Pilot explică de ce să nu ne temem de „aeroporturile periculoase”, pe care aterizările sunt agitate

Sursǎ foto: Shutterstock

Pilot explică de ce să nu ne temem de „aeroporturile periculoase”, pe care aterizările sunt agitate

Cuprins Articol:

În contextul în care incidentele aviatice din ultima vreme a atras atenția călătorilor din întreaga lume, în special a celor care se tem de avion, un pilot specializat în aterizări pe „aeroporturi periculoase” vine cu câteva explicații care să-i liniștească pe pasageri.

În lume sunt mai multe „aeroporturi periculoase”, unele pe care doar câțiva piloți pot ateriza, iar Europa este și ea gazda câtorva aeroporturi care pun abilitățile piloților la încercare, dar și calmul pasagerilor.

Un pilot specializat în aterizări pe aeroporturi periculoase, Zbigniew Mlotkowski, director de instruire a echipajului operatorului aerian KlasJet din Lituania, explică modul în care piloții sunt pregătiți pentru cele mai dificile decolări și aterizări și ce înseamnă acestea pentru pasageri.

Piste scurte și relief accidentat: ce face un aeroport periculos

Aeroporturile sunt clasificate ca fiind periculoase pe baza mai multor factori, relatează Euronews. Unul dintre principalele elemente care influențează siguranța unui aeroport este terenul. Munții din jur îngreunează adesea aterizările, obligându-i pe piloți să recurgă la proceduri speciale.

Condițiile meteorologice sunt de asemenea importante, deoarece vânturile puternice în combinație cu dealurile și munții pot provoca turbulențe locale.

Vânturile transversale pot afecta manevrarea și controlul aeronavelor, în timp ce micro-exploziile creează curenți descendenți rapizi, determinând aeronavele să piardă altitudine.

Dimensiunile pistei joacă, de asemenea, un rol crucial. O pistă scurtă și îngustă necesită abilități perfecționate pentru ca un pilot să mențină calea de aterizare.

Europa găzduiește două dintre cele mai periculoase aeroporturi din lume

Aeroportul Madeira Funchal (FNC) este cunoscut pentru locația sa complicată. Prinsă între pante abrupte și stânci, pista de aterizare este una care necesită o abordare specială la fiecare aterizare, dar și decolare a unei aeronave.

Vânturile dinspre munții din apropiere creează turbulențe locale, care adesea provoacă întârzieri sau anulări ale zborurilor.

Vara trecută, vânturile puternice au forțat anularea sau devierea a peste 80 de zboruri pe o perioadă de trei zile în august.

Un alt aeroport cunoscut pentru condițiile dificile ale pistei este Aeroportul Innsbruck (IIN) din Austria. Este situat în Alpi într-o vale înconjurată pe aproape toate părțile de munți înalți și stâncoși.

Acest lucru necesită proceduri speciale care trebuie urmate în timpul apropierii și aterizării. Chiar și cea mai mică abatere de la pistele proiectate poate aduce aeronava aproape de munți, ceea ce poate crea situații complicate.

Piloții urmează o pregătire riguroasă pentru aeroporturile dificile

Fiecare aeroport complex necesită o manipulare de expert și calcule foarte precise pentru a se asigura manevrele de aterizare și decolare indiferent de condițiile meteorologice.

„Sunt necesare proceduri speciale pentru fiecare fază a zborului, cum ar fi apropierea, aterizarea sau situația în care se renunță la aterizare, în cazul în care piloții decid să anuleze aterizarea din varii motive”, spune Mlotkowski.

„De obicei, există proceduri speciale concepute pentru un astfel de aeroport, care permit continuarea zborului în siguranță chiar și cu un singur motor în funcțiune”, a adăugat acesta.

Pentru a se familiariza cu aeroporturile complicate, piloții trebuie să urmeze un antrenament pe simulator. Acest lucru le permite să pună în practică experiența anterioară și cunoștințele teoretice în condiții de siguranță.

Potrivit lui Mlotkowski simulatorul oferă vizualizare detaliată a obiectelor naturale și construite de om în vecinătatea aeroportului, pregătind piloții pentru zborul către aeroportul real.

„În plus, în simulatoare, există posibilitatea de a activa (scenarii pentru) toate fenomenele meteorologice posibile care sunt aplicabile pentru anumite aeroporturi, astfel încât piloții să își poată îmbunătăți abilitățile și să fie gata să efectueze un zbor în siguranță în cele mai proaste condiții meteorologice”, a adăugat expertul.

Aeroporturile foarte complexe necesită aprobare specială pentru instructori, care trebuie obținută înainte de a putea oferi instruire pentru alți piloți.

Pe toate aeroporturile complicate aterizarea și decolarea poate fi efectuată doar de căpitanul aeronavei, deoarece căpitanii sunt mai experimentați.

"Reglementările europene necesită pregătire periodică atât teoretică, cât și practică pentru piloți la fiecare 12 luni. Cu toate acestea, pentru aeroporturile foarte complexe, valabilitatea unei astfel de pregătiri este redusă la șase luni, pentru a se asigura că au cunoștințele și abilitățile la cel mai înalt nivel", spune Mlotkowski.

Ar trebui să vă faceți griji că zburați într-un aeroport periculos?

Concluzia specialistului este aceea că îngrijorarea este firească, dar, ținând cont de toate cele explicate deja, de orele de similator, de pregătirea specială, de trecerea prin procedurile periodice pe care trebuie să o efectueze, nu ar trebui să vă fie teamă.

Avionul rămâne cel mai sigur mijloc de transport, iar asta se datorează măsurilor de siguranță care s-au luat după fiecare incident aviatic. Fiecare problemă care a fost întâmpinată anterior a fost îndreptată, iar piloții trec printr-un program de pregătire care include sute sau chiar mii de ore de simulator sau zboruri școală.

Mlotkowski subliniază că sunt luate toate măsurile de precauție posibile înainte de a se efectua o decolare și/sau o aterizare.

„Toți piloții sunt instruiți, experimentați și bine pregătiți pentru a ne asigura că munca noastră este făcută în siguranță și profesionist. Acesta este modul nostru de viață”, a mai instructorul.

Personalizate pentru tine