Plățile digitale au devenit o componentă esențială a economiei moderne, modelând comportamentele consumatorilor și redefinind strategiile de afaceri ale instituțiilor financiare și ale comercianților. Conform unui raport recent McKinsey, în Europa, în 2024, 9 din 10 consumatori au folosit cel puțin o metodă digitală de plată în ultimele 12 luni, 28% dintre cumpărători alegând chiar să folosească soluții digitale de plată direct în magazinele fizice, precum portofele digitale (Apple Pay, Google Pay) sau soluții globale de plată precum Revolut sau PayPal.
România se aliniază acestor tendințe, cu o creștere rapidă a adopției soluțiilor digitale de plăți, determinată de digitalizarea comerțului și de preferința tot mai mare a consumatorilor pentru metode de plată rapide și sigure.
În acest ecosistem aflat în continuă transformare, plățile instant de tip account-to-account (A2A), prin scanare de coduri QR, contactless (NFC) sau cu utilizarea numărului de telefon, vor înregistra o creștere accelerată a adopției pe piața locală. Creșterea va fi vizibilă atât pentru tranzacțiile online, cât și pentru tranzacțiile în magazinele fizice, impulsionată de lansarea RoPay și de alte inițiative similare.
De asemenea, soluțiile inovatoare de POS, precum POS Sharing-ul sau POS tap-to-phone, vor continua să simplifice procesele de plată, oferindu-le comercianților și clienților o experiență de plată modernă, fluidă și rapidă. Aceste tehnologii, adaptate nevoilor utilizatorilor și cerințelor economiei digitale, vor contribui la dezvoltarea unui ecosistem de plăți sustenabil, interconectat și pregătit pentru viitor.
Pentru a înțelege mai bine tendințele din acest sector, am discutat cu Augustin Dobre, CEO al SIBS Romania, și Lucian Daia, CTO al Zitec, despre cum inovația în plăți digitale, securitatea și colaborările strategice ar putea modela viitorul plăților digitale în România.
Ce presupune viitorul plăților digitale în 2025 pentru furnizorii de servicii de plată din România?
Viitorul plăților digitale este despre experiențe fluide, securitate avansată și conectivitate totală. Anul 2025 se anunță unul extrem de interesant pentru plățile online, anticipându-se câteva direcții de dezvoltare, precum integrarea tot mai profundă a inteligenței artificiale pentru personalizarea plăților și detecția preventivă a fraudelor, utilizarea tehnologiilor biometrice pentru autentificare instantanee, dar și extinderea soluțiilor de tip tap-to-phone.
În ultimii ani, industria globală de plăți a trecut printr-o transformare semnificativă. Plățile instant de tip account-to-account (A2A) și cele prin portofele digitale se dezvoltă rapid, câștigând tot mai mult teren în fața plăților cu cardul.
Conform Statista în 2023, plățile instant A2A au reprezentat 20% din valoarea totală a tranzacțiilor de comerț electronic în Europa. Este de așteptat ca rata de adopție a acestora să crească, datorită costurilor reduse și eficienței sporite.
„Plățile instant A2A oferă avantaje importante pentru comercianți, precum costuri mai mici comparativ cu plățile tradiționale, decontare rapidă și acces imediat la fonduri pentru optimizarea fluxurilor de numerar, securitate sporită și riscuri mai reduse de fraudă. Acest tip de plăți poate contribui la creșterea ratelor de conversie și la îmbunătățirea experienței utilizatorilor, fiind ideal pentru o paletă largă de modele de plată, de la plăți unice la plăți recurente” explică Lucian Daia, CTO la Zitec.
Pentru retaileri, infrastructura de plăți poate deveni o provocare operațională și financiară. Soluțiile POS moderne vin în ajutorul acestora, oferindu-le comercianților flexibilitatea de care au nevoie pentru a se adapta unei economii digitale în continuă schimbare.
