11 / 12

Ce spun specialistii despre bolile de la job

Cauzele bolilor profesionale sunt factorii nocivi fizici, chimici, biologici, sau mecanici specifici locului de munca, in conditii de suprasolicitare a organismului lucratorului, se arata in datele Ministerului Muncii.

Fata de aceasta situatie, se recomanda o serie de masuri primare, respectiv masurile tehnico – organizatorice, in vederea prevenirii imbolnavirilor profesionale si anume:

• Eliminarea factorilor de risc din procesul tehnologic prin inlocuirea substantelor nocive sau a tehnologiilor nocive cu altele mai putin nocive sau inofensive;
• Izolarea aparaturii generatoare de noxe (automatizare, cabine speciale, termoizolare);
• Impiedicarea patrunderii noxei in atmosfera locurilor de munca (ermetizare, procedee umede pentru pulberi, ventilatie locala);
• Diminuarea concentratiilor noxelor existente la locurile de munca (ventilatie generala, fonoabsorbtie);
• Impiedicarea actiunii riscului asupra lucratorilor sau diminuarea acestei actiuni prin reducerea efortului fizic, a suprasolicitarilor fizice si neuropsihice, reducerea duratei zilei de munca, folosirea echipamentului individual de protectie etc;
• Efectuarea corecta a instructajului pentru securitatea si sanatatea in munca.

In paralel, se desfasoara masurile secundare de prevenire a bolilor profesionale. Aceste masuri au ca scop diagnosticarea precoce a imbolnavirilor profesionale, chiar inainte ca lucratorul sa prezinte simptome.

Supravegherea medicala a lucratorului se realizeaza de catre medicul de medicina muncii prin examinarile medicale la angajare, controlul medical periodic si de adaptare in munca, prin examenele clinice generale si de specialitate, examinarile paraclinice si de laborator (determinarea indicatorilor de expunere si de efect biologic).

In urma supravegherii medicale, medicul de medicina muncii face recomandarile necesare pentru prevenirea dezvoltarii in continuare a afectiunii profesionale, care includ masuri medicale sau tehnico-organizatorice care vizeaza lucratorul in cauza, elaborarea de rapoarte si recomandari catre angajator in vederea diminuarii sau eliminarii factorilor de risc, semnalarea cazului de boala profesionala catre autoritati.

Declararea bolilor profesionale este in sarcina directiilor de sanatate publica.

Totodata, prioritizarea si punerea in aplicare a masurilor de prevenire recomandate, revine in sarcina angajatorului, care are obligatia asigurarii securitatii si sanatatii la locul de munca a lucratorilor.

Personalul specializat din compartimentele accidente de munca si boli profesionale, aflat in structura caselor teritoriale de pensii, potrivit atributiilor prevazute prin lege, privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare, deruleaza activitatea de prevenire prin consilierea angajatorilor, organizarea unor sesiuni de informare, difuzare de materiale informative, mentioneaza Ministerul Muncii.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri