2 / 5

Repere istorice ale design-ului Mercedes-Benz

Design-ul nu a existat initial ca disciplina in sine, motiv pentru care procesul dezvoltarii automobilelor din acea perioada urmarea imitarea constructiei carelor.

1886 - Cu autovehiculul patentat cu motor cu operare pe benzina, Carl Benz creeaza primul automobil din lume. Design-ul autovehiculului cu trei roti, inspirat din bicicleta, este expresia abilitatilor ingineresti autentice.
1901 - Mercedes 35 hp stabileste un design independent pentru autovehiculul motorizat si este vazut ca prima masina a erei moderne. Radiatorul in forma de fagure, organic integrat in design, devine o caracteristica definitorie a brandului.
1906 - Compania Daimler Motor din Untertürkheim isi inaugureaza primul departament de constructie a caroseriilor.
1909 - Faimosul automobil de curse "Lightning Benz" care a depasit recordurile este primul autovehicul al carui design a fost in mod evident determinat de principiile aerodinamicii.
1910 - O evolutie considerabila in domeniul design-ului auto: un panou curbat sub parbriz, descris ca gluga sau torpedo, leaga sasiul si compartimentul motorului de corpul masinii si de compartimentul pasagerilor pentru a crea o unitate singulara si organica. Noii pereti laterali netezi si linia mediana continua confera masinii un aspect armonios.
1911 - In paralel cu dezvoltarea radiatorului in forma de fagure, a fost dezvoltata si o forma secundara caracteristica de radiator – radiatorul ascutit, prezent in special la modele mai sportive si mai puternice din gama.
1920 - Uzina DMG din Sindelfingen incepe productia de caroserii pentru autovehiculele Mercedes.
1932 - Hermann Ahrens preia functia de Director General al Diviziei de Productie Autovehicule Speciale din cadrul uzinei Mercedes-Benz din Sindelfingen.
1934 - Cu liniile sale elegante si line, modelul 500 K, proiectat de Hermann Ahrens, impreuna cu succesorul sau din 1936, 540 K, marcheaza un moment deosebit in istoria design-ului Mercedes-Benz – cu precadere prin versiunea Special Roadster, masina de vis a anului 1930. Varianta coupé a stabilit traditia coupé-urilor pentru Mercedes-Benz, traditie ce continua si in zilele noastre.
1953 - Constructia caroseriei in forma de Ponton a modelului 180 aduce design-ul clasic Mercedes-Benz in era moderna. Aripile si farurile sunt complet integrate in sectiunea principala a caroseriei, care incorporeaza si compartimentul motorului si compartimentul portbagajului. Din aceasta se iveste armonios compartimentul pasagerilor cu ceea ce era considerat atunci o sectiune extinsa de sticla.
1954 - Nasterea legendarului 300 SL, cu portiere tip aripa de pescarus (gullwing), proportiile neobisnuite si un nou design plat al grilei de radiatorului, care urma sa devina o caracteristica definitorie a design-ului frontal pentru toate modele SL sport. Aceasta masina sport reprezinta emblema design-ului automobilistic al acestei ere.
1957 - Farurile verticale cu lumini indicatoare integrate, ce au fost introduse odata cu 300 SL, au devenit un echipament stilistic reprezentativ, urmand sa caracterizeze designul frontal al automobilelor Mercedes-Benz de la inceputul anilor ’70.
1959 - Limuzinele Mercedes-Benz 220, 220 S si 220 SE cu sase cilindri au marginile aripilor spate imbinate intr-un unghi ascutit, desemnate oficial drept markeri posteriori. „Mercedes coada de randunica”("Fintail Mercedes") este si primul autovehicul din lume cu un habitaclu rigid si zone deformabile, de absorbtie a energiei de impact, deschizand astfel un nou capitol in domeniul sigurantei.
1963 - Aparitia modelului 230 SL cu proportiile sale neobisnuite si un aspect aparte – cu plafonul unic tip "pagoda" – un plafon compact detasabil a carui forma speciala nu numai ca armonizeaza aspectul, ci si accentueaza rigiditatea structurii, sporind astfel siguranta masinii.
1971 - Noul model sport 350 SL si modelul Clasei S lansate in1972 sunt expresii sugestive ale conceptului de siguranta integrala si continua prin influentarea aspectului tuturor automobilelor Mercedes-Benz. Printre elementele importante de design se numara farurile cu dimensiuni mari aliniate orizontal, indicatoarele luminoase care pot fi vazute usor atat din fata, cat si din lateral, blocurile optice spate canelate si manerele portierelor.
