Primăria Sectorului 4 a anunțat că vor demara lucrările de renovare a Plafonului Unirii, după primirea autorizației de construire de la Primăria Capitalei. Aceasta a fost semnată de Nicușor Dan în ultima sa zi de mandat.
Care este starea Planșeului Unirii și cât de vechi este
După un șir de acuzații și de lupte politice între Daniel Băluță, primarul Sectorului 4 al Capitalei, și Nicușor Dan, pe atunci edil general, lucrările vor începe în sfârșit la Planșeul Unirii, care reprezintă un risc de sănătate publică, deoarece s-ar putea prăbuși.
În 2022, o expertiză realizată de specialiștii Universității Tehnice de Construcții București, cu prilejul renovării Pasajului Unirii, arăta starea avansată de degradare a planșeului care acoperă albia Dâmboviței, corespunzând practic cu zona parcului. Expertiza a fost comandată de Primăria Sectorului 4 și poate fi consultată AICI.
Construcția acestei structuri demarat în 1934 și între timp a suferit consolidări, dar și modificări care nu avut cele mai bune urmări. Practic, este vorba de o placă de beton armat groasă de 17 cm, rezemată pe o serie de grinzi, ca niște nervuri.
La ora actuală, autorii expertizei vorbesc despre armături corodate, beton exfoliat, grinzi demolate sau în stare avansată de coroziune, infiltrații în planșeu etc. ”Elementele constructive sunt într-o stare avansată de degradare”, afirmă raportul, care încadrează planșeul în clasa IV – stare nesatisfăcătoare.
Ei afirmă însă că soluția optimă ar fi demolarea completă a structurii de rezistență care susține planșeul și construirea uneia noi și moderne, care ar putea rezista un secol. În plus, lucrările de reabilitare ar putea descoperi degradări atât de grave încât oricum riscă să fie nevoie de înlocuirea integrală a structurii.
Primăria Sectorului 4 a anunțat în 2023 că Studiul de Fezabilitate pentru consolidarea/refacerea planșeului Unirii, respectiv a tavanului pasajului rutier Unirii a fost finalizat. În maximum 30 de zile, aceste lucrări vor fi incluse în cadrul unei proceduri de licitație publică, astfel încât momentul efectiv al începerii execuției să fie în a doua jumătate a anului 2024, transmitea primăria lui Băluță. De atunci, însă, luptele dintre primăria generală și cea a S4 a dus la amânarea lucrărilor.
Ce restricții rutiere se impun în zona Pieței Unirii pe durata lucrărior
Băluţă a declarat, într-o conferință de presă, că lucrările vor începe în trei zone majore.
În primul rând, parcul din faţa magazinului Unirea va fi împrejmuit, astfel că pietonii nu îl vor mai putea traversa, ci doar ocoli. Acolo va fi organizarea de şantier – vor fi aduse utilajele şi depozitate materialele necesare. În plus, vor începe lucrările efective.
În al doilea rând, odată cu începerea vacanţei de vară, se va lucra şi în faţa Hanului lui Manuc. Concret, vor începe să spargă betonul acolo. La startul acestor lucrări se va închide Splaiul Independenţei, pe tronsonul sus amintit. Pentru şoferi, s-a găsit soluţia unui drum provizoriu, cu trei benzi, pe care îl vor folosi cei care merg de pe bd. Corneliu Coposu, bd. Magheru, bd. Brătianu, către Patriarhie. În plus, autobuzele vor circula deviat şi ele.
În al treilea rând, fântâna centrală de la Unirii va fi relocată, dar fără a fi afectată circulaţia. Întregul şantier, cu toate etapele, ar trebui să dureze trei ani, însă Daniel Băluţă nu garantează că va fi respectat, pentru că depinde de ce va fi găsit în subteran de echipele de muncitori, care vor lucra în trei schimburi. Costul lucrărilor de reconstrucție și consolidare este de 800 de milioane de lei.