România se transformă rapid într-un hub pentru furnizorii de servicii de plată (PSP), pe măsură ce digitalizarea schimbă fundamental comerțul și serviciile financiare. Deși numerarul continuă să domine, plățile digitale câștigă teren, devenind esențiale pentru afaceri. Aproape 30% din plăți sunt deja digitale, iar în 2023 aproximativ 40% dintre tranzacțiile cu cardul erau procesate prin plăți instant, potrivit Consiliului Concurenței.
Inovațiile în instrumentele financiare moderne accelerează tranziția către plățile digitale, punând accent pe soluții flexibile, intuitive și ușor de folosit, care oferă utilizatorilor finali o experiență sigură și convenabilă.
Un avantaj major al PSP-urilor în acest ecosistem financiar este capacitatea lor de a aduce beneficii atât comercianților, cât și băncilor. Comercianții beneficiază de acces la piețe globale și soluții scalabile care reduc costurile operaționale, în timp ce băncile își optimizează procesele și îmbunătățesc experiența oferită clienților. În plus, PSP-urile simplifică integrarea soluțiilor digitale și pun la dispoziție instrumente avansate pentru prevenirea fraudelor.
“În viitorul apropiat, ecosistemul de plăți din România va experimenta schimbări foarte interesante, precum apariția și dezvoltarea sistemelor de plăți instant sau evoluția și transformarea sistemelor POS, care promit să îmbunătățească semnificativ atât experiența utilizatorilor, cât și eficiența proceselor de plată.” – Lucia Daia, CTO Zitec
Pătrunderea într-o piață competitivă
Pentru a avea succes pe termen lung într-o piață foarte competitivă, cum este cea a plăților online, orice furnizor de servicii de plată trebuie să adopte o strategie solidă, care are în focus câștigarea și menținerea încrederii utilizatorilor pe termen lung. Un impact major în acest proces îl au doi piloni esențiali. Pe de o parte, conformitatea cu reglementările din domeniu este crucială pentru protecția datelor și reducerea riscurilor de fraudă. Pe de altă parte, tehnologia utilizată trebuie să fie scalabilă și rezilientă, asigurând în același timp o experiență de utilizare intuitivă. O platformă de plăți trebuie să fie capabilă să gestioneze volume mari de tranzacții, să se adapteze cerințelor regionale și să respecte reglementările locale și internaționale.
TOKEN Payment Services, principalul furnizor de soluții de plăți digitale din Turcia, care a intrat pe piața europeană în ultimii ani, a dezvoltat alături de Zitec propria platformă de plăți online, OderoPAY, pe care a lansat-o cu succes pe această piață matură, dominată de jucători consacrați.
“Scalabilitatea platformei este esențială pentru planurile noastre de extindere la nivel european, care presupun multiple integrări și gestionarea unui volum considerabil de tranzacții. Respectarea standardelor PCI DSS nu este doar o cerință obligatorie pentru acest tip de servicii, ci și o provocare tehnică importantă, pe care reușim să o depășim cu succes prin colaborarea cu Zitec. Fără conformitate, nu există încredere, iar fără încredere, nu există utilizatori”, afirmă George Ivan, Head of Product Management, TOKEN Financial Technologies.
Integrarea unor tehnologii avansate
Tehnologiile de tip cloud joacă un rol esențial în viitorul industriei financiare, devenind un motor al scalabilității și un avantaj competitiv major. Într-un mediu global, unde cerințele pieței se schimbă constant, capacitatea de a extinde rapid infrastructura, fără constrângerile hardware-ului fizic și fără procesele lente asociate serverelor tradiționale, este crucială.
Pentru TOKEN, tehnologia cloud a accelerat semnificativ lansarea de noi funcționalități și extinderea serviciilor în regiuni noi. Platforma a putut scala eficient, oferind flexibilitatea necesară pentru a răspunde cerințelor piețelor din diverse zone ale Europei. Totodată, cloud-ul a permis integrarea rapidă a noilor funcționalități, esențiale pentru a rămâne competitiv într-un peisaj digital aflat în continuă schimbare.
În colaborare cu Zitec, TOKEN a început cu o soluție MVP, care a evoluat în timp într-o platformă solidă, scalabilă și securizată, capabilă să susțină expansiunea rapidă în Europa. Platforma respectă reglementările UE, este certificată PCI DSS și facilitează integrarea rapidă a comercianților printr-un proces de onboarding automatizat. Lansată în mai puțin de 9 luni, platforma a fost proiectată pentru a sprijini scalarea ușoară pe noi piețe și adăugarea rapidă a metodelor de plată alternative.
Expansiunea internațională
Un alt aspect important pentru dezvoltarea unui PSP de succes este expansiunea internațională. Accesul la piețe noi facilitează atragerea unui număr mai mare de comercianți și consumatori, creșterea veniturilor și optimizarea costurilor prin economii de scară. Pe măsură ce se extinde, un PSP își întărește brandul și câștigă încrederea partenerilor și clienților internaționali, devenind un jucător regional relevant în domeniul plăților.
Parteneriatele strategice cu furnizori locali, care înțeleg specificul pieței și cunosc foarte bine cerințele și reglementările specifice unei anumite zone, reprezinta un factor facilitator al internaționalizării.
„Succesul unui PSP depinde nu doar de tehnologie, ci și de parteneriate strategice care oferă o înțelegere mai profundă a nevoilor pieței și facilitează integrarea soluțiilor locale în platformele proprii.“ adaugă Lucia Daia, CTO Zitec.
Parteneriatele cu diferiți comercianți
Pentru a atrage și păstra comercianții, o platformă de plăți trebuie să fie optimizată, și să ofere soluții care să simplifice procesele și să răspundă nevoilor diverse ale partenerilor. O platformă care oferă un onboarding intuitiv, atât pentru comercianți, cât și pentru clienți, facilitează integrarea și utilizarea, atrăgând rapid noi parteneri. O platformă modulară și scalabilă, care permite adăugarea de funcționalități pe măsură ce afacerea se dezvoltă, devine un partener de încredere pentru comercianți.
Abordarea TOKEN este una de tip one-stop-shop, oferind comercianților soluții integrate pentru acceptarea plăților, atât prin POS-uri fizice, cât și virtuale, oferind, în plus, și case de marcat cu POS integrat, o soluție care simplifică operațiunile și răspunde cerințelor fiscale.
“Platformele noastre integrează nu doar plățile cu cardul online, ci și plata la terminale de plata fizice, urmand sa adaugam și alte metode de plată precum plățile instant din conturi bancare, online si fizic, contribuind astfel la diversificarea și digitalizarea opțiunilor de plată.” declară George Ivan, Head of Product Management, TOKEN Financial Technologies.
Într-un ecosistem digital în continuă schimbare, investiția constantă în tehnologie, adaptabilitatea rapidă la schimbări și furnizarea unei experiențe memorabile pentru comercianți și consumatori devin esențiale pentru succesul pe termen lung al unui PSP. Totul se reduce la un singur concept: inovare.