La Silverstone, în Marea Britanie, prima jumătate a actualului sezon din Campionatul Mondial de Formula 1 a luat sfârșit cu o întrecere spectaculoasă marcată de o vreme schimbătoare, răsturnări de situație și o formulă complet neașteptată pe podiumul de premiere.
După 15 ani, Nico Hulkenberg termină pe podium un Mare Premiu de Formula 1
Pilotul britanic de Formula 1 Lando Norris (McLaren-Mercedes) a câştigat duminică Marele Premiu al Marii Britanii, a douăsprezecea etapă a Campionatului Mondial, pe circuitul de la Silverstone. Norris i-a devansat pe australianul Oscar Piastri, coechipierul său, şi pe germanul Nico Hulkenberg (Sauber-Ferrari), sosit surprinzător pe locul 3.
Acesta din urmă a avut de așteptat 239 de curse pentru a-și trece în cont prima clasare pe podium, un record nedorit în istoria campionatului care și-a serbat, weekend-ul trecut, cea de-a 75-a aniversare. În vârstă de 37 de ani, cel poreclit „The Hulk” a debutat în Formula 1 în 2010, reușind să obțină anterior titluri în GP2 Series (2009), F3 Euro Series (2008), dar și în Formula BMW ADAC (2005). În condițiile în care, în sfârșit, Hulkenberg a terminat pe podium, cel care deține acum recordul pentru cele mai multe GP-uri fără un podium este germanul Adrian Sutil, retras din activitate.
Văzut ca un pilot de perspectivă, Hulkenberg a concurat pentru Williams, Force India (echipa Alpine de astăzi), dar și pentru Haas, Aston Martin și Sauber, echipă pe care o reprezintă în prezent (sub titulatura Stake F1 Team Kick Sauber). În ciuda reușitelor sale din formulele inferioare de monoposturi, dar și a victoriei obținute, la prima participare, în cursa de 24 de ore de la Le Mans (2015, alături de Porsche), Hulkenberg nu s-a urcat niciodată pe podium în F1.
În mod aproape incredibil, germanul a terminat de trei ori pe locul al patrulea, pe lângă o pleiadă de clasări pe locurile 5 și 6. „Nu-mi venea să cred până înainte de ultima trecere pe la boxe, dar după ce am aflat că am reușit să ne creăm un ecart față de Lewis [Hamilton] cu un tur suplimentar, am zis că este bine, pot respira mai ușurat”, a explicat Hulkenberg, citat de Motorsport.com.
„Se simte foarte bine. A durat mult, dar am știut mereu că suntem capabili să obținem acest rezultat și că pot să fac asta”, a adăugat pilotul Sauber. „A fost o cursă specială, venind de la coadă, a trebuit să o luăm de la zero după weekend-ul trecut”, a spus Hulkenberg. „Se simte aproape suprarealist, nu știu sigur cum s-a întâmplat totul, pentru că a fost haos pe alocuri”.
Cursa a fost una plină de suișuri și coborâșuri. Însuși campionul mondial en-titre, Max Verstappen, s-a răsucit, asta după ce plecase din pole position. Probleme au avut și alți piloți de top, iar Hamilton, care a încheiat pe podium la Silverstone de fiecare dată în ultimele 11 ediții ale cursei, nu a putut continua acest șir extraordinar și, deci, nu a putut nici să devină al doilea pilot britanic ce se impune pe teren propriu la bordul unui Ferrari.
În continuare, singurul care are această distincție este regretatul Peter Collins. Acesta s-a impus în Marele Premiu al Regatului Unit din 1958, o cursă la care s-a înscris chiar și Bernie Ecclestone, viitorul șef al Formulei 1, pe atunci un pilot aspirant ce a suferit probleme mecanice la al său Connaught (asta după ce fusese prea lent pentru a se califica la etapa de la Monaco).
Lando Norris, în schimb, a devenit cel mai recent învingător britanic al cursei de casă. În urma acestui nou succes, el s-a apropiat și mai mult de colegul Piastri la vârful ierarhiei mondiale a piloților, McLaren desprinzându-se și mai clar de rivali în ierarhia constructorilor, clasament unde s-a impus și în sezonul trecut.
Primii 3 piloți în Marele Premiu de Formula 1 de la Silverstone au avut trofee Lego
Lego a creat niște trofee speciale pentru Marele Premiu al Marii Britanii din acest an, care au fost acordate celor trei piloți de pe primele trei locuri în cursă. Trofeele fac parte dintr-un parteneriat multianual între Lego şi Formula 1, care a plasat deja piloţii într-o flotă de 10 maşini construite din piese Lego pentru o paradă premergătoare cursei de la Marele Premiu de la Miami, un moment care a devenit viral.
Trofeul pentru primul loc cântăreşte peste 2 kg şi are o înălţime de peste 59 cm, cele pentru locurile doi şi trei au fost albe cu detalii roşii, respectiv albastre, cu o înălţime de 43 cm în timp ce cel al constructorilor a fost albastru închis şi cu auriu.
„Am vrut să creăm ceva foarte special pentru că este cea de-a 75-a aniversare'', a declarat Julia Goldin, director de produs şi marketing Lego. Piesele sunt lipite cu adeziv şi au necesitat 210 ore pentru a fi create de şapte constructori în Danemarca.
În conferința de presă de după întrecere, Piastri, care a terminat pe poziția secundă - profund nemulțumit de strategia echipei sale -, s-a relaxat întrebându-l pe Hulkenberg despre trofeul Lego. „Cum este ca, după 15 ani de așteptare, să te urci pe podium și să primești un trofeu din piese Lego?”, a întrebat Piastri.
„Ador Lego și, în plus, acesta este un trofeu cu care se va putea juca și fiica mea”, a replicat Hulkenberg.
Formula 1 la 75 de ani de la nașterea Campionatului Mondial
În 1950, pe data de 13 mai, în prezența Regelui George al VI-lea, dar și a Reginei Elisabeta, prima etapă a Campionatului Mondial de Formula 1 avea loc la Silverstone. Acea cursă nu era primul Grand Prix organizat după regulamentul Formula 1, ce fusese lansat încă din a doua jumătate a anului 1946, ci prima cursă care a contat în economia Campionatului Mondial, organizat după modelul seriei similare pentru motociclete.
În acea primă etapă, mașinile participante proveneau, în marea lor majoritate, din Marea Britanie și din Italia. Cu o echipă de uzină bine pregătită, Alfa Romeo era văzută ca favorită, statut pe care și l-a respectat dominând întrecerea la care au asistat 120.000 de fani. Ca o paralelă peste timp, în întregul weekend al Marelui Premiu de la Silverstone din acest an, cifra de prezență a fost de 500.000 de persoane, dacă sunt puși la socoteală și cei veniți pentru concerte.
În 1950, în lipsa spectacolelor muzicale, fanii au putut urmări o cursă pe care și-a trecut-o în cont aristrocratul Giuseppe „Nino” Farina, cel care avea să devină și primul Campion Mondial de Formula 1. Acesta a fost urmat de Luigi Fagioli și de britanicul Reg Parnell, toți cu mașini Alfa Romeo Tipo 158 - monoposturi interbelice de clasă „Voiturette” care, în mod miraculos, scăpaseră de supliciile Războiului și au fost recondiționate pentru curse în anii de după 1945.