14 Decembrie 2009

Biocombustibili in aviatie din 2010



Utilizarea semnificativa in aviatie a combustibililor alternativi, inclusiv a biocombustibililor, se va face, cel mai probabil, incepand din anul 2020, in contextul unor investitii necesare de ordinul sutelor de miliardelor de euro.
Expertii din sectorul aviatic au apreciat, in cadrul Conferintei Mondiale privind Schimbarile Climatice (COP15) de la Copenhaga, ca schema de comercializare a emisiilor – EU-ETS – reprezinta o masura suplimentara de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera, avind in vedere ca emisiile din sectorul aviatic au o contributie semnificativa in emisiile totale de gaze cu efect de sera (GES) la nivel global, scrie NewsIn.

Expertii cred ca au la indemina un instrument si un cadru stimulativ pentru companiile din domeniul aviatic, chiar daca EU-ETS naste provocari legate de faptul ca o schema ce vizeaza spatiul Uniunii Europene se adreseaza companiilor a caror activitate nu se limiteaza la acest spatiu.

"Managementul combustibilului reprezinta una dintre preocuparile cheie ale companiei nationale romane, prin care aceasta incearca sa raspunda cerintelor privind gestionarea emisiilor de carbon, in conformitate cu Schema UE de Comercializare a Emisiilor (EU-ETS)", spun reprezentantii Tarom, companie ce a organizat la Copenhaga conferinta "Tarom – gandind verde pentru a pastra cerul albastru", in colaborare cu Ministerul Mediului.

Sectorul aviatic este unul in care economia poate sustine ecologia intrucit, pe de o parte, combustibilul reprezinta principalul factor de cost in aviatie, iar pe de alta parte, o tona in minus de combustibil consumat conduce la o reducere a emisiilor de dioxid de carbon echivalente cu 3,5 tone.

Solutiile puse deja in practica includ nu doar modificari de natura tehnologica, ci si un management integrat al TAROM realizat impreuna cu Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA) si cu Autoritatea Aeronautica Civila Romana (AACR). O reducere a distantelor pe traseele de deplasare, concretizata intr-o reducere a duratei unui zbor cu 29 de minute, poate conduce intr-un singur an la economii de peste 25 de milioane de kg de combustibil si la diminuarea cu peste 81 de milioane de kilograme a emisiilor de dioxid de carbon.

Urmarirea ciclului de viata al aeronavelor si valorificarea ecologica a componentelor acestora reprezinta un alt element important in eficientizarea transportului aviatic, iar o ardere adecvata a combustibilului in deplasarea aeronavelor a condus deja la performante remarcabile in limitarea emisiilor, concretizate intr-un consum sub 75 de grame CO2/pasager/kilometru.

De asemenea, reprezentantii Organizatiei Aeronautice Civile Internationale (ICAO) au insistat pe nevoia unei abordari comprehensive referitoare la emisii. O reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera, importanta in contextul luptei pentru prevenirea incalzirii globale, poate fi debalansata de o crestere a emisiilor de compusi cu sulf, dar si de o crestere a zgomotului ambiental, ambele cu un impact negativ asupra mediului.

Discutiile despre mediu de la Copenhaga, intre impas si progres




Citeste si