1975 - Bruno Sacco preia responsabilitatea lui Friedrich Geiger, ocupand functia de designer sef pentru Mercedes-Benz.
1979 - Design-ul noii Clase S imbina elementele tranditionale cu noi forme dezvoltate ca parte a unui process de optimizare a aerodinamicii.
1982 - Mercedes-Benz lanseaza clasa compacta cu modelele 190 si 190 E. Design-ul noilor modele din seria compacta, primele dintr-o linie care au precedat actuala Clasa C, urmeaza traiectoria parcursa de Clasa S. Linia capotei portbgajului se diferentiaza de linia mediana mai joasa a caroseriei – intr-un look care a fost initial subiectul unor discutii publice controversate, dar care a devenit o tendinta permanenta.
1991 - Cu noua Clasa S, Mercedes-Benz prezinta o noua interpretare a grilei radiatorului care este o caracteristica specifica marcii. Grila este integrata in capota.
1993 - Ca parte a primei initiative strategice, un studiu de design pentru un Mercedes-Benz coupé cauzeaza agitatie la Targul Auto de la Geneva. Prezentate pentru prima data, cele patru faruri eliptice reprezinta o noua interpretare a aspectului Mercedes.
Clasa C, succesorul clasei compacte, este primul automobil Mercedes-Benz lansat in patru linii diferite de design si echipare, unde in special design-ul interior este folosit pentru a contura caracterul definitoriu al fiecarei versiuni.
1995 - Noua Clasa E este primul model de serie care prezinta design-ul cu patru faruri care a constituit simbolul unei epoci. Aspectul frontal a fost de asemenea adaptat pentru seriile viitoare.
1996/1997- Initiativa strategica a Mercedes-Benz introduce o intreaga gama de noi serii de modele precum SLK, CLK, Clasa A si Clasa M. Mercedes-Benz Design gaseste solutii inovatoare de stil pentru toate aceste noi concepte auto.
1998 - Cu o silueta asemanatoare coupé-ului, noua Clasa S simbolizeaza noua si progresiva imagine Mercedes-Benz. Design-ul interior stabileste noi standarde prin maniera in care completeaza perfect stilizarea eleganta si sportiva a exteriorului. Clasa S reflecta caracter, o nota de delicatete si lux.
1999 - Profesorul Peter Pfeiffer preia functia fostului designer sef Bruno Sacco.
2003 - Modelul Vision CLS atrage atentia la Targul International Auto (IAA) din Frankfurt. Conceptul unui coupé cu patru usi, ce ofera un grad ridicat de confort pentru patru pasageri, este primit cu entuziasm inca de la debut. Premiul "Autonis" pentru design si titlul de "Most attractive design study 2003" subliniaza potentialul inovator al acestui automobil fascinant.
2004 - CLS intra in productie de serie fara sa sufere modificari majore ca demers secund al initiativei strategice.
2005 - Liniile aproape puriste ale Clasei S lanseaza noi tendinte in design. Contururile precise si bine definite si suprafetele line indica un nou stil de design.
2007 - Clasa C este prima limuzina Mercedes-Benz in doua versiuni destul de distincte: versiunea ELEGANCE este prevazuta cu grila clasica si steaua in trei colturi deasupra capotei, pe cand versiunea AVANTGARDE este prevazuta cu o grila in centrul careia este incorporata steaua intr-o interpretare contemporana a celei prezente la modelul 300 SL din1954.
2008 - Profesorul Gorden Wagener preia functia de designer sef la Mercedes-Benz. Cu GLK, Mercedes-Benz improspateaza atmosfera din segmentul SUV compact premium. Conturul compact aduce un omagiu Clasei G, clasicul off-roader al brandului.
2009 - Clasa E dezvaluie un design nou, avangardist, care prin curbele aripilor spate reprezinta o interpretare contemporana a design-ului modelului Ponton din anul1950.
Design-ul distinctiv al noului model super sport Mercedes-Benz SLS AMG exprima fascinatie nelimitata si atrage prin capota alungita, garda joasa si eleronul retractabil. Portierele tip aripa de pescarus (gullwing) sunt pastrate de la legendarul 300 SL, la fel si grila lunga a radiatorului cu steaua in trei colturi pozitionata in centru.
2010 - Autovehiculul prototip F800 Style sugereaza felul in care limuzina zilei de maine ar putea arata. Ampatamentul lung, consolele scurte si linia eleganta a plafonului dau automobilului o nota de eleganta sportiva. In interior, finisajele din lemn de inalta calitate si atmosfera generala de luminozitate ofera o senzatie de eleganta si modernitate.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri