2 / 4

Cum va arata raportul cerere-oferta in piata fortei de munca?

Indiferent de gradul cu care criza a impactat mediul de afaceri, precautia si asteptarea sunt reguli de aur pentru companii in semestrul al doilea din 2009. Inca din toamna anului trecut, criza a facut ravagii in sectoarele direct dependente de puterea de cumparare si de posibilitatea de a obtine creditare a populatiei. Imobiliarele, constructiile si sectorul auto au cunoscut cele mai semnificative scaderi, traduse in scaderea cifrei de afaceri, a disponibilizarii in masa a personalului si a scaderilor salariale pentru cei ramasi.

La inceputul anului, marile companii de imobiliare concediau pe capete, pana la jumatate din efectiv. Constructiile urmau acelasi trend, iar industria auto isi inghetase angajarile. Intre timp, lansarea programului Prima Casa da sperante brokerilor imobiliari. In acelasi timp, noul model de Dacia promite sa creasca afacerile producatorului auto Renault. Insa, cu toate aceste programe de relansare a consumului, specialistii in resurse umane sunt sceptici cu privire la cresterea numarului angajarilor.

“Numarul de angajati se va mentine constant in marile companii care acum si-au stabilizat personalul. Insa este putin probabil sa vedem anunturi de angajare. Cred ca acest lucru va fi mai dificil spre sfarsitul anului. Unele microintreprinderi si IMM-uri vor fi obligate chiar sa-si reduca efectivele. Unul sau doi angajati concediati ici-colo inseamna in total multa lume”, spune Alain Lebourg, fost recruiter pentru Dacia Renault.

Cele mai putine oferte de angajare se vor inregistra in zonele care s-au bazat pe dezvoltarea unei singure industrii. Un exemplu este Banatul, unde una dintre cele mai puternice industrii era cea de automotive, serios afectata acum”, afirma Ovidiu Vilceanu, managing partner al firmei de recrutare Sales Consulting.

De cealalta parte, companiile producatoare de bunuri de larg consum, industria farma si sectorul IT se afla in fruntea clasamentului celor mai stabile industrii in perioade economice instabile.

Insa, chiar si aceste industrii vor resimti apasarea efectelor crizei intrucat nivelul salarial global in scadere in semestrul intai a afectat direct puterea de cumparare a populatiei. Specialistii in resurse umane cred ca a doua jumatate a anului va aduce cumpatare si in sectoarele ferite de criza, unde numarul de noi angajari se va mentine la cote reduse.

“Anumite sectoare din economie sunt avantajate de criza – servicii recuperare debite, servicii call-center, productia de marfuri mai ieftine. Aceste sectoare vor inregistra cresteri ale numarului angajatilor, dar nesemnificativ pentru nivelul general al pietei. Inclusiv firmele care rezista crizei au adoptat o politica de asteptare la tot ce inseamna investitie sau noi angajari”, precizeaza Ladunca.

Daca firmele sunt decise sa amane investitiile in recrutare, cei 6% disponibilizati la care se adauga si cele trei generatii de absolventi (doua in 2008, una in iunie 2009) invadeaza site-urile de recrutare, depunand sute de CV-uri oriunde vad un anunt de angajare. eJobs, BestJobs si MyJob au inregistrat in semestrul intai al anului o crestere cu peste 50% a numarului de CV-uri depuse, si sustin ca se asteapta ca acest numar sa se mentina pe toata perioada anului in curs. Profilul candidatului ideal a suferit modificari daca il raportam la aceeasi perioada a anului 2008. In opinia lui Ovidiu Vilceanu, la mare cautare vor fi vorbitorii de limbi straine, in special nordice, care vor sa se dezvolte in cadrul companiei, dar care prezinta cerinte salariale in acord cu evolutia pietei.

“Pentru angajati noi se doreste o experienta de minimum 2- 3 ani, limbi straine, cunostinte calculator (MS office), asteptari salariale mai mici decat anul trecut cu circa 10%, atitudine pro-activa si orientare catre rezultat. Pentru cei care nu au experienta in munca, sansele de angajare sunt reduse. De aceea, ei trebuie sa foloseasca cat mai mult oportunitatile de internship in diferite companii”, conchide Marinescu.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri