17 Noiembrie 2021

”Oferta” ANPC de Black Friday 2021: ce comercianți au fost amendați de către autorități de la începutul campaniei din cauza neregulilor privind ofertele



Ediția din 2021 a Black Friday este una presărată cu amenzi acordate de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor(ANPC) pentru nereguli depistate la mai mulți comercianți în ceea ce privește reducerile afișate de aceștia. Puteți vedea în acest material care sunt comercianții sancționați de către ANPC în această perioadă și ce amenzi au primit.

ALTEX - amend? de 50.000 de lei aplicat? de ANPC

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor anunța că în data de 9 noiembrie, prin accesarea site-ului ALTEX, a constatat faptul că operatorul economic promova produse ca fiind la reducere de preț, fără a aplica reducerile din prețul de referință(cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus).

Reprezentanții ANPC au declarat că au depistate peste 1.000 de produse cu abateri de preț afișate pe site.

De asemenea, aceștia au adăugat că, în cadrul discuțiilor pe această temă, reprezentanții ALTEX au afirmat că ei nu pot fi corecți într-o piață în care nimeni nu e.

Pentru neregulile depistate, ALTEX a primit de la ANPC o amendă de 50.000 de lei și a fost propusă, ca măsură complementară, suspendarea activității până la încetarea practicii comerciale incorect.

Ulterior amenzii aplicate de ANPC, ALTEX a anunțat că a refăcut semnalizarea reducerilor pentru unele produse din site-urile altex.ro și mediagalaxy.ro, conform recomandărilor Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor(ANPC).

"Ne cerem scuze tuturor clienţilor pentru erorile comise, le-am remediat imediat cum ne-au fost sesizate. Pe cei care au fost afectaţi de aceste erori şi rugăm să ne contacteze la numărul de telefon 021.9196 şi vor primi tot suportul necesar. Îi asigurăm că vom investi în perfecţionarea proceselor şi sistemelor, astfel încât să le oferim, în continuare, cele mai mici preţuri din România şi cea mai bună experienţă de cumpărare", a declarat Andreea Nucă, director Customer Service Altex România, la acel moment.


Amenzi pentru mai mul?>i retaileri precum Flanco, Vivre sau Elefant.ro

ANPC a anunțat că în prima zi după înființarea Comandamentului Special Black Friday, a verificat 11 mari operatori economici, iar volumul amenzilor aplicate tuturor operatorilor controlați s-a ridicat la 275.000 de lei.

Operatorii economici sancționați au fost:

Flanco Retail SA – www.flanco.ro
FineStore Distribution SRL – magazin de băuturi alcoolice
Vivre Deco SA - www.vivre.ro
Studio Moderna SRL – www.top-shop.ro
Arsis Trading SRL - www.arsis.ro
Lc Waikiki Retail Ro SRL – www.lcv.ro
Elefant SRL – www.elefant.ro
Premium Store SRL – www.premiumstore.ro
Pc Garage SRL – www.pcgarage.ro
Evolution Prest Systems SRL – www.evomag.ro

Acestor sancțiuni li s-au adăugat 10 decizii de încetare a practicii comerciale incorecte.

Sursa foto: ANPC/Facebook


O nou? zi, o nou? rund? de comercian?>i amenda?>i: 260.000 de lei pentru business-uri precum Orange, JYSK sau BRD

În cea de-a doua zi de la înființarea Comandamentul Special Black Friday, ANPC anunța verificare a încă 10 operatori economici și sancționarea a 8 dintre ei:

• GRUP EDITORIAL LITERA SRL – www.litera.ro
• HCV INTERNATIONAL SRL – www.watchshop.ro
• ELECTRONIC WORD SRL – www.badabum.ro
• JYSK ROMANIA SRL – www.jysk.ro și magazinul cu vânzare directă Jysk Ploiești
• RETAIL CONCEPT DESIGN SRL (Mobexpert București)
• ORANGE ROMANIA SA
• DHS BIKE PART Deva
• BRD Timișoara

Cele mai importante nereguli întâlnite au fost următoarele:
- se practicau vânzări cu preț redus, în condițiile în care prețul de referință afișat pe site nu era cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile, prin modul incorect de calcul al prețului redus creându-se premisa existenței unui avantaj specific prețului, consumatorii fiind determinați să ia o decizie de tranzacționare pe care nu ar fi luat-o dacă ar fi cunoscut realitatea
În oferta de Black Friday a BRD Timișoara – care a fost transmisă consumatorilor în 87.000 de SMS-uri - nu se informa în același câmp vizual și cu aceleași caractere, prin intermediul unui exemplu reprezentativ:

  • o rata dobânzii aferente creditului, fixă şi/sau variabilă, împreună cu informaţii privind orice costuri incluse în costul total al creditului pentru consumator;
  • o valoarea totală a creditului;
  • o dobânda anuală efectivă;
  • o durata contractului de credit;
  • o în cazul unui credit sub formă de amânare la plată pentru un anumit bun sau serviciu, preţul de achiziţie şi valoarea oricărei plăţi în avans;
  • o după caz, valoarea totală plătibilă de către consumator şi valoarea ratelor.

Volumul amenzilor contravenționale aplicate celor 8 operatori, s-a ridicat la 260.000 lei.

Acestor sancțiuni li s-au adăugat:
- 7 decizii de încetare a practicii comerciale incorecte,
- o propunere de încetare a practicii comerciale incorecte, în cazul BRD.

Sursa foto: ANPC / Facebook


Nici eMAG, cel mai mare retailer online, nu a sc?pat de sanc?>iunile ANPC

ANPC anunța pe 15 noiembrie că în urma unor verificări realizate la platforma operatorului economic Dante Internațional SA(emag.ro), după aceeași metodă, prin accesarea site-ului, pentru verificarea respectării prevederilor legale la comerțul online(reduceri, promoții), a decis sancționarea acestuia.

Comisarii ANPC au constatat următoarele abateri:
1. Pe pagina de prezentarea a produselor, lângă prețul de referință (“prețul tăiat“) la care se aplică reducerea, prin apropierea cursorului mouse-ului de litera (i) apare mesajul: “Prețul tăiat este cel mai mic preț la care a fost vândut produsul în ultimele 30 de zile“, neexistând nicio altă informație care să prezinte durata promoției (reducerii), respectiv data de început a acesteia.
2. Din analiza documentației prezentate de operatorul economic privind evoluția prețurilor, în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de aplicarea reducerii, pentru produsele verificate, coroborat cu constatările de mai sus, a rezultat faptul că omiterea informației privind data aplicării reducerii este de natură să creeze confuzie și dificultate în verificarea celui mai mic preț la care sunt vândute produsele, în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de aplicarea reducerii.

Ca atare, operatorul economic a fost sancționat cu amendă contravențională în valoare de 50 000 lei.
De asemenea, comisarii ANPC au propus dispunerea măsurii de încetare a practicii comerciale incorecte a operatorului economic.

Redăm mai jos reacția integrală a eMAG după amenda aplicată de ANPC.

Aspectele sesizate de ANPC privind afișarea perioadei campaniei au fost rezolvate prompt, iar clienții nu au fost afectați. Am pus la dispoziția autorităților în mod transparent informațiile necesare privind organizarea campaniilor promoționale la eMAG. De asemenea, ANPC a verificat zeci de prețuri din cadrul campaniei Black Friday dar și din alte promoții și nu a constatat nicio abatere privind aplicarea reducerii conform legii, la cel mai mic preț din ultimele 30 de zile.

În plus, ca o dovadă suplimentară de transparență, am construit un ghid de marcaje și caracteristici ale produselor, care este public și poate fi accesat de oricine pe pagina noastră de informații, sau printr-o simplă căutare pe eMAG: https://www.emag.ro/info/ghid-de-marcaje-produse-si-preturi

Considerăm că eforturile autorităților de a susține transparența informațiilor sunt în interesul clienților și au rolul de a crește încrederea acestora în comercianți”, precizau reprezentanții eMAG.


O nou? rund? de companii sanc?>ionate: 359.000 de lei amend?

O ultimă rundă de companii sancționate de către ANPC, până la realizarea acestui material, a venit pe 16 noiembrie. Autoritatea a anunțat că alte 28 de site-uri și magazine cu vânzare directă, care au anunțat reduceri speciale în cea mai activă perioadă din an, au fost verificate de Comandamentul Special Black Friday, la 26 dintre aceștia fiind descoperite nereguli.

Operatorii economici, 22 la număr, la care s-au constatat abateri și care au fost sancționați, au fost:

  • Tensa Art Design SRL, Ilfov (www.lensa.ro)
  • F64 Studio SRL, București (www.f64.ro)
  • SMS România SRL, București
  • Montecristo SRL, Ilfov
  • Vabro Retail SA, Maramureș
  • Artima SA, Cluj
  • Meli Melo Fashion SRL, Cluj
  • Sboujee Gold SRL, Cluj
  • Laceworld Design SRL, Cluj
  • Kvantum Sport SRL, Cluj
  • Sport Vision Trading SRL, Cluj
  • Birth Stone SRL, Cluj
  • Inditex Romania SRL, Cluj
  • B&B Collection SRL, Cluj
  • H&M Henes&Mauritz SRL, Cluj
  • Eroglu România SRL, Cluj
  • Grand Bazar & Stock House Concept SRL, Oradea
  • Smyk All for Kjds SRL; Oradea
  • Kik Textillen und Non Food SRL, Oradea
  • LPP România Fashion SRL, Bistrița
  • Studio Moderna SRL, Bistrița
  • Modaverse SRL, Constanța (www.modaverse.ro)

Comisarii ANPC au constatat următoarele abateri:
- la comercializare se aflau produse la reducere, fără ca aceasta să fie aplicată din pretul de referintă
- nu există informații care să indice în mod clar și neechivoc data la care încetează oferta și faptul că aceasta se referă a stocul disponibil
- informări confuze pe site referitoare la reduceri la colecția nouă și la oferta de black friday (neconcordanțe între cele două secțiuni ale site-ului)
- prețul de referință afișat pe site nu era cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile, prin modul incorect de calcul al prețului redus creându-se premisa existenței unui avantaj specific prețului, consumatorii fiind determinați să ia o decizie de tranzacționare pe care nu ar fi luat-o dacă ar fi cunoscut realitatea
- nerespectarea prevederilor legale privind afișarea prețurilor (prețnou și preț vechi barat), produsele având un singur preț afișat
- neconcordanțe între prețul afișat la raft și prețul de la casa de marcat
- prețuri ilizibile
- prețul vechi nu este barat, ci acoperit de eticheta cu cel nou
- etichetare dublă.

Comisarii ANPC au aplicat 3 avertismente și 22 de amenzi contravenționale în valoare de 359.000 lei și, de asemenea, a fost propusă dispunerea măsurii de încetare a practicii comerciale incorecte, pentru fiecare dintre operatorii economici sancționați.

Sursa foto: ANPC/Facebook




Citeste si