POS Sharing, soluția inovatoare introdusă de SIBS Romania, elimină nevoia de a utiliza terminale multiple, reducând astfel costurile operaționale și simplificând administrarea infrastructurii de plăți. “Comercianții beneficiază de o soluție flexibilă și eficientă, care le permite să se concentreze pe dezvoltarea afacerii, eliminând gestionarea unor sisteme complexe. Clienții finali beneficiază la rândul lor de o experiență de plată mai rapidă și mai ușoară.” declară Augustin Dobre, CEO SIBS Romania.
Soluțiile de tip tap-to-phone, care transformă orice smartphone într-un terminal de plată, au marcat o etapă semnificativă în transformarea digitală a pieței de plăți, fiind “un catalizator pentru incluziunea financiară, oferind IMM-urilor acces la soluții de plată fără investiții costisitoare în hardware” explică Augustin Dobre, CEO SIBS Romania.
Provocările industriei și soluțiile pentru viitor
Siguranța și încrederea sunt piloni fundamentali ai soluțiilor de plată. În contextul în care atacurile cibernetice devin din ce în ce mai sofisticate, iar conformitatea cu reglementările stricte impune noi standarde pentru toți jucătorii din piață, securitatea rămâne o prioritate de top în această industrie.
Interconectarea unui număr mare de sisteme tehnologice diverse în industria plăților digitale aduce beneficii semnificative în ceea ce privește accesibilitatea, inovația și eficiența, dar introduce și multiple riscuri de securitate.
“Implementarea API-urilor securizate, utilizarea diverselor soluții de criptare pentru protecția datelor sensibile și adoptarea arhitecturilor bazate pe microservicii pot reduce expunerea la atacuri cibernetice. De asemenea, integrarea unor mecanisme de detectare și prevenire a fraudelor și respectarea standardelor obligatorii de conformitate, precum PCI-DSS, PDS2 sau GDPR sunt esențiale pentru protejarea ecosistemelor de plată împotriva amenințărilor emergente” ne spune Lucian Daia.
În contextul creșterii volumului de tranzacții digitale, mecanismele care folosesc inteligență artificială pentru a analiza volume uriașe de date în timp real, devin esențiale pentru prevenirea fraudelor. Aceste mecanisme utilizează algoritmi avansați de machine learning și analiză comportamentală pentru a detecta anomalii în tranzacții și a identifica modele suspecte care pot indica tentative de fraudă. În plus, utilizarea AI pentru analiza în timp real a datelor din multiple surse permite sistemelor de plată să reacționeze instantaneu prin blocarea tranzacțiilor suspecte sau solicitarea unei autentificări suplimentare, reducând riscul de fraudă fără a afecta experiența utilizatorului legitim.
„Securizarea soluțiilor noastre este profund integrată în ADN-ul SIBS. Un exemplu concret în acest sens este Paywatch, o soluție avansată de cybersecurity bazată pe inteligență artificială, implementată deja de bănci din România, care monitorizează și analizează tranzacțiile în timp real pentru a detecta și preveni frauda înainte ca aceasta să se întâmple ” afirmă Augustin Dobre, CEO SIBS Romania
Parteneriatele strategice, fundamentul dezvoltării industriei de plăți din România
Industria plăților digitale se află la intersecția dintre cerințele în creștere ale consumatorilor, necesitatea conformării la reglementările legale și ritmul rapid al inovației tehnologice. În acest context, parteneriatele strategice între furnizorii de infrastructură de plăți și dezvoltatorii tehnologici reprezintă cheia accelerării inovației și transformării digitale în industria plăților.
Parteneriatul dintre Zitec și SIBS Romania merge dincolo de o simplă integrare a unor servicii, combinând expertiza SIBS în infrastructura de plăți cu inovațiile tehnologice oferite de Zitec, pentru a crea soluții scalabile, eficiente și personalizate în funcție de nevoile clienților.
Acest tip de colaborare ajută la creșterea securității plăților, integrând cele mai noi standarde de protecție a tranzacțiilor financiare și reducând riscurile de fraudă, asigurând un mediu mai sigur și mai de încredere pentru utilizatori.
Privind spre viitor, aceste tipuri de colaborări vor contribui la creșterea întregului ecosistem de plăți, bazat pe conectivitate, eficiență și încredere, cu soluții rapide, sigure și accesibile.