2 / 6

Ensight: Un semnal negativ pentru ceilalti producatori care aveau de gand sa investeasca in Romania

Consultantii de business din Romania sunt surprinsi de mutarea strategica a celor de la Daimler. “Aceasta decizie reprezinta o surpriza intrucat Ungaria a intrat in discutie in ultimul moment, in conditiile in care recesiunea economica este foarte puternica acolo si costurile cu forta de munca sunt mai ridicate”, a declarat, pentru Wall-Street, Radu Ciobanu (foto), Senior Partner Ensight Consulting.

In opinia lui Radu Ciobanu, principalele argumente care sustin decizia luata de catre Daimler sunt existenta unei infrastructuri rutiere mult mai dezvoltate, in continuarea celei vestice si experienta concurentei (Volkswagen prin Audi, Suzuki, etc.) care creeaza premisele existentei unui personal deja calificat.

Andrei Cretu, consultant in cadrul cunoscutei companii de consultanta A.T. Kearney, explica ca decizia unei companii de a-si reloca productia intr-o anumita tara ia in calcul nu numai avantajele competitive aferente, ci si contrangerile legate de propria strategie, astfel incat este greu de cuantificat ce a cantarit cel mai mult in decizia celor de la Daimler.

"Desi avantajele competitive ale Romaniei s-au diminuat in termeni relativi in ultima perioada, Romania ramane o tinta de un real interes pentru companiile din Europa, nu numai cele din sectorul auto", a spus Andrei Cretu.

Din cauza dimensiunilor pietei si a trendului recent de reinnoire a parcului auto, Romania este si una dintre cele mai atractive piete auto din zona, spune Cretu, fapt ce influenteaza indirect deciziile de relocare a productiei, datorita reducerii factorului cost-to-serve.

De cealalta parte, dezavantajele Romaniei au fost lipsa infrastucturii rutiere, renumele prost in materie de coruptie (chiar si la adresa Nokia au fost comentarii, in conditiile in care Mercedes se instala tot la Jucu) si nu in ultimul rand instabilitatea fiscala din tara noastra, mai spune consultantul Ensight Consulting.

Mai mult, Andrei Cretu explica ca, in ceea ce priveste compania Daimler, cresterea presiunii sindicatelor (vezi cazul Dacia), rata de somaj scazuta, precum si lipsa de personal calificat in anumite regiuni /specializari sunt de asemena factori ce au contribuit probabil la decizia concernului.

Radu Ciobanu, consultant si specialist in industria auto, crede ca, prin aceasta decizie, se rateaza o buna oportunitate de a dezvolta capacitatile noastre de productie auto si ocuparea a fortei de munca si, totodata, se va da un semnal negativ pentru ceilalti producatori care aveau de gand sa investeasca in Romania (Peugeot, Mitsubishi, etc.)

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri