Competiția în zona comerțului online devine din ce în ce mai acerbă, cu mulți jucători internaționali dornici să ia din cota de piață a acestui canal, estimat la puțin peste 10% din totalul retailului la nivel local. Arthur Rădulescu, fondator MerchantPro, explică, într-o discuție cu Wall-street.ro la Commerce Innovation Summit, care sunt principalele aspecte la care un magazin online trebuie să se uite pentru a oferi o experiență cât mai bună.
MerchantPro este o platformă românească de soluții SaaS pentru eCommerce. Printre tendințele care au marcat piața locală de eCommerce în prima parte a anului 2024, reflectate în platforma MerchantPro, se numără investițiile comercianților în soluții de automatizare și AI, pentru a reduce intervenția umană, a crește productivitatea și a minimiza erorile, dar și în personalizarea experienței de cumpărare prin recomandări de produse bazate pe AI, generarea de conținut pentru catalogul de produse utilizând tehnologii GenAI sau soluții de traduceri automate.
Prezent în cadrul Comemerce Innovation Summit, Arthur Rădulescu explică faptul că suntem într-un moment în care comercianții ar trebui să înțeleagă în primul rând că nu mai e îndeajuns să lanseze un magazine online rapid și să se aștepte că acesta va face minuni.
„Competiția este foarte puternică, toți competitorii sunt foarte bine optimizați și, dacă nu optimizezi și tu la rândul tău toate procesele, toate fluxurile, la maxim, o să pierzi conversii”, precizează Arthur Rădulescu.
Importanța optimizării: de la filtre și search, până la checkout
Acesta aduce în discuție mai multe elemente care trebuie să fie gândite cât mai bine înainte de momentul plății, precum procesul de check-out. El consideră că trebuie să fie cât mai simplu și cât mai intuitiv, fără câmpuri inutile care pot deranja clientul.
„Le recomand tuturor să testeze foarte mult fluxul de checkout(...) Să vadă ce li se potrivește cel mai bine”, adaugă Arthur Rădulescu.
Separat de fluxul de checkout, o importanță ridicată o au și zonele de search și de filtrare.
„Totul trebuie să fie intuitiv, nu trebuie să ajung niciodată într-o pagină fără rezultate, filtrele trebuie să fie logice și foarte bine organizate. Toată zona de conținut este important să fie bine organizată, inclusiv filtrarea. Nu în ultimul rând, partea de search. Din ce în ce mai mulți folosesc căutările în site. E obligatoriu deja ca un modul de search să recunoască singularul, pluralul, să știe să corecteze automat”, adaugă reprezentantul MerchantPro.
Când vine vorba de plată, reprezentantul MerchantPro precizează că observă o dorință a comercianților de a încerca cât mai multe metode de plată, dar și o varietate în ceea ce privește metodele de livrare, livrarea la locker devenind obligatorie în opinia sa.
Într-o analiză recentă, platforma de e-commerce arăta faptul că accentul pe viteză, simplitate și eficiență în procesul de cumpărare sunt factori decisivi când vine vorba de achiziții online. Platformele rapide și ușor de utilizat, procesele de check-out optimizate și interfețele intuitive contribuie la o rată de conversie mai mare și la satisfacția clienților. De asemenea, integrarea unor soluții de automatizare permite optimizarea operațională și creșterea profitabilității, precum și viteză superioară de adaptare și o agilitate sporită.
Astfel, automatizările implementate în eCommerce variază de la gestionarea eficientă a inventarului, unde stocurile și prețurile sunt actualizate automat din ERP sau de la furnizori externi, până la comenzi automate de reaprovizionare și actualizări multichannel. În marketing și vânzări, automatizările includ recomandări personalizate de produse alimentate de componente AI, campanii de conversie sau winback bazate pe comportamentul utilizatorilor, email marketing automatizat și sisteme de reduceri dinamice cu targetare specifică.
Pe partea logistică, procese precum aprovizionarea cu marfă, procesarea comenzilor, facturarea, generarea AWB-urilor și gestionarea retururilor sunt integrate și automatizate, iar asistența clienților beneficiază de chatbots și cereri automate de feedback. De asemenea, inteligența artificială generativă (GenAI) joacă un rol esențial în crearea de conținut, generând automat traduceri, descrieri de produse și imagini personalizate.
Platforma MerchantPro este folosita la nivel regional si are o experienta de peste 15 ani pe piata. In ultimii doi ani, MerchantPro si-a consolidat prezenta pe piata interna, cu peste 2000 de magazine active in Romania.