3 / 4

Alegerea de apoi: multinationala sau antreprenoriat

Multi dintre cei cu un trecut de corporatie, care aleg sa se inscrie la un MBA/EMBA, prefera sa ramana in lumea cladirilor de sticla, pe pozitii superioare, in joburi nationale, regionale sau internationale.

“In unele cazuri, absolventii raman in aceeasi companie si sunt promovati, multi migreaza catre alte multinationale din aceeasi industrie si foarte putin mai au curajul sa incerce un business propriu. Dupa minimum zece ani de experienta profesionala intr-o industrie este greu sa te indrepti spre altceva mai ales ca toti angajatorii cer experienta in domeniul pentru care te angajezi. Foarte rar am intalnit persoane care fac schimbarea si se orienteaza catre o alta industrie”, explica Vasile.

Unul dintre absolventii de programe de profesionalizare in business care a decis sa ramana in mediul corporatist, in cadrul aceleiasi organizatii, si dupa terminarea cursurilor, este Cristian Ionescu, country cluster manager al Coface pentru Romania, Bulgaria si Slovacia.

El a inceput sa lucreze in Coface in 2003, iar in 2007 s-a inscris la cursurile programului Global Executive MBA oferit de Insead.

“Abilitatile dobandite in program pe care nu le puteam descoperi in companie sunt foarte multe intrucat focusul la EMBA este unul la nivel global si nu local. Din pacate, datorita pozitiei mele actuale nu pot utiliza toate competentele dobandite, cateva dintre ele fiind: abilitati de leadership, crearea unui design organizational si dezvoltarea culturii organizationale, dezvoltarea de strategie la nivel de business unit, sau la nivel global, lucrul in echipe globale cu membrii din diferite continente, analiza rapida a unor cantitati mari de informatii, precum si o deschidere larga catre oportunitati la nivel international”, spune Ionescu.

Pentru el, experienta programului “este probabil cea mai interesanta si mai pasionanta initiativa” din cariera, datorita networkingului la care a fost expus, a experientelor si studiilor parcurse pe durata cursurilor.

Exista insa si foarte multi absolventi de MBA care aleg sa invete business, dupa ce au acumulat cunostintele necesare, urmand o cariera antreprenoriala, chiar daca o mare parte din studiile de caz de pe parcursul scolii trateaza intamplari din cadrul multinationalelor.

“Sa nu uitam insa ca exista multinationale care incurajeaza spiritul antreprenorial si cultura organizatiei nu numai ca sustine tipul acesta de abordare, dar il si incurajeaza prin sistemul de management al performantei, prin urmare participantii EMBA vor gasi cazuri in care dilema de management poate fi solutionata printr-o abordare <<out of the box>>, antreprenoriala”, precizeaza Bianca Ioan, de la ASEBUSS.

Pe de alta parte, adauga Ioan, in orice multinationala exista un ritm dar si un prag de crestere, uneori managerii performanti se simt limitati de variantele de promovare oferite la un moment dat de companie - mai ales ca se practica destul de mult si majoritar in ultimii ani promovarea laterala - si vor altceva sau vor sa se intample mai repede.

“De multe ori, asta se traduce prin infiintarea propriei companii. Avem absolventi care continua sa lucreze pentru multinationala si isi deschid propriile companii, colaborand cu colegi de clasa din postura asta, de multe ori intr-o cu totul alta industrie fata de cea in care au experienta”, mai spune Ioan.

Monica Minoiu este un exemplu de cursant de EMBA, cu experienta in multinationala, care a ales o cariera antreprenoriala dupa ce a absolvit programul ASEBUSS, in 2007.

“Faptul ca multi asolventi descopera mirajul antreprenoriatului este tocmai legat de faptul ca invata ca multinationala nu reprezinta neparat <<ultima frontiera>>, adevarul absolut avand exemple diverse la alegere. Sansa de a invata din succese si greseli intr-o multinationala sau din studii de caz referitoare la multinationale ii poate ajuta pe absolventi sa construiasca ei insisi un mediu de afaceri care poate evolua de la un timid experiment la succes confirmat”, afirma Minoiu.

Ea este confondatoare a companiei InCharge Management Consulting, care ofera solutii de organizare a activitatii legate de lantul de aprovizionare si a altor activitati operationale.

In perioada 2002 - 2008 a ocupat diverse pozitii in cadrul producatorului de bere InBev.


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri