“Provocarea extinderii internationale a fost mai degraba interna”, spune Dan Isai. “Am inceput extinderea la doi ani de la deschiderea business-ului, timing-ul a fost provocarea. Multi antreprenori nu isi seteaza bine timpul de iesire pe plan international. Ideal este sa iesi afara in momentul in care ai dezvoltat procesele interne, dar nu ai ajuns inca la maximul business-ului”, considera antreprenorul.

Important este, de asemenea, sa gasesti, din timp, cativa oameni cheie pentru extindere. “Am cam 25 de oameni in plus fata de cat am nevoie acum. Si am angajat, pentru ca sunt oameni competenti si este bine sa ii am la dispozitie pentru momentele in care am nevoie de ei. Este greu sa gasesti oameni competenti. Nu va fie teama sa angajati oameni destepti, mai destepti decat tine!”, indeamna Dan Isai.

Totodata, el ar tinde sa caute parteneri de acolo, nu romani, neaparat. “Romanii sunt foarte inventivi, competenti, harnici, insa oamenii nascuti acolo cunosc limba, cultura, piata. Tineti minte – orice iesire in afara te claseaza ca un startup, un no-name”.

Totodata, fiecare piata trebuie abordata separat si individual, nu poti aplica aceeasi strategie de penetrare in orice tara. “In Scandinavia si vest, e greu sa obtii licente pentru food si a gasi locatia. Acolo, am gasit parteneri care deja fac asta, si sa ia si conceptul nostru sub ei, avand deja logistica, oameni, autorizatiile necesare”.

“Sunt insa tari in care mergi si le poti face tu, de la A la Z, atunci s-ar putea sa merite sa le faci tu, fara ajutor extern”, continua antreprenorul.

Sfaturi – vedeti potentialul pietei. Bulgaria, de exemplu, este aproape, insa si potentialul este redus, considera Dan. “Trebuie, de asemenea, sa studiezi legislatia, competitia, puterea de cumparare, preturile de achizitie, transporturile”.

“E important sa fii realist cand intri pe o piata noua, sa nu te astepti la miracole in primul an. Pe langa investitia initiala, mai aloca ceva bani, de backup. E bine sa iesi in afara inainte sa fii la capacitate maxima intern – daca ai capacitate maxima, deja intri pe mentenanta si nu pe dezvoltare”, mai sfatuieste el.

Amra Makarevic, antreprenoare care a locuit peste 10 ani in Australia, compara cele doua piete – roman si australiana.

“Noi suntem, inca, o afacere locala, avand insa planuri de extindere, insa cu un produs diferit, nu cu Cold Pressed Juicery. Ceea ce facem noi este un produs premium, sanatos, insa problema este ca are termen de valabilitate doar trei zile. Poti vinde sanatate oricand vrei, insa, realistic, nu poti vinde international in doar trei zile”, subliniaza Amra.

Fata de Romania, care este inca o piata cu mare potential, abia la inceput, piata din Australia s-a dezvoltat inca de acum 15 ani. “In Australia puterea de cumparare este alta, cultura este deja dezvoltata. Deci, ce poti aplica acolo, trebuie schimbat si adaptat in Romania”.

Totodata, legislatia in market-uri este ambigua in tara. “Poti gasi pe raftul de racoritoare doua produse, unul langa altul, aparent similare, insa, de fapt, complet diferite. Unul proaspat, organic, sanatos, si unul care doar imita acest lucru”.

Ciprian Stancu, de la Republica BIO, completeaza, spunand ca “natural” este cel mai abuzat termen, acest lucru nu inseamna ca nu au agenti cancerigeni sau pesticide inauntru.

“Este important, atunci cand intri pe o piata, sa ai mai multi factori diferentiatori. Principalul nostru factor a fost ca ne-am pozitionat ca o companie organica”, puncteaza Ciprian.

El a gandit doua modele pentru extinderea internationala – a inceput ca producator online de produse ecologice, construind in mai multe luni o platforma care poate fi francizata. “In viitorul apropiat vom incepe operatiunile online in Cehia, Polonia si Ungaria, un prim pas”.

“Cand folosesti tehnologia, care este universala, poti sa te dezvolti foarte repede si sa recuperezi orice diferente ar exista intre tine si concurenta”, spune, apasat, Stancu.

Al doilea modul francizat este magazinul fizic, la care a lucrat 1 an de zile. “Ca noi exista zeci de mii in Europa si SUA. Producatorii mici cu 100 de mp nu o sa poata sa isi vanda niciodata marfa nicaieri, decat cu sacosa, la vecini. Gandirea a fost magazin de mici dimensiuni, plasat in apropierea pietelor, unde oamenii sa cumpere produse din ferme foarte mici si care nu au suficienta marfa sa bage in alte magazine. Am fost foarte surprins – primele discutii internationale au fost chiar inainte de a deschide magazinul din baneasa – o primarie din Austria a fost absolut incantata. Un astfel de HUB ar fi mana cereasca pentru mici producatori de acolo, mi s-a spus”, incheie Ciprian Stancu.

Ce parere ai despre extinderea internationala a micilor comercianti de produse bio? Cum ti se pare piata locala? Te incurajam sa comentezi.

Partenerii evenimentului sunt Microsoft (Technology Partner), Omnichannel Day delivered by FAN Courier, Media Galaxy (partener), Altex(partener), PayU (partener), ING Bank(partener),Carrefour (partener), Service Return (sponsor) si VE Interactive (sponsor).

Sursa foto: Mircea Dragos Photography