Cel mai important eveniment de E-Commerce si Marketing Digital a avut loc pe 8 Octombrie, a fost moderat de Pavel Bartoș și Andrei Radu și a adus în prim-plan, printre altele, și perspective diverse despre evoluția pieței, cu participarea unor lideri din industrie precum Adrian Mihai (FAN Courier), Arthur Rădulescu (MerchantPro), Cristina Popa (DPD România), Elena Gheorghe (PayU GPO), Lucian Baltaru (Sameday) și Yannick Mooijman (Cargus).
Majoritatea invitaților estimează o creștere a pieței de eCommerce între 10-15% pentru anul în curs, însă ritmul este mai moderat față de anii anteriori. Factorii principali care susțin această creștere sunt migrarea din offline în online, comerțul cross-border și creșterea segmentului B2C. Totuși, unii lideri, precum Cristina Popa și Arthur Rădulescu, subliniază că piața se maturizează, deschiderea de noi magazine online scăzând în intensitate.
Un alt subiect discutat a fost influența firmelor chineze asupra pieței locale, în special datorită prețurilor mici și volumelor mari de comenzi. Jucători precum Adrian Mihai și Lucian Baltaru au remarcat că, deși livrările din China durează mai mult, aceste firme stimulează competiția și contribuie la creșterea pieței locale.
În ceea ce privește preferințele de livrare, se remarcă o trecere semnificativă către livrările la puncte fixe sau lockere, cum ar fi FANbox și easybox. Aproximativ 60% din trimiteri se livrează deja la easybox, iar FAN Courier estimează că în viitor 80-90% din livrări vor merge la puncte fixe.
În final, s-au menționat soluțiile tehnice necesare pentru a menține competitivitatea, cum ar fi optimizarea site-urilor pentru conversii mai bune și adoptarea metodelor de plată moderne precum Apple Pay și Google Pay, care pot aduce creșteri semnificative de vânzări. De asemenea, liderii din industrie se așteaptă la o creștere importantă a vânzărilor în perioada Black Friday și decembrie.
Speakeri internaționali de top au vorbit despre marketingul autentic centrat pe client și pe emoțiile lui, despre empatie în marketing și media buying depășit si 4 pasi esentiali în optimizarea conversiilor.
Tom Fishburne, creatorul Marketoonist, a subliniat într-o discuție captivantă importanța de a păstra marketingul centrat pe client, avertizând asupra capcanelor tehnologice care pot distrage atenția de la nevoile esențiale ale consumatorilor. Fishburne a reamintit conceptul lui Theodore Levitt despre „miopia de marketing”, insistând că marketerii trebuie să se concentreze pe experiența reală a clientului, nu pe tehnologiile sau instrumentele disponibile.
În continuare, Scott Stratten a subliniat câteva idei fundamentale legate de marketing și comportamentul consumatorilor în era digitală cum ar fi că viralitatea este imprevizibilă și nu putem controla ce devine viral, acest lucru fiind decis de oameni, care partajează mai degrabă emoții puternice, nu conținut mediocru precum și că, viralitatea nu se măsoară doar în numere mari și nu depinde doar de cifre deoarece chiar și o distribuire la scară mică poate avea impact mare. Pentru ca algoritmii pot fluctua, ceea ce contează este abilitatea de a provoca emoții autentice iar asta inseamna Marketingul emoțional.
Aceste idei reflectă o abordare flexibilă și centrată pe emoții în marketing, subliniind importanța adaptării la schimbări și provocarea interacțiunilor autentice.
Kasim Aslam, expert în marketing digital, a subliniat, în cadrul conferinței, că multe din principiile tradiționale de media buying sunt înșelătoare și depășite iar companii precum Google, Facebook și Amazon targetează inițial cei mai profitabili clienți prin reclame, dar scalarea acestora duce la o scădere a ratelor de conversie și la obținerea unor clienți mai puțin relevanți. Totodata, trebuie să stabilite mai multe surse de măsurare (in-app, GA4, CRM) și să fie utilizate modele financiare pe termen lung pentru a evalua rentabilitatea campaniilor (Media Mix Modeling, ROI).
Adam Pearce, expert CRO și cofondator Blend Commerce, recomandă o abordare structurată și bazată pe ascultare în optimizarea conversiilor (CRO). Strategia sugerată constă în patru pași esențiali: Ascultă (datele clienților), Analizează, Acționează și Câștigă/Învață, în loc să urmărești doar tactici pe termen scurt.
