentație cadastrală,
  • schițe/planuri unități locative,
  • procese verbale de recepție la terminarea lucrărilor,
  • documente din care să reiasă motivele pentru care s-a realizat prelungirea termenelor de livrare
  • a unităților locative,
  • modele de promisiuni de vânzare-cumpărare folosite în relația cu consumatorii,
  • contracte de vânzare și convenții încheiate cu firme din grupul Nordis și diferite liste care pot fi
  • generate/extrase din propriile evidențe (lista cu unitățile locative pentru care au fost încheiate
  • promisiuni cu consumatorii, lista cu unitățile locative din care să reiasă disponibilitatea, etc).

SC Nordis Management SRL și SC Nordis Mamaia SRL au solicitat prelungiri ale termenelor pentru transmiterea documentelor, dar nici până la datele stabilite (12.11.2024) nu au furnizat informațiile necesare.

S.C. Nordis Management S.R.L. a solicitat, amânarea transmiterii informațiilor și documentelor pentru data de 06.01.2025, întrucât în această perioadă sunt efectuate controale inclusiv din perspectiva altor instituții cu atribuții de control ale statului român, termen cu care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) nu a fost de acord, fiind acordată o prelungire a termenului cu câteva zile pentru o parte din documentele solicitate, pentru celelalte informații și documente termenul de transmitere fiind data de 12.11.2024.

Personalizate pentru tine