3 / 4

Formarea profesorilor lipseste aproape in totalitate

Angajatorii de pe piata locala reclama adesea slaba pregatire a absolventilor de facultate, insa companiile uita un aspect foarte important: institutiile de invatamant superior produc foarte putini absolventi de top din cauza lipsei de instruire a cadrelor didactice.

Profesorii ar trebui sa fie mai bine pregatiti inca din timpul facultatii, astfel incat sa se puna accentul pe metodologia si tehnicile de predare, nu doar pe teorie. De asemenea, pe perioada in care predau, profesorii ar trebui sa beneficieze de cursuri continue de formare. Mai mult, ar trebui implementat un sistem coerent de selectie a profesorilor, pentru ca sunt multi care sunt respinsi de pe piata fortei de munca si ajung sa lucreze in educatie, fara a avea competentele necesara sa faca acest lucru”, spune Cornea, presedintele FSLI.

Formarea profesionala a profesorilor ar putea fi asigurata fie de catre Ministerul Educatiei, fie de fiecare institutie de invatamant in parte. De asemenea, profesorii ar putea apela si la anumite firme specializate de training, pentru a-si dezvolta anumite aptitudini specifice actului de predare.

Mi s-a mai intamplat sa am profesori la training, dar rar. Acei profesori erau mai degraba trimisi de companii private pentru dobandirea altor abilitati - nu pentru cele pe care le predau. In general, cred ca nu vin la cursuri de formare profesionala pentru ca se plafoneaza la a fi <<profesori>> si nu li se insufla din facultate o alta alternativa/metoda/posibilitate de a fi profesori”, afirma Sabin Gilceava (foto), senior partner in cadrul grupului de firme de training Trend Consult.

Reprezentantul furnizorului de servicii profesionale considera ca zonele deficitare ale profesorilor, care ar putea fi imbunatatite prin training, sunt abilitatile de prezentare si structurarea cursurilor, astfel incat studentii sa se orienteze pe latura practica a lucrurilor, precum si dezvoltarea unei capacitati analitice.

“De multe ori, profesorii se cred atotstiutori in domeniu si pica in aceeasi capcana ca aceea a managerului care nu are incredere in oamenii lui. Studentii, chiar daca nu au toate notiunile dobandite, pot compensa prin creativitate, energie si dorinta de munca”, subliniaza Gilceava.

Lipsa de pregatirea a profesorilor se traduce automat intr-o lipsa de pregatire a elevilor/studentilor. Ca urmare, Romania ocupa locul al 47 in programul pentru evaluare internationala a elevilor (PISA), dintr-un total de 57 de tari participante la analiza care a fost facuta pentru ultima oara in 2006.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri