21 Noiembrie 2022

Liniile aeriene vor să introducă zboruri cu un singur pilot. Care sunt riscurile



Linii aeriene, dar și autorități de reglementare din întreaga lume, cer tot mai insistent ca avioanele de pasageri să nu mai aibă pilot și copilor, ci doar un pilot. Care sunt însă riscurile unui asemenea proiecte?

Ideea ca avioanele de linie să aibă doar un pilot este propusă ca o soluție pentru problemele de personal ale companiilor aeriene, dar și pentru reducerea costurilor acestora. Peste 40 de țări, printre care Germania, Marea Britanie și Noua Zeelandă, au cerut instituției internaționale de reglementare, care ține de ONU, să dea undă verde acestei modificări, scrie Bloomberg.

Și EASA, agenția UE privind siguranța aeriană, lucrează la norme în acest sens. Oficialii EASA afirmă că zborurile de linie cu un singur pilot ar putea deveni o realitate din 2027.

Care sunt riscurile eliminării copilotului

Însă, conform Bloomberg, planul nu-i mulțumește nici pe piloți, nici pe pasageri. De pildă, președintele asociației internaționale a piloților afirmă că un căpitan de avion singur riscă să fie depășit de o situație de urgență înainte să fie ajutat de personalul de cabină. În opinia sa, ideea pilotului singur este una care nu le putea veni decât unor persoane care nu au fost prea des la manșă.

Un alt risc este reprezentat de situațiile în care pilotul decide să se sinucidă prăbușindu-se cu avionul – cel mai recent caz a avut loc în China, în luna martie a acestui an, ducând la moartea a 130 de persoane. Studiile realizate înaintea pandemiei arată că până la 8% dintre piloții au gânduri suicidare, iar procentul e posibil să fi crescut.

Pe de altă parte, tehnologia ar putea permite ca pilotul să fie secondat ”remote” de la sol, mai ales că de acum câțiva ani există și avion fără pilot. De-a lungul timpului, posturi precum cel de inginer de zbor, navigator sau operator radio au dispărut – iar copilotul ar putea avea aceeași soartă. Chiar și piloții ar putea fi reduși la un rol de supraveghere a unor sisteme automatizate de zbor în jurul anului 2030, conform EASA.



Citeste si