Exemple de tactici CRO eficiente includ: caseta de căutare extinsă, adăugarea PayPal la checkout, thumbnails pe pagina produsului și meniuri de tip acordeon. Pearce recomandă testarea mică și progresivă a modificărilor, începând cu rezolvarea problemelor principale.
eMAG continuă să investească în creșterea comerțului online, optimizarea logisticii și inovarea prin AI
Tudor Manea, CEO-ul eMAG, a discutat despre tendințele actuale, provocările și planurile viitoare ale companiei, inclusiv perspectivele pieței e-commerce menționând creșterea mai rapidă a Comerțului online decât cel offline cu ponderea sa în totalul comerțului în jur de 10%, cu așteptări de creștere peste 10% în viitor. Categoriile cu cea mai mare creștere sunt Hainele, consumabilele (îngrijire personală și casnică), media (jucării, cărți) și electronicele - cu o creștere rapidă. Unele produse cumpărate în pandemie sunt acum înlocuite, contribuind la cererea din zona electro. Pentru Black Friday-ul din 8 noiembrie, eMAG va pune accent pe oferte de credit și discounturi, lucrând cu sellerii din marketplace pentru a oferi "cel mai mic preț din an". Black Friday atrage 6-700.000 de clienți anual. În ceea ce privește reglementarea, eMAG se confruntă cu concurența sellerilor din China, care beneficiază de reglementări mai permisive în UE. Însă eMAG își menține avantajul prin creditare, livrare rapidă și implementarea AI-ului pentru optimizarea proceselor.
Tactici de promovare online actuale, AI și tool-uri pentru creșterea afacerilor evidențiate de specialisti locali.
În cadrul panelului din care au făcut parte Cătălin Emilian (Country Manager RTB House), Cătălin Vlădescu (Growth Leader CEE & Germany VTEX), Cristi Movilă (CEO EMEA & APAC, ITGlobers), Mihai Vînătoru (Managing Partner DWF), Teodora Șaguna (Group Head In App Shopping, tbi bank), Alina Hinescu (Business Partnerships Manager, Central Europe | TikTok), s-au discutat mai multe aspecte ce țin de creșterea afacerilor prin promovare, AI și alte tooluri eficiente: lanț de achiziție mai scurt, automatizarea tuturor interacțiunilor cu magazinele online până în 2026, maturizarea pieței și faptul că achiziția de clienți este tot mai scumpă, crescând astfel importanța maximizării valorii pe termen lung a clienților (LTV), crește, de asemenea, necesitatea colectării și utilizării datelor first-party pentru fidelizare în timp ce TikTok își va extinde focusul pe eCommerce, iar campaniile automatizate cu AI vor juca un rol cheie.
4 tipuri de mentalitate a cumparatorilor in prag de sarbatori si final de an
Robert Petrescu, Principal Analytical Consultant la Google, a discutat despre mentalitatea cumpărătorilor din perioada sărbătorilor din 2024 la #GPeCSUMMIT: Mindsetul deliberat, Mindsetul de căutare a ofertelor, Mindsetul determinat și Mindsetul concentrat pe loializarea clienților.
Aceste discuții au avut loc la GPeC SUMMIT, cel mai important eveniment din România dedicat E-Commerce-ului și Marketingului Digital, pe 8 Octombrie, la Teatrul Național București. Conferință a avut și o zona de Expo, unde peste 25 de expozanți și-au prezentat serviciile în față reprezentanților industriei de E-Commerce din România și regiune. Evenimentul s-a încheiat cu Gala Premiilor eCommerce, ediția a XIXa.
GPeC 2024 este o serie de evenimente powered by FAN Courier
Gold Partner: eMAG Marketplace
Silver Partner: VTEX
Supported by: Google
Recommended Payment Processor: NETOPIA Payments
Eveniment susținut de: Auchan, Banca Transilvania, Canopy, Cargus, Compari.ro, cyber_Folks, Debonaire, Douglas, DPD, DWF, EBS Integrator, eMAG Academy, five elements digital, Gomag, GTS, Klarna, Limitless Agency, MerchantPro, MTH Digital, MDPromo.ro, Naratix, Oveit.com, PayU, Plăți.Online, Poșta Panduri, PTT Express, RTB House, Sameday, Sinaps, tbi bank, TikTok, Visa
Parteneri Media Principali: StirileProTV.ro & VOYO
Partener Media Strategic: Ringier
Official Radio: KISS FM
Official Hosting: HOSTERION
Official Coffee: 5 to Go
Refreshments by: Pepsi
Wine Partner: WineDeals
Treats by Eisberg, Nuii, Jamoneria by Alioli, Nestle